keskiviikko 16. lokakuuta 2013

Herra V

Tänään tekstiä pukkaa! Yritän saada näitä juttuja itselleni selkeiksi, ja tämä on hyvä kanava..

Lisää miehiä historiasta. Seuraavana vuorossa Lev Vygotsky (1896–1934). Lyhennän hänet tuttavammin V:ksi, jos en jaksa kokonaan kirjoittaa, pahoittelut siitä.

Elämä

V syntyi Valko-Venäjällä samana vuonna kuin Jean Piaget. Myöhemmin perhe muutti Gomeliin, jossa V vietti vietti lapsuuden ja nuoruuden. V:n isä työskeneteli pankissa ja äiti oli opettaja. Perheeseen kuului V:n lisäksi 7 muutakin lasta. Perhe oli kaupungin sivistyneimpiä.

V:llä oli juutalainen tausta, joka rajoitti hänen kouluttautumismahdollisuuksiaan. Hän opiskeli vuosi yksityisten opettajien ohjauksessa, ja valmistui juutalaisesta lukiosta 1913. Yliopistoissa oli tuolloin kiintiöt juutalaisille, eikä V voisi juutalaisena työskennellä valtiolle tsaarin Venäjällä opettajan tai oikeusvikamiehen tehtävissä, vaikka häntä kiinnostikin historia ja filosofia.

V päätyi opiskelemaan vanhempiensa toiveiden mukaan lääketiedettä Moskovan yliopistoon. Opintojen alettua kului tuskin kuukautta, kun hän vaihtoi pääainetta oikeustieteiseen, todennäköisesti tavoitteenaan lakimiehen tehtävät.

V meni vuonna 1914 Moskovassa Šanjavskin kansanyliopistoon. V:n pääaineet Šanjavskissa olivat historia ja filosofia.

 Valmistuttuaan oikeustieteistä 1917 hän muutti takaisin Gomeliin opettamaan kirjallisuutta ja psykologiaa, ja asui siellä seuraavat seitsemän vuotta. Hän perusti myös psykologisen laboratorion Gomelin opettajakorkeakouluun, jossa hän piti lukuisia luentosarjoja, ja jotka lopulta tuottivat pohjatyön hänen 1926 ilmestyneelle Pedagoginen psykologia -teokselleen.

37 vuotiaana V sairastui tuberkuloosiin ja kuoli. Lyhyen elämänsä aikana V hahmotteli kulttuurihistoriallisen psykologian teoreettiset peruslähtökohdat. Valtavan tuotantonsa vuoksi häntä onkin sanottu psykologian Mozartiksi.

Kielen, symbolisten työvälineiden ja ajattelun välinen suhde

V:n eräänä suurimpina saavutuksina pidetään ideaa siitä, että ajattelu ja lapsen kehitys (tai myös aikuisen oppiminen) on suhteessa lapsen (tai aikuisen) oppimiin symboleihin, käsitteisiin ja kieleen. Kielen, erilaisten käsitteiden ja symbolien oppimista voidaan pitää eräänlaisten "ajattelun työvälineiden" hankkimisena, välineiden joiden kautta pystymme jäsentämään ulkopuolista maailmaa.

 Kielellä V:n ajattelussa tarkoitetaan kuitenkin puhuttua ja kirjoitettua kieltä laajemmin kaikkia kielenkaltaisia käsite- ja symbolijärjestelmiä joita yksilö voi käyttää ajattelunsa jäsentämisessä, ei siis vain esimerkiksi sanoja.

 Sisäistymisen periaate

 V:n mukaan lapsen oppiminen tapahtuu sosiaalisessa ja kulttuurisessa toiminnassa tietyntyyppisten vaiheiden kautta. Yksilö ikään kuin sisäistää kollektiivisen (sosiaalisen) toiminnan - kulttuurin - ja sen käyttämät työvälineet ja merkit oman yksilöllisen toimintansa ja yksilöllisen tietoisuutensa ja toimintansa osaksi. Yksilö ikään kuin keksii uudelleen sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja kulttuurin vaikutuspiirissä ne toiminnan, ajattelun ja ulkoisen sekä sisäisen toiminnan tavat, jotka kyseinen kulttuuri on aikojen saatossa kehittänyt.

Lähikehityksen vyöhykkeen teoria

Lähikehityksen vyöhykkeen teoria on sosiaalis-konstruktivistinen näkemys ympäristön vaikutuksesta ajattelun ja kielen kehitykseen. V:n mukaan lapsi oppii vuorovaikutuksen kautta esimerkiksi vanhemmiltaan.

Lähikehityksen vyöhyke (ZPD) on tila, jossa ihminen voi ympäristön vaikutuksesta oppia jotain sellaista, mihin hän ei yksin kykenisi. Teoriaan kohdistettu kritiikki huomioi, että V korostaa syntyaikansa ja -paikkansa mukaan (1920-luvun Neuvostoliitto) voimakkaasti sosiaalisen ympäristön ja historiallisen ajan vaikutusta ihmisen kehitykseen, jolloin biologiset tekijät jäävät vähäiselle huomiolle.

Muita pohdintoja

V:n laaja-alaisuus tarkoitti paneutumista läntiseen filosofiaan ja sen piirissä tehtyyn tutkimukseen, ja hän vieroksui psykologian kytkemistä fysiologiaan ja biologiaan. Näin hän myös kritisoi Piaget´n teoriaa: lapsuusiän kehityksessä ei ole kyse biologisesta lainalaisuuksista vaan kehitys on ennemminkin tulosta opetus- ja kasvatusympäristöstä, joka siirtää yhteiskunnallisia arvoja yksilöön.

Yksilötasolla korostuu ulkoa (sosiaalisuudesta) sisään (psykologiseksi) kasvamisen suunta. V vastusti Piaget´n ja Freudin käsitystä siitä, että puheen ja ajattelun ensimmäiset muodot olisivat vain lapsen omassa kokemus- ja mielikuvamaailmassa tapahtuvaa "autistista" tai "egoistista" "mielihyväperiaatteen" määräämää toimintaa; lapsi vasta kehittyessään ikään kuin astuisi ulos sisäisistä maailmoista sosiaaliseen ja tosiasioiden maailmaan. Sen sijaan hän näki puheen ensimmäisenä tehtävänä juuri tiedottamisen, sosiaalisen suhteen ja ympäristöön vaikuttamisen. Teoriassa on siis keskeistä näkemys toiminnasta, jossa ulkoinen ja sisäinen kohtaavat.

V korosti siis sosiaalista tilannetta ihmisen psyykkisen kehityksen perustana, eli lapsi on yhteisön jäsen joka toimii omien psyykkisten voimavarojensa avulla hänen osallistuessaan yhteistoimintaan.

Jokainen toimintatapa lapsen kulttuurikehityksessä tulee esille silloin kahdesti ja kahdella tasolla: ensin sosiaalisella ja sitten psykologisella, aluksi ihmisten välillä ja sitten lapsen sisällä. Psyykkisen kehityksen avaintekijä on siis konkreettinen toiminta.

Yksilöllisen tietoisuuden vaiheet:

1.       kollektiivinen (sosiaalinen) toiminta

2.        kulttuuri

3.        merkit

4.       yksilöllinen toiminta

5.       yksilöllinen tietoisuus.

Pääväittämät:


1.       Ihmisten yhteiskunnallinen oleminen määrää heidän tajuntaansa ja ihmisolemus on yhteiskunnallisten suhteiden kokonaisuus.
2.       Psyykkisten ilmiöiden kehittyminen tapahtuu vain, kun yksilö alkaa omaksua konkreettisessa toiminnassa aikaisempien sukupolvien kehittämät konkreettisesti olemassa oleviksi tekemät "henkiset rikkaudet".
3.       Toiminnan keskeisin piirre on sen esineellinen luonne. Keskeistä psykologian kannalta on se, että sisäiset toiminnat syntyvät ulkoisten toimintojen sisäistyessä, minkä jälkeen nämä sisäiset prosessit kehittyvät edelleen ulkoisessa esineellisessä toiminnassa.
 
 
 
En ollut tänään ainoallakaan luennolla, kävin koululla vain syömässä. Ruoka on melkein yhtä oleellinen asia kuin opiskelu, eikö niin?