keskiviikko 11. syyskuuta 2013

Jatkot luennolla



Kasvatusfilosofia, luento 1
Aristoteles ja Platon, täältä tullaan!
Fuksiaisten jälkeisen aamun luento nyt on tietenkin vähän mitä on, melko väsynyttä oli meininki. Ainakin ajatustasolla.

OIVALLUKSIA

·         Kasvatushistorian kysymysten parissa on kamppailtu niin kauan, kuin koko kasvatus idea on ollut olemassa. Antiikin filosofit ovat jo olleet näiden kysymysten äärellä, kun tietoa on pyritty siirtämään muille. On saattanut Platonkin joskus pohdiskella, miksi tuo Sokrates ei nyt opi tätä asiaa, miksi se ei ymmärrä. Myöhemmin näiden kysymysten kanssa kamppailivat teologit, sitten erilaiset tutkijat ja tiedemiehet. Nykypäivänä myös toimittajat ovat ottaneet tehtäväkseen puida kasvatuksellisia asioita päivittäin esimerkiksi hesarissa. Vanhemmatkin pohtivat kasvatushistoriallisia kysymyksiä hieman tietämättään ja tekevät valintoja esimerkiksi siinä, saako Pekka olla tietokoneella joka ilta 6 h. Joka tapauksessa, kysymyksiin etsitään edelleen vastausta, eikä niiden löytäminen olekaan päämäärä sinänsä. Ideana on aina etsiä, tuottaa ja kyseenalaistaa.

·         Tieto ei vanhene. Yhä edelleen voimme ammentaa historiasta. Se, mitä on joskus tiedetty, on ollut totisinta totta jonain ajankohtana. Se, että tutkitaan lisää ja löydetään uutta tietoa, ei kumoa vanhaa. Niin kuin pillifarkut ja retrokuosikin toistavat omaa historiaansa, tulevat kasvatusopitkin samalla tavalla aina uudelleen muotiin. Tieto voisikin olla vallitseva ilmiö.

·         Suomalainen koulutusjärjestelmä on ihan hyvä. Suomalainen kansakoulu on kaiken perusta, sen aikainen opetus ja opettajakoulutus olivat ensiluokkaista, ja ammennamme näitä tuloksia edelleen. Proffa heitti kehiin PISA – menestyksen, joka ei kyllä omasta mielestäni kerro yhtään mitään. Joka tapauksessa, ne maat (muun muassa Saksa ja Sveitsi), joilta aiemmin matkimme kansakouluideaa, ihailevat Suomen koulutussysteemiä tänä päivänä. Joku voisi niille vihjaista, että omia peruja se vaan on, ei kannata niin kauheasti ylistää. Jos suomalainen kansakoulu olikin hieno juttu, en tiedä onko suomalainen peruskoulu tänä päivänä enää niin hieno juttu. Se on varmaan aihe ja kiista erikseen.

Miksi pitää tietää hiukan historiaa?

Meidän tulee voida ymmärtää kasvatuksen päämääriä ja hahmottaa vallitsevan kasvatuksen luonnetta. Tietyt keinot ja menetelmät eivät ole käytössä ihan vain sattumalta, niillä on juuret jossain. Onhan se jollain tapaa turvallista kaiken tämän tietotulvan keskellä edes tietää, miksi meillä on käytössä tällainen menetelmä. Vähän sama asia, kun joka päivä pitää syödä, kaikki sen helposti ymmärtävät miksi. Kun oppilas joku päivä kysyy, miksi pitää laskea matikkaa, voi heittää jonkun hienon viisauden, eikä vain tokaista että ”siksi, nyt hiljaa”.

Täytyy ymmärtää, kuka saa kasvattaa. Se ei olekaan ihan helppo nakki ymmärtää. Yhä useampi vanhempi ottaa lapsensa pois peruskoulusta kotikouluun, koska kasvatusmetodit ja toimintamallit eivät miellytä. Tarhaikäisen lapsen ideaali paikka on valtaosan mielestä aina kotona, ja saatetaan jopa ajatella että huonot äidit ne laittaa lapset säilöön tarhoihin että pääsevät töihin ja kampaajalle. Sitten kun lapset menee kouluun, onkin melkein kamalaa että halutaan pitää lasta kotona koulussa. Itse en osaa ottaa kantaa menettääkö lapsi jotain suuntaan tai toiseen jos hän ei ole koulussa, mutta voisin olla vertaisryhmän kannalla. Tai ehkä sen kannalla, että lapsi sosialisoituu ja oppii elämästä. Myös ystävät koulussa kasvattavat. Vertaisryhmän paine voi olla kuitenkin toki negatiivinenkin asia, ja tehdä jonkun lapsen olon todella tukalaksi. Toisaalta omasta kokemuksesta voin sanoa, että olisin ollut melko järkyttynyt jos äiti olisi kieltänyt menemästä kouluun. Koulu oli kivaa.

Koulun kuuluu olla kivaa ja siellä kuuluu viihtyä. Tosiasia on se, että koulu oppimisfunktiona menettää kokoajan arvoaan. Lapset eivät esimerkiksi enää jaksa keskittyä kuin murto-osan siihen verrattuna, mitä meidän isit ja äidit koulussa joutuivat keskittymään. Opetus menettää arvoaan medialle, sokerivälipaloille ja kaikelle sellaiselle epäoleelliselle kivalle jutulle, joka nyt sattuu innostamaan enemmän kuin matematiikka. Onko se siis hyvä asia, että koulussa on niin kovin kivaa?
On tärkeää ymmärtää myös se, mitkä ovat vallitsevia ihanteita. Minkälaisia lapsia haluamme, toisaalta millainen maailmamme on. Ennen vallitsi isänmaallinen ihanne, ja se näkyi vahvasti koulussa. Silmät siis auki ja futurologian kimppuun, niin saa tietää, millaisia lapsia tulevaisuudessa tarvitaan.

Täytyy tuntea historiaa, jotta osaa kyseenalaistaa nykyaikaa. Tähän ei lisättävää.
Jollain tapaa kurssilla halutaan kai myös osoittaa, miksi pitää tuntea filosofiaa ja mihin sitä tarvitaan. Itse voin tunnustaa että olen hieman skeptinen asian suhteen. Tekemällä niin toteutan kuitenkin asiaa itseään, eli kriittistä ajattelua. Onkin siis ihan helppoa ymmärtää, miksi pitää ymmärtää. Eikös?

Pyörittelimme taas käsitteitä, vieläpä ihan samoja. Tässä havaintoja filosofisesta näkökulmasta.

KASVATUS

·         Ihminen tarvitsee kasvatusta (ei sisäistä kasvatusviettiä).
·         Vuorovaikutus, eli ei ainoastaan yksisuuntainen tapahtuma.
·         Ihminen on epätäydellinen, esimerkiksi ihmisvauvaa pitää hoitaa todella kauan verrattuna hevosen varsaan. Ihminen ei ihan tule ihmiseksi ilman kasvatusta, tästä esimerkkinä muutamia susien kasvattamia lapsitapauksia. Kun aivojen harmaata ainesta ei saa tarpeeksi käyttää, on ihminen hieman hukassa ja sekaisin, eikä elä kovin kauaa. Suden kasvattama saa kyllä tuoretta sisäfilettä syödäkseen jos näin voi sanoa, mutta siihen ne hyödyt varmaan jäävät. Ihmisellä on kuitenkin ainutlaatuinen oppimiskyky, ja sen vuoksi meidän tulee vain kestää pitkä vauveliaika. Ei se haittaa, vauvat on ihania.
·         Kasvatus on kasvamaan saattamista, eli parhaiden mahdollisten olosuhteiden luomista jatkuvalle kasvulle. Tämä on hieno maaginen lause, jota tule arvostaa ja viljellä kohtuuden nimissä. Niin sanoi proffa.
·         Opettaja raivaa kaikki kasvua hidastavat esteet. Se on se maikkojen duuni, ottakaa tai jättäkää.
·         Oppiminen ei lopu, eli ihminen ei ole koskaan valmis. Toisaalta hiukan uuvuttavaa.

3 itsestään selvyyttä kasvatuksesta.

1.       Kasvatuksella tähdätään arvokkaisiin asioihin (eroon huonoista).
2.       Kasvatukseen kuuluu tieto.
3.       Kasvatuksessa sallittuja ainoastaan ihmisarvoa kunnioittavat menetelmät.

OPETUS

·         Päikkärissä ja kouluissa tapahtuva kasvatus on opetusta.
·         Opettajat ovat siis kasvattajia, eivät ainoastaan matematiikan tai äidinkielen maikkoja.

kuva unisiepparistani, koska nyt haavailen oikein ihanista unista!
Jokseenkin enemmän settiä sain kasvatuksesta irti, liekö juhlinnan sivuvaikutukset painaneet päälle liian rankasti siinä loppua kohden. Nyt nukkumaan ja huomenna kotikotiin Porvooseen, kivaa!