Kasvatustieteen perusteet, 2/5
Juttelimme kasvatustieteen historiasta, ja proffa heitti meille vitsiä siitä, miksi ketään kiinnostaa ne antiikkiset tyypit sandaaleissa. Tässä muutama ajatus siitä, miksi historian tunteminen on tärkeää. Loppuun kirjoittelin muita oivalluksia, eli oppimisen antia. Luennolla sain jopa suuni auki, hyvä minä. Turkista napattu flunssa esti mua tekemästä niin ensimmäisellä kerralla. Tai sitten oon ujo?
Miksi kannattaa
peilata historiaan?
Jotta ymmärtäisimme, miten tähän on tultu. Voimme paremmin
jatkossa luoda syy-seuraussuhteita ja ymmärtää nykyään vallitsevia käytäntöjä.
Miksi nykykouluissa toimitaan, miten toimitaan, ja ketkä ovat filosofia tai
henkilötasolla vaikuttaneet siihen.
Voidaksemme ymmärtää tulevaisuuden suuntaviivoja, pitää
meidän olla perillä historiankulussa. Futurologia tutkii sitä, mihin olemme
menossa. Ja sehän meitä erityisesti kiinnostaa, sillä juuri me olemme niitä
tulevaisuuden työllisiä. Ja olemme niiden lasten opettajia, jotka aikanaan
päättävät muun muassa siitä, mihin aikaan pääsemme kenties eläkkeelle, tai
mihin meidät mummeleina sijoitetaan.
Asioihin voi lisäksi vaikuttaa ainoastaan ymmärtämällä
kokonaisuutena, miksi jotain on tapahtunut.
Omat oivallukset tällä luennolla.
1.
Hankala tyyppi on oppimateriaa: miksi hän
ajattelee, käyttäytyy tai toimii noin?
2.
Miten ilmapiiri todellisuudessa syntyy, mitkä
tekijät siihen vaikuttavat? Nekin henkilöt, jotka eivät ole edes paikalla,
voivat olennaisesti vaikuttaa ilmapiiriin. Voidaan olla esimerkiksi
huojentuneita joidenkin henkilöiden puuttumisesta, tai vastaavasti harmissaan.
Valtasuhteet ryhmässä voivat mennä täysin uusiksi, kun tiettyjä tyyppejä puuttuu.
Ihmiset jättävät myös jälkeensä aistittavan ilmapiirin, eli aiemmassa tekstissä
kuvailemani ”opehuoneilmiön”.
3.
Ei ole olemassa staattista ryhmää, sillä ryhmä elää ja muuttuu.
Esimerkkinä ala-asteaikaiset ystävyyssuhteet, jotka ovatkin ehkä tänä päivänä
tyystin erilaisia. Aika, ympäristö ja henkinen sekä fyysinen kasvu vaikuttavat
yksilön toimintamalleihin. Jos kohdalle sattuu riitaisa, ongelmaherkkä ryhmä,
pitää tilanteesta yrittää löytää selittäviä ilmiöitä. Niiden avulla pystyy
kenties ennustamaan, mihin suuntaan ryhmä kehittyy. Ylivilkas ryhmä saattaa
parhaimmillaan olla kaikkein antoisin ympäristö opettaa, jos osaa ohjailla
kehityssuuntaa oikealla tavalla.
![]() |
luennolla mennään kynä-paperi linjalla |
4.
Ryhmätilanteessa tai opettajana toimiessa on
helppo sulkea aina heikoin lenkki pois. Luokassa on Peetu, jota milloin
mitenkin heitetään ulos luokasta tai erityisopettajalle. Todellisuudessa kun
Peetusta ”päästään”, tulee Maija. Tästä käyttäytymisestä tulisi tietoisesti
pyrkiä pois. Suosittelen kaikille hyvänä esimerkkinä kirjaa 10 pientä tummaa
poikaa (teoksen alkuperäinen nimi ei ole enää sopiva, mutta kaikki varmaankin
kyseisen teoksen hyvin tunnistavat). Yksi kerrallaan henkilöt poistuvat
tilanteesta, miten se vaikuttaa ryhmään?
![]() |
Voisi jopa olla piilomainontaa, tarkoituksena kuitenkin kuvata mun työskentelypistettä! |
5.
Minkälaisia piirteitä opettajaksi opiskelevissa
tulee arvostaa? Toisaalta aina äänessä olevat, hieman liian aktiiviset henkilöt
eivät välttämättä ole aina niitä kaikkein soveliaimpia. Opettajan tulisi kyetä
kuunteluun ja tilan antoon, joten pääsykokeen ryhmätilanteissa pyrkikää
antamaan myös muille suunvuoroa. Temperamentti on myös luonteenpiirre, jota on
paha mennä kytkemään pois. Pieni ujous ja tilannetaju kertovat
”oppilasaineksesta”, josta saa muovattua hyvän opettajan. Oppilasaines on
muuten kuulemma kirosanan kaltainen, miten ihminen nyt tavallaan voisikaan olla
ainesta?
Kotitehtävä oli seurata ryhmätilannetta, mikä tilanteessa edistää tai estää
oppimista?
Otin käsittelyyni tilanteen ruokalassa.
Tarkastelin lähinnä valtasuhteiden vaikutusta minuun. Ensin saatoin olla
alakynnessä, mutta kun muutama ryhmäläisistä lähti jo palauttamaan astioitaan,
pääsin korkeammalle ja aloin papattaa loputtomasti. En tiedä kumpi on parempi,
kumpi edistää omaa oppimistani? Ehkä jopa se, että paikalla on enemmän porukkaa
ja osaan olla hiljaa enemmän, koska silloin osaan kuunnella ja hyödyntää
muidenkin juttuja. Jos pääsen ääneen, saatan loputtomasti jauhaa omista
hienoista mielipiteistäni ja olla juuri sitä mieltä, mitä nyt olen päättänyt
olla. Ryhmän myötäilijät, hieman hiljaisemmat, saattavatkin usein saada
hetkestä enemmän irti. Oleellista on prosessi heidän päänsä sisällä.
Oppimista voi estää henkilöiden tuttuus tai
sitä vastoin epätuttuus. Itse koen että juttu lähtee liikaa muille raiteille
jos on tuttujen tyyppien kanssa, ja olen varmaankin jollain tavalla tehokkaampi
tuntemattomien parissa. Tässä on varmaan yksilöllisiä eroja.
Itse näen ryhmätyöskentelyn parhaillaan
todella antoisana, toisaalta todella haastavana. Usein yksi kirjaa ja samalla
pääsee väkisin päättämään ainakin lauserakenteiden lopullisen laidan, yksi
osallistuu aktiivisesti pohtimiseen ja muut saattavat matkustaa hiljaa mukana
tai myötäillä.
Väittely on ihanaa ja antoisaa. Harmi kun
olen tyttö sillä tytöt ottavat asiat usein henkilökohtaisesti, vaikka sehän ei
ole ollenkaan tarkoitus. Itsekin syyllistyn tähän.
Konkreettisina asioina voisi sanoa
kiireettömyyden ja rauhan, sekä sen, että tehtävän anto tai käsiteltävä aihe on
tiedossa selkeästi. Jos energia menee asian ymmärrettävyyden vääntämiseen, ei
oppimista varmaankaan tapahdu.
Loppuun haluan jakaa todella hyvän kirjoituksen, korvaa tällä kertaa artikkelin. Suosittelen lukemaan! Blogiin pääset tästä.
Vietin muuten ekan viikonlopun täällä, en karannut vielä kotikotiin Porvooseen. Tässä maisemia ja nautiskelua muikkubaarissa, oli muuten hyvää!
Huomenna olisi luvassa hauskaa, sillä meillä on fuksiaiset! Jipii!