Kasvatuspsykologia, luento 3
Valmistauduin torstain luentorupeamaan massiivisella
aamiaisella. Se sisälsi leipää, rahkaa, banaania, kananmunan ja omenapiirakan
jämiä. Tankkauksen jälkeen psykologia luisti hienosti!
Kehittyvä ihminen (kehityspsykologia)
·
Kehityspsykologia on tiede, jossa tutkitaan
ihmisen kehittymistä vauvasta vaariin, eli syntymästä kuolemaan. Kiinnostuksen
kohteita ovat ajattelu, tunteet ja sosialisaatio, näiden kehittyminen,
integroituminen ja vaikutus toisiinsa.
·
Kehityspsykologia on produktiivista. Se kehittymiseen
vaikutti muun muassa se, että lapsi on jo pienestä pitäen julkisen kasvatuksen
alla, sillä hän saattaa jo vuoden iässä käydä päiväkodissa. Sen vuoksi meidän
tulee tuntea vauvavaiheet, ja tutkimus sen osalta on mielekästä.
·
Kehityspsykologiassa merkittäviksi koetaan usein
ihmisen kolme ensimmäistä ikävuotta, jolloin lapsen kehitys on todella vauhdikasta
niin motorisesti, kielellisesti kuin sosiaalisestikin. Aivoissa tapahtuu niin
valtavasti, ettei meille oikeastaan jää edes muistikuvia ensimmäisestä kolmesta
vuodestamme. Toki joitakin välähdyksiä sieltä täältä saattaa ihmisillä olla,
mutta toisaalta on hankalaa erottaa omaa kokemusta siitä, mitä meille on
kerrottu. Saatamme hyvin vahvasti luoda jopa visuaalisia muistikuvia
asiayhteyksiin, joista meillä ei todellisuudessa ole muistikuvaa, vaan äiti on
asiasta meille joskus maininnut. Kyseessä on tällöin fragmentoituminen.
·
Kehityspsykologia on luonnollisesti hyvin
monitieteistä. Aiheen sisällä tulee tutkimusta neurotieteestä
sosiaalipolitiikkaan, ja kaikkeen siltä väliltä.
·
Kehityspsykologia ei hae absoluuttisia
totuuksia, koska sellaisia ei oikeastaan ole. Voimme hahmotella kehityksen vaiheita
suurpiirteisesti, mutta koska me olemme kovin yksilöllisiä, ei ehdottomia
totuuksia voida luoda. Ei esimerkiksi ole perusteltua väittää, että jokainen
lapsi oppii kävelemään yhden vuoden iässä. Tietyn loogisen järjestyksen voidaan
kuitenkin ajatella olevan olemassa.
Kehitystä ohjaavat tekijät
·
Biologinen kehitys, eli perintötekijät.
·
Ympäristön vaikutus.
Kiinnostavaa on, missä määrin geeneissämme määräytyy se,
millaisiksi tulemme ja kuinka paljon siihen voidaan vaikuttaa ulkopuolelta. Kaksi
sisarusta, jotka elävät ja asuvat samassa perheessä, voivat olla täysin
erilaisia keskenään, vaikka heillä on samanlaiset perintötekijät ja
kasvuympäristö. Entäpä identtiset kaksoset, jotka ovat kasvaneet eri perheissä.
Miten niin samanlaisesta geeniaineksesta voikaan muovaantua kaksi niin
erilaista persoonaa ja henkilöä? Tai tätä vastoin samanlaista, vaikka
elettäisiin eri puolilla maapalloa?
Entä onko luonne joku sisäänrakennettu ohje, muuttuuko se ja
voiko siihen vaikuttaa? Itse koen olevani aika erilainen ihminen, kuin 10
vuotta sitten. Kun kysytään läheisiltäni, he voisivat olla täysin erimieltä.
Temperamentti on varmaan luonteenpiirre, jota on vaikea kytkeä pois. Voimme
tietoisesti oppia hallitsemaan sitä, mutta se on silti aina olemassa.
KEHITYS käsite
pitää sisällään kolme pääulottuvuutta
1.
Kypsyminen = Sisäisesti ohjautuva kehitys
2.
Oppiminen = tietoinen tai tiedostamaton tiedon
vastaanotto. Herkkyyskaudet ajoittuvat varhaislapsuuteen ja –nuoruuteen.
3.
Sosialisaatio = Ympäröivien ihmisten arvoihin ja
normeihin asettuminen
Kehityksen alueet
1.
Fyysinen kehitys = Ruumiillinen kasvu,
motoriikka, kehon toiminnot, fyysinen terveys
2.
Kognitiivinen kehitys = Älyllisen kyvyn kehitys,
tarkkaavaisuus, muisti, kieli, mielikuvitus, ongelmanratkaisu, luovuus
3.
Emotiaalinen ja sosiaalinen kehitys =
emotiaalinen kommunikointi, itseymmärrys, empatia, sosiaaliset taidot,
ystävyys, moraali, itsesäätely
Kehittyvä ihminen on näiden kokonaisuus, eikä niitä
todellisuudessa ole helppo erotella toisistaan. Eri alueet integroituvat ja
vaikuttavat toisiinsa. Kävelemään oppiva lapsi kehittyy sekä fyysisesti, kun hän
tavoittaa pystyasennon ja liikkeen, mutta myös esimerkiksi kognitiivisesti
ottamalla uuden ja suuremman tilan haltuunsa.
Omia oivalluksia
·
Itse opin lukemaan koulussa. Olin silti kauhean
kiinnostunut kirjaimista jo aiemmin, ja selailin usein kirjoja ja opuksia
joissa ei ollut lainkaan kuvia. Avasin kirjan joltain sivulta ja aloin ”lukea”,
eli kertoa omia tarinoita. Päiväkodissa tarinatuokioissani saattoi olla
useampikin kuulija, ja hetkittäin tarhatädit saattoivat erehtyä minun oikeasti
lukeneen muille satua. Luonnollinen järjestys olisi ollut ensin oppia lukemaan,
ja sitten harjoitella luovaa ajattelua ja tarinan kerrontaa. Olen usein
ajatellut, että koska minulla nämä kaksi asiaa menivät vähän hassussa
järjestyksessä, minun on aina ollut kovin luontevaa tuottaa tekstiä ja
tarinoita. Looginen järjestys kehityksessä ei siis ole aina niin
yksiselitteinen, ja toisaalta yksilölliset erot voivat rikastuttaa henkilöä
jollain toisella osa-alueella.
·
Jos jokin lapsi sitten jo varhain osoittaa
poikkeavaa lahjakkuutta jossakin asiassa, esimerkiksi kielissä, saattaa
vanhemmille tulla tarve harjoittaa tätä ominaisuutta oikein kovasti. Lapsi
laitetaan ehkä vieraskieliseen päiväkotiin tai pidetään huolta, että
kielellistä aktiviteettia ja ärsykkeitä on saatavilla runsaasti. Lapsen
itsetuntoa kasvatetaan tekemällä jatkuvasti numeroa siitä, että ”meidän Maija
se osaa jo niin hienosti englantia”. Tämä voi kasvattaa lapsen motivaatiota
kyseistä asiaa kohtaan siten, että oppimistulokset ovat todella oikein hienoja.
Lapsi saa myös muita enemmän harjoittaa tätä osa-aluetta, jolloin hän myös
harjaantuu enemmän muihin nähden. Jos lapselta vaaditaan liikaa, tai hänelle
asetetaan liian suuria paloja purtavaksi kehitystasoon nähden, saattaa vaikutus
olla päinvastainen. Lapsi oppii inhoamaan englantia, koska sen kanssa pitää
aina väkertää ja osoittaa olevansa siinä jotenkin hyvä. Pienen lapsen on
kuitenkin vaikea ymmärtää olevansa jotenkin erityinen tai lahjakas jossakin
asiassa. Pieni lapsi toimii impulsiivisesti ja tekee asioita, joita saattaa
kokea helpoiksi ja mielekkäiksi. Lapsi on myös suuressa määrin aikuisten
ohjailtavissa, eli vanhempien valinnoilla
on väliä. Olenkin kiitollinen siitä, että äitini lykkäsi minut
balettikouluun neljä vuotiaana, kun olin herkimmilläni oppimaan motorista
hallintaa. Minun on ollut luultavasti paljon helpompi näin myöhemminkin hallita
kroppaani juuri tästä syystä. En osannut pienenä haluta erityisesti juuri
balettikouluun, vaan menin vähän sinne, minne minut nyt satuttiin laittamaan.
Viihdyin kuitenkin mainiosti vähän kaikkialla, kyllä jalkapallokin olisi
varmaan uponnut? Suomi on nyt selkeästi saattanut menettää
jalkapallolahjakkuuden, koska en vain saanut koskaan näyttää siipiäni siinä?
Tuskimpa sentään.
![]() |
Maisemaa saimaalle, äsken kotimatkalla otettuna. |
Saan yhden ihanan ystävän kylään tänne Savonlinnaan, ja olen
todella iloinen. Kävin jopa ostamassa talouteeni kahvia, jota en itse juo
ollenkaan, jotta vieraani viihtyisi. Ja tietenkin tuoreita lörtsyjä, jotta
pöydässä on jotain paikallista.
Näihin tunnelmiin lopetan tällä kertaa, rauhallista
torstai-iltaa kaikille.