Tässä tulee puuduttava setti, innostuin näin perjantai-illan ratoksi kirjoittelemaan!
Varhaislapsuus 1-3v, kehitys
Psykodynaaminen lähestymistapa
·
Freud: oraalinen, anaalinen vaihe (potalla
käynti, suolen hallinta ensimmäistä kertaa ite)
·
Erikson: perusturvallisuus, luottamus –
epäluottamus, itsenäisyys – häpeä (”ei”)
·
Mahler: minuuden syntyminen (kolmen ensimmäisen
vuoden aikana)
·
Bowlby: kiintymyssuhdeteoria
·
Klein, Stern: objektisuhdeteoria
·
Winnicot: ”kyllin hyvä äiti”, kannattelu,
transitionaaliobjekti
Ekologinen systeemiteoria
·
Bronfenbrenner: ensisijainen mikroympäristö
(perhe, päivähoito)
·
Korostaa lapsen omaa biologiaa ensisijaisena
mikroympäristönä, joka toimii kehityksen perustana
Kognitiivinen lähestymistapa
·
Piaget: ajattelun kehitys, lapsi on tutkija
·
Vygotsky: kieli ja ajattelu, kehitys
sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, informaation prosessointi
Sosiaalinen oppimisen teoria
Vygotskyn keskeisimmät teoreettiset ajatukset liittyvät
sosiaalisen vuorovaikutuksen keskeiseen merkitykseen oppimisessa sekä kielen ja
ajattelun väliseen yhteyteen.
Vygotskyn mukaan lapsen kehityksessä kieli on aluksi
sosiaalisen vuorovaikutuksen väline, mutta kehityksen myötä siitä muodostuu
myös ajattelun väline, jolloin kieli ”sisäistyy”. Ajattelun kielellisyyttä
Vygotsky kuvasikin sisäisen puheen käsitteellä (inner speech) erotuksena
sosiaalisessa vuorovaikutuksessa käytettävästä puheesta.
Yksilön tietoisuus rakentuu sosiaalisissa suhteissa,
yhteiskunnan kulttuurin ja tradition pohjalta. Tiedollisen kehityksen
päämääränä on tällöin yhteisöön sosiaalistuminen. Vygotskyn mukaan lapsen
sosiaalisuus on synnynnäistä ja juuri sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta
yksilön ajattelutoiminta itsenäistyy ja yksilölliset kognitiiviset prosessit
kehittyvät.
Fyysinen kehitys
·
leikki-ikää luonnehtii fyysinen ja motorinen
aktiivisuus
·
Nopea kehitys yksinkertaisista liikkeistä
monimutkaisiin liikkeisiin (esimerkiksi pallopelit)
·
Karkeamotoriikka = kehon kontrolli ja
koordinaatio
·
Hienomotoriikka = kädet ja sormet (värien ja
muotojen hyödyntäminen esimerkiksi piirtäessä)
·
Kätisyys vakiintuu = aivopuoliskojen
harjaantuminen
Kognitiivinen kehitys
·
Esittävän ja symbolisen toiminnan kasvu (kieli,
mielikuvitus, esineellistyminen)
·
Ajattelussa loogisen toiminnan esiaste
(yhdistely, erottelu ajattelun avulla)
·
Piaget: sensomotorisesta vaiheesta siirrytään
esioperatiiviseen vaiheeseen (2-6/7 v.) = lukumäärän ymmärtäminen, massan
havainnointi (onko iso möykky vahaa enemmän kuin litteä möykky vahaa?), koko,
luokittelu, animistinen ajattelu, maaginen selitys
·
vuorovaikutusta sosiaalisen ja materiaalisen
maailman välillä = ympäristön ongelmien ratkaisu, ”yksityinen puhe” (esimerkiksi
leikin aikana lapsi saattaa puhutella itseään)
·
Vygotsky: toisen ihmisen tuki mentaalisille
prosesseille on tärkeä = Lähikehityksen vyöhyke
LEIKKI
·
kognitiivinen, sosiaalinen ja emotiaalinen
kehitys (ajattelu, kieli, vuorovaikutus, itsesäätely, arvot)
·
sosiaalisen leikin kehittyminen = yksinäisestä
leikistä siirrytään vierekkäisleikkiin, josta sitten yhteisleikkiin
·
Leikki-ikä = siirrytään funktionaalisesta leikeistä
mielikuvitusleikkeihin
·
funktionaalinen leikki, harjoitusleikki tai
esineleikki, jossa käytetään joko kehoa tai esineitä leikin välineenä
·
mielikuvitusleikki, jossa on keskeisessä
asemassa esiintyvyys ja symboliset merkitykset
·
sääntöleikki kuuluu operaation vaiheeseen: siihen
liittyy myös yhteisöllisyys ja muiden kanssa leikkiminen. Lapsi on yleensä
hyvin tarkka sääntöjen noudatuksesta, vaatii sitä sekä itseltään että muilta.
Fuksiaisissa mekin intouduttiin leikkimään, seippuakuplilla |
Leikin
merkitys lapselle. Läheet täältä.
Leikki on
lapsen tapa käsitellä todellisuutta tiedostetusti. Tiedostamaton käsittely
tapahtuu esimerkiksi unien välityksellä. Leikki kehittää lasta
kokonaisvaltaisesti, ja se on edellytys tasapainoiseen kasvuun.
Leikki on
vapaaehtoista, erillistä, ennakoimatonta, tuottamatonta, säännönmukaista ja
kuvitteellista toimintaa. Leikki erottuu muusta elämästä, vaikka saakin usein
sisällön todellisista tapahtumista. Leikin tila ei vastaa ihmisen psyykkistä
todellisuutta.
Leikin monet
merkitykset
Leikin
merkitystä ei voi liikaa korostaa, ja sitä voidaan pitää perustarpeen
kaltaisena välttämättömyytenä. Leikki on välttämätöntä lapsen emotionaaliselle,
sosiaaliselle ja kognitiiviselle kehitykselle. Leikkiessä kehittyvät kieli,
syy-seuraus ajattelu, joustava yhdisteleminen, luova ajattelu,
assosiatiivisuus, ongelmanratkaisutaito ja kyky erottaa ulkoinen todellisuus
leikistä. Leikkiessään lapsi oppii esineiden käsittely- ja toimintatapoja, yhteistoimintaa
ja sääntöjä sekä tunteiden säätelyä. Leikki voi parantaa lapsen luottamusta
itseensä ja omiin kykyihinsä. Leikki opettaa ymmärtämään sosiaalista
vuorovaikutusta, moraalia ja arvoja sekä vastaanottamaan empatiaa toisilta
leikkijöiltä.
Arjen terapiaa
Leikkiessään
lapsi on motivoitunut tutkimaan ympäröivää maailmaa, sen ilmiöitä ja asioita.
Hän haluaa kyseenalaistaa asioita, ja tekee tätä mielikuvituksensa avulla. Kehittyminen
vaatii lasta harjoittelemaan, kokeilemaan ja etsimään mielekästä toimintaa.
Kaikki kehityksen osa-alueet houkuttelevat lasta, ja siksi hän liikkuu, puhuu,
ajattelee, kysyy, kuuntelee ja puuhaa jatkuvasti. Toimiessaan lapsi oppii, harjaantuu,
käsittelee sisäistä maailmaansa ja käy läpi tunteitaan. Hän oivaltaa itsestään
uusia asioita, näkee uusia näkökulmia sekä selkiinnyttää minäkuvaansa ja
itsetuntoaan.
Toiminta,
tekeminen, aikuisen näkökulmasta katsottuna "pelkkä leikki" on
arkipäivän terapiaa. Leikki on lapsen tapa sopeutua ympäristöstä ja itsestä
tuleviin paineisiin ja etsiä niille luovia ratkaisuja. Leikissä lapsi voi
harjoitella erilaisia taitoja ilman epäonnistumisen pelkoa.
Paras tapa
oppia
Leikin
avulla lapsi omaksuu normeja, arvoja ja tietoa lähes huomaamatta. Lapsi ei
leiki oppiakseen mutta oppii leikkiessään. Leikki on lapselle ainoa hyvä ja
kestävä tapa oppia. Lapsen innostusta oppia ja omaksua leikinomaisesti voidaan
hyödyntää, kun opetetaan hänelle arjen puuhia, tietoja, hyviä tapoja jne.
Leikkien oppiminen on iloista ja elämänläheistä. Se luo myönteistä
asennoitumista tiedon hankkimiseen ja tutkimiseen. Leikin pitää aina tapahtua
lapsen ehdoilla.
Luovuuden
kehittyminen ja ongelmanratkaisutaidot ovat myös oppimista. Ongelmanratkaisuun
tarvitaan avointa mieltä ja uteliaisuutta.
Leikki
kehittyy lapsen mukana
Vauva tutkii
sormiaan ja oivaltaa vähitellen, että ne ovat osa häntä. Ensin lapsi leikki
yksin, omalla itsellään, koskettelemalla, jäsenten liikuttelulla ja katselulla
ja vasta sitten hän haluaa aikuisen mukaan. 2-3-vuotiaat leikkivät rinnakkain
ja siirtyvät vähitellen vuorovaikutusleikkeihin. Niistä muodostuu roolileikkejä,
joihin ilmestyy juoni.
Lapset
kilpailevat rooleista
Ympäristöön
suuntautuminen ja halu leikkiä ovat luontaisia lapselle. Koska leikin yllykkeet
ja motiivit ovat lapsilla valmiina, tarvitaan vain otollinen tilanne ja lapset
ryhtyvät leikkimään keskenään. Leikkitoverit vaikuttavat voimakkaasti sekä
leikki-ideoihin että niiden toteuttamiseen. Yksin leikkivä voi päättää kaikesta
itse, toisten kanssa joutuu tekemään kompromisseja.
Lasten
yhteisöön kuuluminen merkitsee myös leikkiyhteisöön kuulumista. Päiväkodissa
uuden lapsen ensimmäisiä haasteita on päästä leikkiin mukaan. Hyväksytyksi
tuleminen ei ole itsestään selvää, varsinkin jos tulokas kohtaa vakiintuneen
ryhmän. Päästäkseen mukaan leikkiin lapsi voi käyttää monenlaisia
menettelytapoja aikaisempien kokemuksiensa, ominaisuuksiensa ja taitojensa
mukaan.
Leikistä
päättäminen ja roolijako ovat usein vaativia tehtäviä. Usein mieleisen roolin
saaminen on leikkijälle äärimmäisen tärkeää, ja moni neuvottelu katkeaa siihen,
että joku lähtee leikistä. Rooleista kilpaillaan, koska roolijaossa on kysymys
vallasta ja hierarkiasta.
Leikki on
uhattuna
Nykyään
leikki on uhattuna. Lapsuus lyhenee, leikit loppuvat liian varhain. Monilta
lapsilta puuttuu mahdollisuus leikkimiseen ja heidän leikkimiskykyään
rajoitetaan. Lapset eivät välttämättä vastaavalla tavalla enää osaa leikkiä,
sillä leikkimaailma on köyhtynyt. Leikki saattaa mennä riehumiseksi, koska
keskittymiskykyä ei ole. Monet leikkivät myös yksipuolisia, varsinkin
television tuomia leikkejä, jotka eivät jätä tilaa mielikuvitukselle ja
sisältävät väkivaltaa.
"Emme
lopeta leikkimistä sen johdosta, että vanhenemme - vanhenemme, koska lopetamme
leikkimisen." Herbert Spencer
![]() |
banskulettuja, joihin olen jäänyt koukkuun. Eivät taida edustaa ihan sitä suomalaista ruokaperinnettä? |
Ulla Rauramon luento ”Lautasta laajemmalta”
Seuraavaksi omia pohdintojani, jotka nousivat luennon aiheauleista.
Ruuan mediasuosio on jatkuvasti kasvussa, vaikka ihmiset
tekevät yhä vähemmän ruokaa kotona. Erilaiset puolivalmisteet ja ruoanlaiton
oikotiet valtaavat hyllytilaa kaupoissa pelkiltä raaka-aineilta, vaikka
toisaalta jatkuvasti vaaditaan lähellä tuotettua lihaa ja luomua. Luomu on
etenkin todella tärkeää suomalasille, mutta lopulta hinta ratkaisee, ja luomu
jää ostamatta. Onko kiinnostus ruokaa kohtaan jonkinlaista omantunnon
puhdistamista, kun sitten taas tuli valittua eines? Eineksiä syynätään ja
haukutaan, kouluruokakin on niin kamalaa, että on ymmärrettävää ettei meidän
Maija sitä syö. Silti kotona jääkaapissa odottavat valmishampparit ja
viikonloppuisin lapsia hemmotellaan pizzalla. Pöydälle jätetään aamulla
muutamia euroja, jotta Maija voisi ostaa suklaata välipala-automaatista. Kunhan se nyt jotain söisi. Mielestäni
on suorastaan huolestuttavaa, että lasten vanhemmilla käy edes mielessä, että
suklaapatukka nyt sitten on maittavampi vaihtoehto kuin koulussa tarjottu
lounas. Jos asenne kotona on tämä, onko ihme tai mikään, ettei lapsille maistu
ruoka koulussa?
Koululounaassa on kaikki lähtökohdat tasapainoiseen
ateriaan. Lapsi saa valita kasviksia, usein erikseen asetetuista vihanneksista,
raasteista ja salaateista niitä mieleisiä ja lorauttaa sekaan hyviä öljyjä tai
kastiketta. On harvinaista, että kotona nautittu päivällinen olisi
kasvisvalinnoissa näin monipuolinen. Koululounaalla voi valita veden oheen
ainakin rasvatonta maitoa tai piimää. Kotona saatetaan juoda makautettuja
limuja, täysmehuja tai mitä nyt sattuu tekemään mieli, esimerkiksi
energiajuomia. Nämä energiapitoiset juomat täyttävät hetkellisesti, jolloin
ruokaa tulee nautittua vähemmän. Ne eivät korkeasta energiapitoisuudestaan
huolimatta silti pidä kylläisenä kauan, vaan sokeriarvot laskevat nopeasti
alas. Näillä juomilla ei siis voi korvata aterioita. Pääruokana voi olla
esimerkiksi kastike, jonka ravintoarvot vastaavat yleisesti hyväksyttyjä
säädöksiä. Ihan oikeasti, sitä ruokaa siellä koulussa tarkkaillaan, jotta
lapset saisivat ravinto-aineita monipuolisesti. Kuinka moni vanhempi
vastaavassa määrin miettii jauhelihapihvejä paistaessaan, onko tässä nyt
rasva-arvot ja vitamiinit kohdillaan? Entä valitsee valmistettavat lisukkeet
sen mukaan, mikä täydentää parhaiten kyseisen pääruoan ravintoarvoja? Koulussa
saattaa usein olla valittavana sekä esimerkiksi perunoita, että riisiä.
Koulussa tarjotun perunan vitamiinihävikki on toki varmasti suurempi kuin
kotona keitetyn perunan, sillä valmistusajat ovat pidempiä ja massiivisempia.
Lisäksi ruoan säilyvyyteen tulee kiinnittää valmistuksen osalta huomiota. Nämä
perunat, mitä koulussa tarjotaan, ovat kuitenkin parempi vaihtoehto niille
kotona pakkasesta uuniin heitetyille ranskalaisille.
Ateriaa voi vielä täydentää ainakin näkkileivällä, jonka
kansaa tarjoillaan margariinipohjaista levitettä. Kuulostaako tämä nyt jotenkin
niin kauhealta, ettei sitä kerta kaikkiaan voi lapsille syöttää, tai sen voi
helposti korvata suklaapatukalla?
Lapset saavat tänä päivänä 40 % kokonaisenergiasta
napostelun myötä. Juuri sokeroidut juomat, jogurtit, murot ja karkit ovat
käytössä kaikissa kotitalouksissa enemmän, kuin koskaan ennen. Näissä tuotteissa ei ole lähes lainkaan
suojaravintoaineita tai vitamiineja, sen sijaan usein paljon tyydyttynyttä
rasvaa ja sokeria.
Suomessa perheet syövät yhdessä vähemmän, kuin missään
muussa Pohjoismaassa. Ei ole ihme, että kauppojen valikoimista löytyy yhä
enemmän ateriavalmisteita yhdelle henkilölle. Yleisin tapa ruokailla onkin
juuri yksin. 10 vuotta vanhat lapset seurustelevat perheenjäsenten kanssa
keskimäärin 12 minuuttia vuorokaudessa. Tämä on todella huolestuttavaa.
Lihavuusriski on yleistyvä ongelma, joka juontaa juuri
vääristyneistä ruokatottumuksistamme. Kun emme valmista ruokaa kotona, emme ole
samalla tavalla tietoisia, mitä ravintomme sisältää. Ostamme ruokapalveluita
yhä enemmän yhteiskunnalta, ja valitettavasti kiireinen elämäntyyli ajaa meitä
pikaruokaloiden pariin. Se ei kuitenkaan selitä koko totuutta, vaan makumieltymyksemme
ovat muuttuneet paljon yhdysvaltojen kaltaisiksi. Erilaiset XL kokoiset ateriat
joita on nykyään yhä enemmän saatavilla vääristävät sitä käsitystä, kuinka
paljon ruokaa ihminen peruselintoimintoihinsa tarvitsee. Yhä enemmän istuva
työskentely tapa ja liikkumattomuus vähentävät energian tarvettamme jatkuvasti,
mutta silti nostamme annoskokoja ja markkinoimme kuluttajille ”mega-mättöhampurilaisia”
ja ”tuplaranskalaisia”.
Jos nämä tuotteet eivät ole aina kuuluneet suomalaiseen
ruokakulttuuriin, voidaan ne katsoa nyt kuuluvan siihen. On romanttista
ajatella, että täällä nautitaan vain karjalanpaistia, uusia perunoita ja
karjalanpiirakoita, koska se on kaukana todellisuudesta. Itse asiassa juuri
kaupassa myytävät puolivalmisteet ja einekset ovat säilyttäneet joitakin
perinneruokia suomessa, joita ei enää kotona samalla tavalla valmisteta tai
edes osata valmistaa. Hyvänä esimerkkinä on maksalaatikko, joka erään
suomalaisen julkkis kokin sanoin on ”koiranruokaa”. Entä milloin suomalaisissa
ravintoloissa tarjotaan alkuruoaksi puuroa? Me täällä häpeämme omia, kerrassaan
loistavia perinneruokiamme, ja jatkuvasti haemme vaikutteita eri kulttuurien
keittiöistä. Omastamme löytyy kattava kirjo terveellisiä valintoja, joita
suosimalla me emme olisi pohjoismaiden lihavin kansa. Kaikki eväät olisi
saatavilla, mutta mielihalumme tietynlaista ruokaa kohtaan on liian voimakas.
Siitä tuskin tulee syyttää esimerkiksi koululounasta, joka on paljon lähempänä
näitä pyrkimyksiä kuin useimman suomalaisen päivittäiset lounasvalinnat.
Nälkä on biologinen tarve, ruokahalu opittu tapa. Tästä
tavasta ei viime kädessä voi syyttää kuin itseään, tai sitten hieman vanhempia,
jotka istuttavat lapsiin tiettyjä ajattelumalleja. Esimerkiksi taaperoikäisen
maistellessa eri ruokia pitäisi olla rutkasti kärsivällisempi. Jos lapsi
nyrpistelee tiettyä ruokaa, pitäisi sitä sinnikkäästi yrittää tarjota ainakin
10-15 kertaa. Useimmissa perheissä luovuttaminen tapahtuu viidennen kohdalla.
Tämä yleinen pikkulasten nirsoilu onkin lähinnä vanhempien laiskuutta tai
taistelutahdon puutetta. Liian usein tapaa kaupassa perheitä, joiden isit ja
äidit juoksevat lapsien perässä kysellen, mitäs me tänään syötäisiin,
haluatteko Maija ja Ville nakkeja? Aikuisen tulee aina valita ruoan laatu,
lapsi saa valita ainoastaan määrän. Poimin luennolta hauskan Ville Vallattoman siteerauksen:
”Sinä syöt mitä sinä haluat, ja minä mitä sinä haluat”
Ruoan eettisyys oli toinen kattavampi kokonaisuus, joka tuli
esiin luennolla. Yksi kammottava poiminta on muun muassa se, kuinka on tarvittu
10 miljoonaa afrikkalaista orjaa tyydyttämään eurooppalaisten sokerin tarve.
Lähempään tarkasteluun haluan ottaa myös juottovasikat, jotka ovat mielestäni
suuri surullinen epäkohta suomalaisessakin kulttuurissa. Lähde täältä.
”Juottovasikka sijoitetaan 1-2 viikon ikäisenä ahtaaseen,
hämärään karsinaan, jossa se ei mahdu edes kääntymään tai makaamaan jalat
ojennettuina. Vasikka voidaan myös sitoa kaulastaan kiinni parteen. Vasikka
seisoo ritiläpohjalla, jossa ei käytetä olkea tai muuta kuiviketta. Ulosteen ja
virtsan liukastamalla lattialla vasikan on vaikea käydä makuulle ja nousta
ylös.
Vasikka viettää koko noin 4-6 kuukauden pituisen elämänsä
tällaisissa oloissa, vailla mahdollisuutta liikkua ja olla tekemisissä toisten
vasikoiden kanssa.
Juottovasikan kasvatus on kielletty Suomessa, mutta meille
saa vapaasti tuoda – ja tuodaankin – valkoista vasikanlihaa. Myös eräissä
muissa maissa tällainen tuotantotapa on kielletty, esimerkiksi Englannissa,
mutta säädöksiä kierretään viemällä vasikoita kasvatettavaksi Hollantiin, Italiaan
ja Ranskaan.”'
Siinä teille, ajatuksia herättämään!
Tässä muutamia Ulla Rauramon ajatuksia netistä poimittuna.
Ruoka on positiivisen vallankäytön väline
Ruokamuistot syntyvät jo imeväisiässä. Kiinnostus ruokaan
herää päiväkoti-iässä, ja murrosikäisillä monet tavat ja tottumukset ovat jo
niin vahvassa, että ne säilyvät läpi elämän. Ruoka on nautinto ja ilo,
keskustelun virittäjä ja sosiaalisen kanssakäymisen muoto. Jo kasvuiässä
omaksutut hyvät ruokailutavat auttavat terveyden ylläpitämisessä.
Ruuasta puhutaan nykyään paljon. Kokkiohjelmat ja
ruokablogit ovat suosittuja, keittokirjat myyntimenestyksiä. Perheissä
ruuanlaittoon käytetään kuitenkin yhä vähemmän aikaa ja ruokailu on ilotonta –
kouluruokailutilanteista puhumattakaan.
Suomalaisia vaivaa halvan ruuan huuma, jonka takia ruuan
laatu ja maku ovat jääneet sivurooliin. Kouluruoka ei ole enää tuttua lapsille,
eikä se sen takia maistu. Kiirettä pidetään tekosyynä välinpitämättömään
suhtautumiseen ruokaan ja ruokakulttuuriin.
Yhteiset ruokailutilanteet antavat lapselle ja nuorelle
sellaista rauhaa ja turvallisuuden tunnetta, jota hänelle voi myöhemmin olla
vaikea tarjota. Ruoka on ennalta ehkäisevä lääke – miellyttävä positiivisen
vallankäytön väline, todetaan tänään ilmestyneessä teoksessa Makumatkalla –
Innostavia ideoita ruokakasvatukseen.
”On hälyttävää, että Suomessa perheet syövät yhdessä niin
vähän, koska kaikissa kulttuureissa se kuitenkin kuvastaa hyväksyntää, toisen
arvostusta ja toisesta välittämistä. Lasten pöytätapoihin liittyvät kysymykset
aiheuttavat huolta. Monet lapsista eivät osaa käyttää veistä ja haarukkaa vielä
koulua aloittaessaankaan”, Rauramo toteaa.
Päiväkodeissa harjoitellaan syömistä ja tutustutaan
ruokailuun liittyviin käytöstapoihin ja kulttuuriin. Kouluissa
ruokailutilanteita pidetään yhä enemmän oppimistapahtumana ja sosiaalistavana
tekijänä. Viimeistään siirryttäessä yläasteelle tilanne kuitenkin muuttuu,
vaikka koululounas on usein yläasteikäisenkin päivän laadukkain ateria.
Koulun ruokailutilanteisiin liittyvillä säännöillä ja toimintatavoilla,
esimerkiksi opettajien osallistumisella ruokailuun, voidaan edistää nuorten
psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista hyvinvointia.
Lähteet täältä.