![]() |
bongasin eilen joutsenen! Muutoin fiilis oli kylmän harmaa ja utuinen.. |
Miten voisin kasvattajana tukea lapsen/nuoren kognitiivista kehitystä?
Kognitiivinen kehitys käsittää sekä fyysisen että sosiaalisen maailman ymmärtämisen. Kasvattaja auttaa lasta toimimaan sosiaalisissa yhteisöissä osoittamalla hänelle moraalisia sääntöjä. Piaget oletti lapsen moraalisen ajattelun olevan voimakkaasti yhteydessä kognitiiviseen kehitykseen. Piagetin mukaan lapset harjoittelivat sääntöjen noudattamista leikin kautta. Viisivuotiaalla alkaa olla jo yheteisiä sääntöjä leikeissään, ja lapset kokevat sääntöjen olevan jonkin ulkopuolisen auktoriteetin asettamia. Näin ollen kasvattaja voi sääntöjä laatimalla vaikuttaa lapsen moraalin kehitykseen.
Kasvattaja voi sääntöjä laatiessaan painottaa etenkin tekojen lopputuloksia. Arvioidessaan jonkun teon "pahuutta" esioperationaalisen ajattelun kautta lapset kiinnittvät huomiota etenkin teon tulokseen, ei tarkoitukseen. Esimerkiksi monta lautasta rikkonut poika on "tuhmempi" kuin poika, joka rikkoi ainoastaan yhden kupin varastaessaan piparkakkuja.
Konkreettisten operaatioiden kaudella lapset ymmärtävät jo enemmän sääntöjen sopimusluonteisuutta, eli niitä voidaan yhteispäätöksellä muuttaa. Muodollisten
operaatioiden kaudella nuori pohtii filosofisia ja uskonnollisia kysymyksiä. Kun
ajattelu on kehittynyt kylliksi, hän pystyy myös arvioimaan vallitsevia normeja
älyllisesti ja osaa yleistää ne myös oman elämäntilanteensa ulkopuolelle.
Yhdysvaltalainen Robert J. Havighurst laajensi Eriksonin
psykososiaalisen tehtävän käsitteen kehitystehtäväksi, joka voidaan ymmärtää
kehitystavoitteeksi. Vauvaiän tai pikkulapsen kehitystehtäviä ovat perusturvallisuuden saavuttaminen, alkeellisen ruumiinkuvan muodostuminen, kävelyn ja puheen oppiminen sekä selviäminen erotilanteista. Kasvattaja voi omalla toiminnallaan edistää ja tukea näiden kehitystehtävien saavuttamista. Kehitystehtävien onnistunut ratkaisu lisää yksilön itseluottamusta ja yrittämisen halua, jolloin myös mieli pysyy tutkivana ja aktiivisena. Epäonnistumiset lannistavat ja estävät saavuttamasta haluttua tavoitetta. Kehityksen yhteydessä puhutaan usein “matteusvaikutuksesta”: se, joka on saanut elämässään hyvät lähtökohdat, onnistuu kehitystehtävissään ja saa jatkuvasti kannustusta ja vahvan itseluottamuksen.Vastaavasti se, joka on alussa saanut vähän, joutuu helpommin huono-onniselle kehitysuralle.
Lapsen sosiaalinen tausta ja kodissa käytetty puhetapa heijastuvat
lapsen kieleen. Kasvattajan suhtautuminen lukemiseen, satuihin ja keskusteluun
lapsen kanssa vaikuttaa lapsen kielellisen ilmaisun tasoon. Joissakin perheissä
keskustellaan enimmäkseen konkreettisista, esinemaailmaan kuuluvista asioista,
kun taas toisissa perheissä puhutaan paljon myös tunteista ja ihmissuhteisiin
liittyvistä asioista.
Kieli on ajattelun väline ja lapsi kehittää eritasoisia malleja
luodessaan käsiterakennelmiaan. Abstraktisen ajattelun edellytyksenä ovat hyvin
kehittyneet sisäiset mallit. Jos lapsen kieli jää köyhäksi varsinkin abstrakteja
käsitteitä tarkoittavien sanojen osalta, hänellä ei ole välineitä abstraktiseen
ajatteluun. Heikko suoriutuminen koulutyössä on usein yhteydessä heikkoon
kielelliseen tasoon. Silti hyvä kognitiivinen suoritustaso ei riipu pelkästään
kielellisestä kehityksestä, vaan vähintään yhtä suuri osuus suorituksessa on
tunne-elämän kehityksellä ja motivaatiolla.
Lapsen varhaiset kokemukset, joissa hänen tarpeisiinsa vastataan johdonmukaisesti, vaikuttanevat myönteisesti lapsen itsetuntoon. Itseensä luottava lapsi uskaltaa ottaa rohkeasti kontaktin muihin lapsiin. Vanhemmat antavat myös mallin lapsen sosiaaliseen käyttäytymiseen. He voivat keskustella lapsen kanssa hänen tunteistaan ja niistä keinoista, joilla voi päästä mukaan muiden lasten ryhmiin, tai he voivat vähätellä lapsen ongelmia ja karttaa niistä keskustelemista. Lapsen moraali alkaa kehittyä jo vauvaiässä, alle vuoden ikäisenä. Hyvän moraalin opettaminen ei edellytä termien ja käytäntöjen suusanallista avaamista lapselle. Yleensä riittää silkka huolenpito
Nuori siirtää lähellä oleviin aikuisiin kokemansa pienuuden ja
epävarmuuden tunteet. Hän tarkkailee aikuisen reaktioita kommentteihinsa
ja kritiikkiinsä. Usein irrottautuminen on vaikeinta läheisimmäksi
koetusta aikuisesta ja hänen kanssaan syntyy eniten ristiriitoja. Konflikteja
vanhempien kanssa tarvitaan. Niiden avulla nuori tekee eroa itsensä ja
vanhempiensa välille ja luo pohjaa tulevalle aidosti itsenäiselle
minälleen
Tärkeää on kohdata lapsi tai nuori, viettää aikaa hänen
kanssaan ja olla aidosti läsnä. Lapsi tarvitsee aikuisen läsnäoloa, vaikka ei
osoittaisikaan sitä konkreettisesti. Lapselle tai nuorelle on tärkeää, että
hänen asioistaan ollaan kiinnostuneita. Kasvattajan tulee pyytää lasta kertomaan
hänelle ajankohtaisista asioista. Kun lapsi tai nuori rakentaa omaa
identiteettiään, on tärkeää osoittaa, että hän on tärkeä omana itsenään. Koulu-
ja harrastussuoritteita ei saa koskaan liikaa korostaa, tai lasta suoraan
kuvata negatiivisella sävyllä, kuten. Jos lapsi tai nuori tekee väärin, tulee
kritiikki muotoilla näin: ”Se mitä teet, on tyhmää.” Lapsen tai nuoren on hyvä
kuulla, miksi juuri hänen äitinään, isänään tai opettajaan on hyvä olla.
Kasvattajan tulee viljellä positiivista palautetta, ei
kaivella heikkouksia, vaan korostaa vahvuuksia. Aikuinen on myös kuuntelija,
lapsen sanaa varten läsnä. Lasta tulee auttaa hänen ongelmissaan, mutta ei
antaa valmiita ratkaisuja. Näin tuetaan pohtivaa mallia, jossa lapsi tai nuori
löytää ratkaisun itse. Piaget on muotoillut asian näin: ”Kun opetamme lapselle
jotain, me samalla estämme häntä keksimästä sitä itse.”
Lapselle ja nuorelle tulee antaa sopivasti läheisyyttä,
silloin kun hän sitä itse haluaa. Välittäminen osoitetaan myös rajojen ja
sääntöjen asettamisella: vaikka lapsi tai nuori saattaa asettua rikkomaan
rajoja, ovat ne hänen omasta mielestäänkin pohjimmiltaan osoitus siitä, että
hänestä todella välitetään. Säännöt ovat pohja myös perusturvallisuudelle. Lapselle
ja nuorelle tulee silti jättää tilaa itsenäistyä: hänen tulee saada päättää
itse omaan persoonaansa liittyvistä asioista, kuten musiikkimausta.
Lapselle ja nuorelle tulee osoittaa, että kaikenlaisiin
tunteisiin on lupa. Kuohuvia tunteita ei voi välttää eikä niitä tule pelästyä,
ainoastaan itseään tai toista vahingoittavaa käytöstä ei pidä hyväksyä.
Lapselle tai nuorelle tulee esimerkillisesti osoittaa, että vaikka elämässä
tapahtuu ikäviäkin asioita, niistä selvitään. Lapselle tai nuorelle tulee antaa
mahdollisuus tunnistaa itsensä aikuisen kokemuksista. Aikuisen tuleekin
asettautua välillä lapsen asemaan ja eläytyä hänen kokemuksiinsa ja
tunteisiinsa: näin nuorta autetaan tarkastelemaan itseään pienen etäisyyden
päästä ja ajattelemaan asioita eri näkökulmista.
Opettaja on ensimmäisinä kouluvuosina yleensä lapselle tärkeä
auktoriteetti. Lapsi ei useinkaan arvostele opettajaa, kouluaineita tai
opetusmenetelmiä. Hän haluaa aikuisen kiitosta ja hyväksyntää. Opiskelua
motivoi halu toimia mieliksi tärkeille aikuisille, opettajalle ja
vanhemmille. Vanhemmat ovat edelleen lapsen tärkeimmät aikuiset, mutta he eivät ole
enää hänen ainoita auktoriteettejaan.