maanantai 14. lokakuuta 2013

Kaksi herraa historiasta

Jälleen kasvatusfilosofian asiaa, eli kaksi uutta herrasmiestä.

Tässä ensimmäinen, eli John Dewey (1859-1952).

  • Amerikkalainen opettaja, filosofi ja oppimisen tutkija
  • Yksi kenties eniten kasvatuskäytäntöihin vaikuttanut henkilö (1900-2000 luvuilla)
  • Pääteokset: School and Society (1900) ja Democracy end Education (1916)
  • Ihmisillä on neljä erilaista tarvetta: Sosiaalinen tarve, halu tehdä/luoda/rakentaa asioita, taiteellisen toiminnan tarve sekä halu tutkia ja keksiä asioita
  • Dewey painotti onnistumisten kautta kokeulua: Osaan soittaa hyvin kitaraa, joten ehkä minulta sujuisi hyvin pianonkin soitto?
  • "Jos se on hyvä, jatka sitä. Jos se on huono, muuta toimintatapaasi" = Pragmatismi
  • Dewey korosti arjen ja käytännön yheenkuuuvuutta, ongelmalähtöisyyttä ja oppijan aktiivisuutta (kaikkea tulee testata käytännössä)
Dewey ajoi takaa sitä, että kaikella toiminnalla ja opiskelulla tulisi olla jokin tarkoitus. Meidän tulisi toiminnassamme kiinnittää huomiota arjen ja käytännönhyötyihin, siihen, että voimme hyödyntää oppimaamme. Kun esitämme kysymyksen "Mitä merkitystä tällä on käytännössä? Oikeesti?" voimme ajatella esittävämme Dewey-kysymyksen.

Dewey hahmotteli oppimiselle muutamia ehtoja:
  1.  Opetus pitää kytkeä arkitodellisuuteen
  2. Parhaiten opitaan ongelmien kautta, jotka vielä tulee ratkaista oppilaslähtöisesti
  3. Lapsen aktiivisuudella on keskeinen merkitys oppimisessa
Dewey korosti pitkäkestoisia oppimisprosesseja, joissa työskennellään ensisijaisesti käsillä. Opettaja ei saa olla keskiössä, eikä opetus saa olla opettajalähtöistä, vaan oppilaan tulee itse oivaltaa asioita. Dewey toi esiin ajatuksen, että koulu on liian irrallaan yhteiskunnasta: painotamme liikaa tietoon ja tieteellisyyteen, eikä asioita opiskella siinä yhteydessä, missä niitä tarvitaan. Koulun ulkopuolella harvoin voi hyödyntää siellä opittua käytännössä, tai toisinpäin. Haasteena olisi tuoda tieteet "kansaläheisiksi" eli sellaisiksi, että kykenemme todellisuudessa käyttämään opittuamme.

Opetuksessa Dewey näkee muutamia kultaisia sääntöjä:
  1. Ensin opiskeltava asia muotoillaan ongelmaksi
  2. Seuraavaksi pohditaan yhdessä, miten ongelma voidaan ratkaista. 
  3. Seuraavaksi ongelma ratkaistaan valitulla metodilla
  4. Lopuksi ratkaisua ja prosessia arvioidaan: jos tulos ei ole hyvä, etsitään parempi ratkaisu
Oppimisympäristön merkitys korostuu siis valtavasti. Pitää olla erilaisia tiloja ja välineistöä, jotta asioita voidaan tutkia käytännönläheisesti. Tämä tarkoittaa muun muassa laboratorioita, kirjastoja ja kenties opetuskeittiöitä. Tällainen kokeellinen oppiminen oli Deweyn ideologiaa parhaimmillaan.

Dewey ei sinänsä tuonut mitään uutta mullistavaa ajatusmaailmaa julki. Kautta aikojen oli teitoa siirretty isältä pojalle, rengiltä toiselle ja äidiltä tyttärille. Puheen tukena on aina ollut tekoja. Deweyllä panikin vanhan tiedon käytäntöön varsin ansiokkaasti. Hänen ansiostaan meillä luultavasti on nykypäivän kaltainen oppisopimusmahdollisuus tai erilaista leiritoimintaa, jossa korostuu nimenomaan oma tekeminen, käytännönläheisyys ja ulkoilu. Dewey korosti ulkona tutkimisen ja puuhailun merkitystä: on kerrassaan väärin, että esimerkiksi linnuista opiskellaan kirjoista lukemalla, kun niitä on elävä luonto pullollaan.

Dewey ajatteli, että taiteen kautta ihminen oppii empatiaa: Taiteessa yhdistyy tumme ja mielikuvitus, jota ihminen tulkitsee. Dewey onkin vaikuttanut suuresti myös taidekasvatuksen käytäntöihin. Mielikuvituksen merkitystä Dewey korosti paljon. Esimerkiksi keskusteltaessa käytämme pääasiallisesti mielikuvitustamme: Mitä minun tulee sanoa? Mitä toinen ajattelee minusta? Kuulostanko hassulta, jos sanon näin?

Dewey on yksi pragmatismin kehittäjistä, joka on ainoa alkuperältään amerikkalainen akateemisen filosofian perinne. Pragmatismi syntyi aikana, jolloin psykologiaa ja tietoteoriaa ei pidetty erillisinä oppialoina. Pragmatismi vastustaa näkemystä, jonka mukaan ihmisten äly ja kieli yksinään kuvastavat todellisuutta täydellisesti. Pragmatismin mielestä tiedolle ja teorioille syntyy merkitys vasta, kun niitä soveltavat ympäristössään toimivat elävät olennot, esimerkiksi ihmiset.


Pragmatistin mielestä kaikki hyödyllinen tai toimiva ei kuitenkaan ole välittömästi totta, vaan pikemminkin totuus määräytyy sen mukaan, mikä pitkällä aikavälillä tuottaa ihmiskunnalle eniten hyötyä. Käytännössä pragmatistien mielestä teoriat tulisi aina yhdistää todentamiseen, toisin sanoen teorioiden pohjalta pitäisi aina voida tehdä ennustuksia ja koetella niitä. Eli testata niitä käytännössä.

Deweyn suosio lähti laskuun hänen kuolemansa jälkeen, 1950-luvulla. Deweytä kritisoitiin USA:ssa muun muassa sen takia, että hän oli käynyt esittelemässä ideologiaansa Kiinassa ja Neuvosliitossa, jotka ydistettiin vahvasti kommunismiin. Deweyn pedagogiikka nähtiin alkujaan syylliseksi myös siihen, että Neuvostoliitto meni ohi avaruusteknologiassa. Avaruuden valloitus Sputkinikin myötä ajoi USA:n uudistamaan koko koulutusjärjestelmän, jossa tähän asti oli Deweyn pedagogiikan mukaisesti painotettu käytännönopintoja.  Nyt siinä painotettiin Neuvostoliiton tavoin selkeästi enemmän luonnontieteitä ja teknologiaa.
Deweytä on enemmänkin kritisoitu muun muassa sen takia, että hän korosti liikaa älyn merkitystä. Kaikkia ongelmia ei todellisuudessa voi ratkaista ainoastaan pohtimalla ja ajattelemalla (luonnontieteen ja teknologian avulla) sillä äly on loppupeleissä hieman epävarma työkalu. 

täällä on pikkusen kylmä. Onneksi on villasukat!


Matti Koskenniemi (1908-2001)

Matti Koskenniemi (1908-2001) syntyi 1908 Iidassa Japanissa lähetyssaarnaajapapin perheeseen. Koulunsa hän kävi kuitenkin Turussa ja valmistui kemia pääaineenaan 1930, mutta sattuma ohjasi hänet opettajan ammattiin.

Pätevöidyttyään Koskenniemi toimi kansakoulunopettajana ja sittemmin kansakouluntarkastajana. Siellä Koskenniemi alkoi ensimmäisen kerran pohtia epäkohtia, joita näki kansakoulun toiminnassa. Koskenniemi toimi myös Helsingin sekä Jyväskylän yliopiston dosenttina. 

Koskenniemen uran etenemistä on suunnannut muutama merkittävä käänne. Hänen ensimmäinen tieteenalansa oli kemia, mutta kemistinä hän ei ehtinyt toimia vaan hänestä tuli pedagogi. Jenan vierailuista tuli Koskenniemen uran toinen käänne, sillä Petersenin innoittamana hänen opetuskäsityksensä suuntautui reformipedagogiikkaan. Reformipedagogiset ideat juurtuivat meillä ensiksi kansakoulupedagogiikkaan ja Koskenniemen teos Kansakoulun opetusoppi (1944) oli sitten ”murroksen” tekevä teos meillä täällä Suomessa. Koko kansakoulupedagogiikka tuli tämän teoksen mukaan pistää kokonaan uusiksi, opetussuunnitelmasta käytettyihin menetelmiin asti.

Helsingin yliopistossa toimiessaan Koskenniemi aloitti opettajankoulutustutkimuksen. Luonnollisena jatkeena opettajankoulutustutkimukselle oli käänne opetusprosessin lainalaisuuksien selvittämiseen. Didaktisen Prosessi Analyysin tutkimushankkeesta (DPA) valmistui useita väitöskirjoja. DPA-tutkimushankkeessa siirryttiin myös observointi-menetelmästä ja kvantitatiivisesta tutkimusotteesta vähitellen myös tulkinnalliseen tutkimusotteeseen, joka ennakoi myöhempää kognitiivista ja konstruktiivista suuntausta. DPA:n tutkimusajatuksella on ollut suuri vaikutus nykyiseen suomalaiseen opetuksen tutkimukseen.

Koskenniemi korosti opetuksen tutkimuksen kontekstisidonnaisuutta ja opetussuunnitelman merkitystä kaiken opetuksen perustana. Perusajatuksena toimi sosiaalinen kasvatus, joka oli tärkeä elementti kaikessa koulukasvatuksessa. 

Koskenniemi osallistui kasvatustieteen laitoksen perustamiseen sekä Jyväskylän että Helsingin yliopistossa, myös Turun yliopiston kasvatustieteen laitoksen alkuun saattamisessa hänen panoksensa oli tärkeä. Koskenniemi on myös ollut ahkera oppikirjojen kirjoittaja sekä kouluja että yliopistoja varten.


Koskenniemen viimeiset virkavuodet 1960-luvun lopulla ja 1970-luvun alussa olivat peruskoulun synnyttämisen aikaa. Koskenniemellä oli oma iso merkityksensä myös peruskoulun pedagogiikkaan.  Kansakoulun opetusopin tilalle syntyi yhdessä Kaisa Hälisen kanssa klassikkoteos: "Didaktiikka. Lähinnä peruskoulua varten" (1970). Tuossakin teoksessa Koskenniemi loi ainutlaatuista synteesiä anglosaksisen ja saksalaisen didaktiikan välille. Tutkijanakin hän korosti opetustapahtuman kokonaisvaltaisuutta ja tutkimuksen kontekstisidonnaisuutta. 

Koskenniemi yhdisti omassa didaktiikassaan oppilaskeskeisyyden ja sosiaalisen kasvatuksen. Jälkimmäinen oli kuitenkin elementti, jota hän piti kaiken koulukasvatuksen ja opetuksen perusta. Tämä juonne on peräisin jo hänen väitöskirjastaan ja siihen liittyvistä myöhemmistä tutkimuksista. Sen tunnetuin dokumentti oli "Sosiaalinen kasvatus koulussa" (195) Siinä Koskenniemi mm. kysyy: Miksi joistain oppilaista tulee johtajia? Mitä luokkahenki on? Miksi joitain oppilaita kaihdetaan, syrjitään? Miksi jotkut oppilaat ystävystyvät?

Matti Koskenniemi toimi poikkeuksellisen usealla kasvatuksen kentällä: hän oli käytännön koulumies, tutkija ja tutkijajälkipolven kouluttaja, hän toimi sekä koulun että yliopiston hallinnoissa. Hänelle oli perustavaa laatua oleva vaikutus myös suomalaisen kasvatustieteen kansainvälisiin kontakteihin.  Hän avasi suomalaiselle, aikaisemmin kovin kansalliselle kasvatustieteen  tutkimukselle yhteyksiä laajempaan kansainväliseen yleisöön. 

Koskenniemen tutkijan ura kesti kauan, se ulottui yli seitsemälle vuosikymmenelle. Luonnollisesti myös hänen kasvatusta ja sen tutkimusta koskevat näkemyksensä elivät. Pysyvä ydin hänen opetusopissaan oli irtautuminen kaavamaisesta herbartilaisuudesta. Opettajasta hän siirsi katsetta oppilaisiin, luokkaan sosiaalisena ryhmänä, interaktioon. Oppiaineksesta hänen huomionsa siirtyi opetussuunnitelmaan ja koko koulun elämänpiiriin kasvattavana tekijänä. Opetustapahtumassa keskeistä oli toiminnan tavoitteisuus. Myös oppilaiden tuli tietää tavoite. Tässä hyvänä työkaluna oli yhteissuunnittelu.

Luonnontieteellisen koulutuksen saaneena hän arvosti nuorena tutkijana behavioristisesti orientoitunutta tutkimusta, mutta tämän empiiisen otteen rinnalla hän oli myös hermeneutikko. Asioita piti tarkastella kokonaisuuksina.

OPETTAJA

DIDAKTISESTI AJATTELEVA OPETTAJA

Koskenniemen opettajaihanne oli didaktisesti ajatteleva opettaja. Hän tarkoitti käsitteellä taitavaa, luovaa opettajaa, joka ei suhtaudu opetukseen rutiinimaisesti eikä byrokraattisesti. Opettaja ei ole teknikko, joka seuraa jotain kaavaa tai tyyppiratkaisuja, vaan hän joustaa ja ottaa tilanteen ehdot huomioon. Koskenniemi puhui ns. ilmaantuvasta tavoitteesta. Opettajan kannatti joustaa suunnitelmistaan, kun tunnin aikana oppilaat innostuivat jostain muusta arvokkaasta (itsemotivaatio).

KASVATTAJA

Kaavattaja siis kasvattaa. Kasvattaminen on vaikuttamista, ja se tapahtuu mm. esikuvana.

OPETTAJA

Vaikka Koskenniemi korosti oppilaskeskeisyyttä ja yhteistoiminnallisuutta, hän arvosti opettajaa. Opettajan tehtävänä oli muokata ja soveltaa jatkuvasti kirjoitettua opetussuunnitelmaa oppilaille ainutkertaisiksi oppimiskokemuksiksi ja joutuvat tekemään myös kompromisseja vaatimusten ja oppilaiden edellytysten välillä.  Tämä edellytti didaktista ajattelua. Opetussuunnitelma ei  vapauta opettajaa ottamasta itsenäisesti kantaa esimerkiksi koulutyötä ja tavoitteita määrääviin seikkoihin. Opettaja joutui tekemään kompromisseja vaatimusten ja oppilaiden edellytysten välillä. Opettajalla oli mahdollisuus muotoilla opetusta omien persoonallisten edellytystensä mukaiseksi, edellyttäen että oppilaiden etu otetaan huomioon.

PERSOONALLISUUS

Kasvatuksen päämääränä oli persoona. Mutta myös opettajan oli oltava sellainen. Lapsen persoonallisuuteen vaikuttaakseen opettajan on toimittava persoonallisella tavalla.

LAPSI TAI NUORI

Lapsi on ensinnäkin kasvava, varttuva. "Lapsi ei ole aiottu jäämään lapseksi." Lapsesta kuuluu kasvaa aikuinen. Ja tämä kasvu tapahtuu vuorovaikutuksessa lapsen taipumusten ja ympäristön hedelmöittävän vaikutuksen kesken. Jos ne kohtaavat oikea-aikaisesti.
Kasvun energianlähde on lapsessa. Se ei tule lapseen ulkoapäin. Lapsi on saatettava varttumaan luontoperäisten taipumustensa ja tarpeittensa varassa. 

HERKKÄ KAUSI

Kasvattajan mahdollisuus vaikuttaa lapseen on suurin silloin, kun hänen toimenpiteensä liittoutuvat lapsen luonnollisten tarpeiden saneleman suunnan kanssa.  Kasvattaminen onkin erityistä kykyä nähdä lapsessa "olemassaolevat vielä kehittymättömät taipumukset". Nykykielellä: kasvattamisessa oleellista on ajoitus, timing. Kannattaa käyttää hyväkseen "satunnaisia tilaisuuksia, joissa lasten voimakas pyrkimys pulpahtaa esille." Myös konflikti voi olla tällainen.

KASVATETTAVA

Kasvatettava on itse aktiivinen kasvatuksessa. Hän tavoittelee ja pyrkii. Tavoitteleminen aiheuttaa kehityksen ja varttumisen. Hän yrittää, harjoittelee/suorittaa harjoituksia ja ponnistelee. Hän valikoi ympäristön elämästä juuri ne varttumista auttavat vaikutukset, joita kulloinkin tarvitaan. Hän leikkii ja tekee työtä. Hän perehtyy, lukee ja ratkoo ongelmia. Hän saa aikaan. Hän pyytää apua. Hän keskustelee ja vastaa kysymyksiin. Hän seuraa esityksiä. Hän huoltaa pienempiä tulokkaita. Hän ottaa vastaan vaikutelmia. Ja samaan aikaan hän kasvaa vaivatta, pakotta leikiten.

TAIPUMUS

Ihmisellä oli Koskenniemen mukaan taipumuksia moneen. Osa taipumuksista oli hänen mukaansa  perinnöllisiä, osa voidaan palauttaa tarpeisiin. Kun taipumus herää, lapsessa herää tarve, joka ajaa lasta toimimaan, etsimään tyydytystä tuolloin ajankohtaiselle tarpeelle. 

TARPEET

Koskenniemi uskoi harrastusten sijasta tarpeisiin. Lapsi etsii tarpeidensa mukaista toimintaa. Opettajan kannattaa Koskenniemen mielestä liittoutua lapsen ajankohtaisten tarpeiden kanssa.
Uusissa tilanteissa, uusissa oloissa syntyy yhä uusia tarpeita. Kasvu on siis kulloinkin ajankohtaisten taipumusten harjoittamiseen sytyttävien tarpeiden esiinnousua ja tyydyttymistä. Tarpeen tyydyttyminen tuo mielihyvän, ja sammuttaa tarpeen.