Idea tähän koko blogiin sain meidän koulun proffalta. Hänen
mielestään oppimista tuetaan parhaiten kirjaamalla ylös oivalluksia. Tästä
blogista tuleekin nyt mun oivalluskirja, jonne heittelen ajatuksia vähän
kaikesta.
Lähinnä kuitenkin opinnoista ja opiskelusta, jotta saan
hyväksikäytettyä näitä materiaaleja oppimispäiväkirjan muodossa. Kaksi kärpästä
yhdellä iskulla?
Luento 1/5, Kasvatustieteen perusteet
Olennaista tässä kurssilla on ensinnäkin ymmärtää, että
ollaan tekemisissä lasten kanssa. Ollaan tähtäämässä kasvattajiksi,
opettajiksi, joka tarkoittaa väistämättä satoja ja satoja lapsia. Lapsia voi
kuunnella ja kuulla muun muassa tässä osoitteessa.
Kurssilla orientoidutaan opiskeluun, eli sisäistetään se,
että jotain pitää oppia. Pitää hyväksyä, että muitakin näkökulmia on kuin se
oma. Ja muitakin tieteitä on, joiden kanssa pitää tulla toimeen. Muitakin
opiskelijoita on ja opettajia – suurin oivallus mulla tolla luennolla
oli varmaan se, että huono opettaja on ainoastaan kiinnostava haaste ja toisaalta
opettajan lisäksi paikalla on noin sata muutakin asiantuntijaa
(kanssaopiskelijat). Eli hyväksikäytä,
keskustele ja pyörittele.
Mikä on mun mielestä
keskeistä kasvatustieteen opinnoissa?
·
Lapsen kehityskaaren ymmärtäminen
·
Oman vastuun ja roolin ymmärtäminen
·
Ajanhermolla oleminen, kriittisyys
·
”omatuntemus” – millainen ope haluan olla,
millainen oppija itse olen?
·
Ihminen on yksilö, miten se tulee ottaa huomioon
·
Tärkein ei ole päämäärä, vaan prosessi. Ei se,
saadaanko muovailuvahasta aikaan maailman hienoin leppäkerttu, vaan se mitä
muovailu saa aikaan siellä ajatuksen tasolla.
·
Tieteenalan tarkastelu eri näkökulmista, sen
soveltaminen käytäntöön
Millainen oppija olen?
Millainen ope?
·
Olen kokeilumielellä: oma tapani ei välttämättä
ole (lue: luultavasti) se paras
·
Olen aktiivinen ja avoin tiedolle. Tyhjä taulu!
·
En matkusta muiden veneessä, melon rinnalla ja
pistän tarvittaessa vastaan!
·
Lapsilta oppii
·
Päämääränä ei ole vain minä, vaan tuhansia
lapsia. Teen palveluksen itselleni osaamalla asian hyvin, mutta toisaalta myös
monelle muulle. Olen siis epäitsekäs
·
Käsittelen asioita omina prosesseina, palaan
asioihin myöhemmin.
·
Ymmärrän asioita ilmiöinä. Luon syy-seurauksia
·
Olen siis täydellinen? Ei, en ole.
Ollessani koulunkäyntiavustajana sain työskennellä lapsen
kanssa, jolla oli vaikeaa keskittyä. Lapsi oli fiksu, se oli selvää, ja osasi
käyttää hyväkseen hänelle myönnettyjä etuuksia. Pulpetti sai olla sekaisin ja
kaappiinkin sai mennä piiloon, jos kaikki tuntui ylitsepääsemättömältä. Lapsi
oli uhmakas ja vetosi usein siihen, ettei hänen nyt heti ekana vuonna
tarvitsekaan oppia lukemaan, koska hän on ”erityinen”. Tämän tapauksen myötä minulle oikeasti heräsi
mielenkiinto kasvatusalaan ja siihen, kuinka paljon esimerkiksi koulussa
voidaan vaikuttaa kasvatuksellisiin asioihin. Koulun henkilökunnan tuli toki
noudattaa yhteistä linjaa toimista, joita lapsen kanssa noudatettiin, mutta
silti eri aikuisten toiminnassa saattoi havaita eroja. Ne ovat juuri niitä eri
näkökulmia.
Tällä luennolla oivalluksia syntyi proffan kuvaillessa sitä,
kuinka tyhjässä opettajienhuoneessa voi aistia osan koko koulussa vallitsevasta
ilmapiiristä. Onko tunnelma kiireinen, väsynyt vai kenties innostava. Millä asenteella opettajat ovat sieltä
lähteneet kukin omiin luokkiinsa? Innostuneet ja motivoituneet opiskelijat
saavat myös opettajat kukoistamaan. Vaikka vastuu opetuksen tarjoamisesta on
toki opettajalla, myös oppilas voi omalla toiminnallaan suuresti vaikuttaa
saatavan opetuksen tasoon.
Minä aion siis osaltani olla motivoitunut opiskelija.
Näin takaan myös itselleni parasta mahdollista opetusta. Jos joku opettaja ei
mielestäni joskus täysin vastaa tarvittavaa tasoa opetuksessa tai hänen
näkemyksensä menevät pahemman kerran ristiin omieni kanssa, otan senkin
haasteena. Kun olen opettaja, noita
asioita en ainakaan tee.
Otan haasteeksi myös oksennusoppimisesta eroon
pääsemisen. Olen ollut niitä valokuvamuistityttöjä, joille riittää edellisenä
iltana koealueen läpikahlaus. Seuraavana päivänä voin kirjoittaa esseen lukien
mielessäni tekstiä kirjan sivuilta. Kokeen jälkeen kaikki tyhjenee, eikä käteen
jää muuta kuin hyvä numero kokeesta. Nämä opinnot haluan suorittaa niin, että
juttu ei niin vain pääsekään karkaamaan muistista.
Mikä estää minua oppimasta? Mikä edistää oppimistani?
ESTOT
·
Minä. Rajoitan itseäni monellakin tapaa. Saatan
ajatella, että tätä en osaa joten minun ei tarvitse. Syyllistyn siis samaan,
kuin tämä aikaisemmin mainitsemani lapsi koulussa. Olen myös aina oikeassa, eli
saatan väittää päivän selvää asiaa vastaan vaikka olen aikoja sitten huomannut
olevani väärässä. Kuinka typerää?
·
Aika. En voi väittää ettei aikaa olisi, on kyse
priorisoinnista. Toisaalta jokainen tarvitsee niitä en-tee-just-nyt-mitään
hetkiä päiväänsä, ja itse järjestän näillekin aikaa. 8 tunnin yöunet on se
mistä en tingi, muuten otan aikaa vaikeille asioille. Niitä tulee
takuuvarmasti, ainakin heti kun päästään englanninkielisen materiaalin pariin.
Jotkut asiat voisivat kypsyä lopulliseen muottiinsa jos niille antaisi hieman
aikaa. Matematiikan kirjoitusten aikaan muistan pillittäneeni keittiön pöydän
ääressä edellisenä iltana, että en osaa yhtään mitään. Nukuin hyvät unet ja
kirjoitin E:n.
·
Houkutukset. Netti, naistenlehdet, lenkkipolut,
jääkaappi. Pyykkääminenkin saattaa tuntua suorastaan loistavalta ajatukselta
siinä vaiheessa, kun tenttikirja kuumottelee pöydällä.
·
Toiset ihmiset. Joskus jonkun kommentti,
toteamus tai vaikka ihan arvosteluperusteet voivat ajaa aika alamaihin.
Valmentajat ja opettajat varokoot sanojaan. Liian herkkis ei saa olla, johon
syyllistyn varmaan itse liian usein. Asiat riitelevät, eivät ihmiset.
EDISTÄVÄT
·
Kiinnostus. Itse jaksan paahtaa kiinnostavien
asioiden parissa loputtomasti, joten motivaatio on löydettävä, jos sellaista ei
ennestään löydy.
·
Apu. Olen aina puuhastellut ja pohtinut yksin,
ja apua sekä yhdessä tekeminen voisivat olla paljon tehokkaampia tapoja
sisäistää juttuja. Voisi säästää aikaakin!
·
Haasteet. Jos kaikki olisi aina tosi helppoa, ei
mihinkään enää riittäisi mielenkiintoa. Tämä tuskin muodostuu ongelmaksi.
·
Inspiraatio. Pätee kaikessa! Ja onneksi melkein
mistä tahansa voi repiä inspiraatiota, minun ainakin tulee toteuttaa itseäni
joka välissä.
·
Tiedostaminen. Etenkin tietoisuus siitä,
millainen oppija on. Onko käytännön tyyppi, vai juuri sellainen
valokuvamuistityttö.
·
Tavoitteet. On oltava jotain, mihin tähdätä.
Kannatan myös välietappeja!
·
Lapset. Kaikenlainen puuhastelu lasten parissa
saa varmaan monia lukkoja ja jumeja aukeamaan, kun puhutaan tästä alasta.
·
Terveellinen meininki. Hyvä ruoka, uni ja sopiva
määrä aktiviteetteja.
Saimme myös kotiläksyn, kuinka kivaa! Määrittele käsitteet opetus,
oppiminen, opiskelu, koulutus ja kasvatus.
OPETUS
·
Tiedon siirto. Sen välittäminen ja ilmaiseminen
ymmärrettävässä muodossa.
·
Vuorovaikutusta henkilöiden välillä. Mielestäni
ainoastaan opettaja ei opeta, vaan saa paljon takaisin opetettavilta. Itse olen
myös usein huomannut, että tietyt jutut osaa vasta, kun ne osaa ymmärrettävästi
selittää muille. Opetuksen yhteydessä siis kaikki hyötyy!
·
Monialaisuus. Tuli vain mieleen, kuinka monta
eri aisaa voi ottaa opetuksen tueksi. Opettaa voi sanoin, elein, ilmein ja
sitten tietenkin kaikilla apuvälineillä. Kyllähän tietokonekin opettaa, joten opetus
voi itse asiassa toteutua myös muiden kuin henkilöiden välillä. Silloin
vuorovaikutus tosin ei toteudu, tietokone tuskin saa hetkestä paljon irti.
OPPIMINEN
·
Uuden tiedon vastaanottaminen ja vanhan
täydentäminen. Asiayhteyksien ja kokonaisuuksien muodostaminen,
syy-seuraussuhteet.
·
Opetetun asian ymmärtäminen ja sisäistäminen.
Soveltaminen kenties käytännössä.
·
Oivaltaminen. Tietty opetettu asia voi avartaa
myös jotain toista juttua, jolloin oppiminen on kenties monialaista.
·
Varmaankin voi oppia huomiotasolla, kevyesti.
Sitten voi juurta jaksain ymmärtää jonkun seikan, jolloin se on kenties
painunut työmuistia syvemmälle. Ken tietää?
·
Kaikkineen jokin uusi yhteys ja reitti tuolla
pääkopassa, jota ei aikaisemmin ollut.
·
Voi varmasti tapahtua myös huomaamatta, ei vaadi
välttämättä ponnisteluja tai tietoisuutta. Trauma saattaa liipata läheltä kun
puhutaan tiedostamattomasta oppimisesta, eikä ihminen aina heti osaa yhdistää
jotain tiettyä tilannetta oikeaan asiaan. Silti keho ja mieli on oppinut,
ymmärtänyt, mistä kaikki johtuu.
·
Vauvana oppiminen ja assosiaatio on varmasti
pitkälti tiedostamatonta ja sitä ei voi tahdonalaisesti säädellä.
OPISKELU
·
Oppimisen tavoittelua, tietoisia toimia kohti
oppimista. Opiskelu tuskin voi olla tiedostamatonta.
·
Opiskellen tyydytämme yhtä perustarpeistamme,
joka on tiedonjano. Meidän tulee ymmärtää jotta voimme olla tasapainossa, ja
usein se vaatii hieman työstämistä.
·
Opiskelu voisikin olla asioiden tietoista
pyörittelyä ja työstämistä, ja koen sen yhtälailla välttämättömäksi
perustarpeeksi kuin vaikka vessassa käynti. Jos on tämän verran
aivokapasiteettia kuin ihmisellä nyt sattuu olemaan, voisi olla tukalaa jos
sitä ei saisi millään tapaa käyttää.
KOULUTUS
·
Koulutus voisi toisaalta olla tosite siitä, että
asioita on opiskeltu ja oppimista on tapahtunut. Jokin on muuttunut suhteessa
entiseen, joten henkilö voi kutsua itseään koulutetuksi. Hän on saanut opetusta
ulkoiselta taholta, tehnyt asian eteen töitä eli opiskellut ja palkkiona
oppinut.
·
Opetus, oppiminen ja opiskelu, ovatko nämä siis
väyliä koulutukseen? Toisaalta koulutus ei kerro lainkaan sitä, kuinka paljon
henkilö on todellisuudessa oppinut. Tämän vuoksi joku meni meidän
opiskelijoiden harmiksi joskus keksimään kokeet ja tentit. Muutenhan voisimme
kaikkialla tokaista, että olemme kyllä koulutuksemme saaneet.
KASVATUS
·
Vuorovaikutusta, tiedon siirtoa, rajojen
asettamista.
·
Käyttäytymismallien tarjoamista suhteessa
arvoihin ja normeihin, joita noudatamme yhteiskunta ja perhe tasolla.
·
Lapsi kohtaa arjessa monta eri kasvattajaa. Äiti
kasvattaa, opettaja kasvattaa, ympäristö kasvattaa ja toisaalta elämä
kasvattaa.
·
Olisi luonnollista ajatella, että kasvatuksella
olisi aina jokin päämäärä. Yleisellä tasolla tavoite voisi olla mallikelpoinen
kansalainen. Toisaalta tietyllä tavalla tulee käyttäytyä ja toimia, jotta edes
voi elää tavallista arkipäivää. Pitää laittaa vaatteet jos menee julkiselle
paikalle eikä saa pissiä keskellä toria. Kasvatukseen kytkeytyy siis myös lait,
yleisesti hyväksytyt säännöt. Yhteiskunta valvoo ja kasvattaa meitä
tiedostetusti muun muassa poliisien välityksellä.
·
Ihmistä ympäröi siis monta kasvattavaa yksikköä.
Kasvatus korostuu varmasti lapsuusiässä, koska aikuisuutta kohti mentäessä
olemme ehtineet hyväksyä yhä enemmän yleisiä toimintamalleja. Aikuisen kasvatus
voisi olla jotakin, joka liippaa lähetä oppettamista. Lasta selkeästi
kasvatetaan, joka onkin täysin järkeenkäypää. Eihän pieni ihminen luonnostaan
voi tietää, miten erilaisissa tilanteissa toimitaan.
·
Kasvatus käsittelee luultavasti hyvin vahvasti
juuri oikeaa ja väärää. Siinä sivutaan myös seurauksia. Kasvatus voisinkin olla
päämäisempää opettamista, sellaista, jossa vaihtoehtoja ei ole kovin paljoa.
Kasvatus on varmasti usein suhteellisen mustavalkoista, oikea ja väärä.
Selvää on, ettei näiden termien välille voida varmaankaan
vetää selkeitä rajoja. Käsitteet juttelee keskenään, eikä mikään niistä
luultavasti täydellisesti toteutuisi ilman toisiaan.
Luennolla pyöri teos, joka vaikutti mielenkiintoiselta. Pekkarinen & Vehkalahti 2012, Lapset
ja nuoret instituutioiden kehyksissä. Itse aion kyseinen opuksen lukea,
suosittelen muillekin.
Haluan läntätä myös artikkelin jokaista luentoa käsittelevän
postauksen perään, noin ihan ajatuksia herättämään ja toisaalta itselle
materiaaliksi jatkoa varten.
HS, 31.8.2013 Minna Pölkki
He ottavat valokuvat ja nauhoittavat haastattelut. Kaveriesittely on vartissa tallennettu tablettitietokoneille. Sinne tallentuu myöhemmin myös heidän aapisensa, jonka he itse tekevät kirjanluontiohjelmalla.
Savonlinnan Normaalikoulun 350 oppilaasta lähes puolet on aloittanut syksyisen opiskelunsa tietokoneiden avulla. Heille ei ole hankittu uusia kirjoja, vaan määrärahat on käytetty konevuokriin. Vanhat kirjat ovat käytössä tarpeen mukaan.
Normaalikoulun johtava rehtori Mikko Ripatti kertoo, että jos rahat riittävät ja kokemukset ovat myönteisiä, ensi syksynä kaikilla oppilailla on tabletit.
"Nuorten toimintatavat opiskella itsenäisesti, hankkia ja jakaa tietoa ovat muuttuneet radikaalisti. Ne eivät saa etääntyä liikaa koulun tavoista. Muuten koulun ja nuorten väliin kasvaa kuilu", hän sanoo."
Lue koko artikkeli tästä.