Pääsimme
heti ensimmäisellä viikolla luokkaretkelle. Retki muistutti hyvinkin paljon
niitä hetkiä, kun ala-asteella iloisilla tuulipuvuilla varustetut lapset
pakataan bussiin ja hurautetaan luonnon helmaan. Päivään kuului niin kiertelyä
Luston metsämuseossa, talsimista pitkospuilla puuvanhusten seassa kuin
keittopäivällistä kodan luona. Melko ihanaa, eikö?
Sää helli
meitä ja Savonlinnan luonto antoi parastaan. Lusto sinänsä oli minulle tuttu,
suurimman vaikutuksen tällä kertaa tekivät suomalainen käsityö ja lapsille
valmistetut virikkeet. Upeat, kankaista valmistetut kuvakirjat aiheuttivat
ainakin minussa ihastuksen kiljahduksia, ja styroksinen karhun talvipesä on
varmaan jokaisen lapsen lempipaikka. Olimmehan me parikymppisetkin ihan
innoissamme kiipeillessämme lasten puussa, jonka sisältä löytyi tarinoita
puissa asustavista ötököistä.
![]() |
Metsä oppimisympäristönä |
Luston
valokuvamaailma oli rikas, ja ystävämme otso oli pääroolissa tämänhetkisessä
näyttelyssä. Karhuja löytyi täytettyinä, valokuvista ja sarjakuvista. Puu oli
tietenkin myös monipuolisesti läsnä.
Vaikuttava
paikka Lustossa oli myös hiljaisuuden huone. Huone oli sisustettu
suopientareeksi, ja siellä vallitsi rikas äänimaailma. Tunnelmaa oli avustettu
muun muassa 3D perhosilla, hienoa.
![]() |
Ihana käsityönä tehty kuvakirja |
Metsäreitillä
saimme tosiaan ihastella esimerkiksi Suomen korkeinta puuta. Broilerikeitto on
maininnan arvoinen, sillä liemi maistui ihanasti jopa tämän nuhan läpi. Siinä
siis oli osattu käyttää mausteita!
Itse
kannatan kaiken tämän mediahässäkän ja tablettien keskellä perinteisiä
luokkaretkiä. Toivottavasti niitä saadaan jatkossakin tukemaan oppimista ja
havainnointia käytännössä. Tuolla jossain on niin paljon luontoa nähtävänä ja
koettavana, ettei se kerta kaikkiaan avaudu tietokoneen ruudulla.
Metsä oppimisympäristönä - hanke luotsasi meille tämän
retken. Siitä lisää täällä, openmetsässä.
Metsä yhdistää
erialojen asiantuntijoita
Hankkeen tavoitteena on kytkeä metsässä ja metsistä oppiminen osaksi Itä-Suomen yliopiston Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksenosaston (SKOPE) yhteistä opetussuunnitelmaa ja tutkimusta. Hankkeessa rakennetaan toimijoille yhteinen palveluportaali openmetsa.fi, mutta pääpaino on portaalin kautta lähestyttävien oppimisympäristöjen ja pedagogisten mallien monitieteisessä rakentamisessa ja tutkimuksessa. Hankkeessa työskentelee päätoiminen väitöskirjantekijä (oppimisympäristöt). Toiminta kytkeytyy kiinteästi Maa- ja Metsätalousministeriön yhteistutkimusvaroista rahoittamaan ”Metsä opettajankoulutuksessa”-hankkeeseen yhteistyössä Luston, Metsäntutkimuslaitoksen sekä Metsähallituksen kanssa.
Hankkeen lähtökohta on, että metsien avulla voidaan
opettaa ja havainnollistaa monipuolisesti kestävän kehityksen periaatteita.
Edelleen ympäristön globaalin kantokyvyn rajojen lähestyessä
ympäristötietoisuuden merkitys opetuksessa tulee kasvamaan. On myös esitetty, että
ihmisen moniulotteiseen hyvinvointiin liittyvän metsäsuhteen ohjaamisen tulisi
kuulua jokaiselle kouluasteelle ja erityisesti opettajankoulutukseen (Malaska
1999; Suojanen 2001; Kansallinenmetsäohjelma 2005-2015).
Pysytään
luontoaiheessa kiinni ja alustetaan keskiviikon sieniretkeä samaan syssyyn!
Ennakkotehtävä
Pohdi, miksi tällainen sienipäivä
järjestetään?
Minusta
kaikki tällainen tavanomaisesta luentotilanteesta poikkeava on mielenkiintoista
ja toivottavaa. Asioiden sisäistämistä ja muistiin painamista voi helpottaa
tällaisella käytännön puuhastelulla.
Ruoanvalmistukseen, ruokakasvatukseen ja ruokakulttuuriin liittyy
vahvasti raaka-aineiden alkuperä.
Kaikkein toivotuinta olisi tietenkin
valmistaa ruokaa raaka-aineista asti itse. Tällöin valmistettu ateria saa aivan
erilaisia merkityksiä. Kun menemme luontoon ja metsään sienestämään, teemme
perinpohjaista ruoanvalmistelutyötä. Nykypäivänä ihmisiä puhuttelevat luomu,
lähiruoka ja kotimaisuus. Sivuamme varmaankin näitä aihealueita retkemme
yhteydessä.
Totta kai
luvassa on myös käytännönhyötyä, sillä erilaisia metsästä poimittavia sieniä on
tarpeellista tunnistaa. Itse en ole
esimerkiksi koskaan sienestänyt, joten saan varmasti retkestä paljon irti.
Voisihan tässä ajatella olevan myös hyötyä ryhmäytymisen kannalta.