Kasvatuspsykologia, luento 4
oivalluksia:
- Tutkiva, elinikäinen oppiminen on suositeltava tapa lähestyä opintoja
- Kysymysten viljely vastausten sijaan: tutkiva asenne opettajuudessa
- Tulevaisuuden työpaikoissa voidaan olettaa tiedon etsimisen, kriittisyyden, tutkijuuden ja uteliaisuuden olevan keskeisessä asemassa
- Reggio Emilia pedagogiikka: Aikuiset tekevät löytöretken mahdolliseksi (lapset oppivat tutkimalla ja ottavat itse selvää asioista vähemmän mekaanisia tehtäviä) = lapsuus tulee myös dokumentoitua kuvien ja tutkimusten ansiosta
- Lapsen oma ääni kuuluu lapsuuden tutkimuksissa: lasten tapa ajatella, kokea, aistia ja elää = opetus voidaan suunnitella lapsilähtöisesti (emme tarvittavasti muista omaa lapsuuttamme)
- Itsestään selvyyksiä tulee ihmetellä ja lapsen luontaista uteliaisuutta hyödyntää: ennakkoluulot ovat usein murrosiässä jo muodostuneet, joten esimerkiksi klassiseen musiikkiin tulisi tutustua tätä ennen
- OKL on käytännön tyyppien opiskelupaikka: tutkimisesta ollaan vähemmän kiinnostuneita, vaikka todellisuudessa muun muassa rahoitus yliopistoihin tulee tutkimuksista (yksi väittelevä tohtori = 100 000€)
- Lapsentajuisuus: puhutaan "lasten kielellä"
- Lapsen tavat ilmaista oma kanta: kielelliset, kognitiiviset, keholliset ym.
- Etnografinen näkökulma: lasten tutkiminen ja havainnointi heidän omassa maailmassaan (älä jää pelkäksi tarkkailijaksi)
- Lapsille tuskin toimii yliopistossa harjoitettu luennointi. Lapset ovat myös herkempiä, eivät ymmärrä asioiden riitelyä
- Huomioi lapsen luonne, ja käytä tilannetajua = asetu alttiiksi lapsen kysymyksille!
- Lapsen tarve miellyttää opettajaa: luottamuksen kautta lapsi uskaltaa sanoa omat mielipiteensä (suhtaudutaan kuitenkin epäillen vastauksiin, jossa voidaan havaita miellyttämisen mahdollisuudet)
- Lapsen on ymmärrettävä, miten ja miksi häntä tutkitaan (myös tulokset lapsentajuisella kielellä) = anonymiteetti on tärkeä