tiistai 1. lokakuuta 2013

Kasvatusfilosofiaa ja Fröbelin palikoita


Kasvatushistoria, luento 3

Tällä kerralla tutustuttiin henkilöön, jonka ansiosta meillä täällä suomessakin lapset käyvät päiväkodeissa. Koko varhaiskasvatuksen ”isinä” voidaan pitää Friedrich Fröbeliä (1782-1852), joka myös Rousseaun tapaan oli lapsikeskeinen kasvattaja. Fröbelin ideologia elää todella voimakkaasti nykyisissäkin kasvatusihanteissa, eli hänen aatteitaan on hyvä tuntea ihan nykykasvatusta ajatellen.
Fröbelin ajattelussa ja teoksissa voi nähdä paljon vaikutteita Rousseaulta. Nämä kaksi herraa seisoivat kovin vahvasti juuri lapsuuden takana, eli meillä ei ole mitään pikkuaikuisia, vaan rehellisiä lapsia jotka tarvitsevat rehellisen lapsuuden.


kuva täältä.
1800-luvun lopulla yhteiskunta eli muutoksen aikaa: teollistuminen alkoi voimakkaasti näkyä kaikkialla. Tästä seurasi muun muassa sitä, että yhä useampi äiti hakeutui tekemään töitä. Perinteinen kotiäitiys ei ollut enää itsestään selvyys, ja lapsille toisaalta tarvittiin siis jokin muu päivähoitoratkaisu. Fröbelin vastaus tähän pulmaan oli päivähoitokoti, eli päiväkoti.
Fröbelin mielestä leikki oli erityisen tärkeää lapsen kehityksen, ja etenkin varhaisen kehityksen kannalta. Kotona lapset eivät välttämättä kylliksi saaneet leikkiä, joten Fröbelin mukaan päiväkodin tulisi olla etenkin paikka leikille. Leikkiessään lapsi käytti aisteja, mielikuvitusta ja vuorovaikutusta tavalla, jota ei voida mitenkään muuten saavuttaa. Leikki tuo myös lapselle iloa ja rauhaa, jota ei voi mitenkään muuten saavuttaa.

 Perinteinen mekaaninen opetus ei siis Fröbelin mukaan ole keino varhaiskasvatuksessa, vaan kaiken tulisi olla konkreettisemmin lapsesta itsestään lähtevää. Eron Rousseaun ja Fröbelin välille tekee kuitenki se, että Fröbel korosti silti aikuisen merkitystä: lapsi tarvitsee tiettyihin kognitiivisiin taitoihin ohjausta myös ulkopuolelta, ja aikuisen tulee myös luoda nämä suotuisat oppiympäristöt lapselle ja mahdollistaa esimerkiksi leikkiminen ja toiminnallisuus. Fröbel puhui aina etenkin äidin merkityksestä, sillä hän koki oman lapsuutensa rankaksi ja puutteelliseksi elettyään ilman äitiä. ”Kasvatuksen tulee koskettaa päätä, sydäntä ja kättä”, Fröbel kuvailee. Parhaiten tähän tehtävään kykenee läheinen huoltaja, etenkin siis äiti.

Fröbeliä on kuvattu sellaiseksi haaveilijaksi ja taivaanrannan maalariksi, joka myös pysytteli paljon yksinään. Hän muun muassa muutti pois kotoaan vain 10 vuotta vanhana. Fröbel suoritti opintoja matematiikan ja metsänhoidon saralla, ja vasta myöhemmin 30 vuotiaana syttyi todellinen kiinnostus kasvatustieteeseen. Siitä asti Fröbel onkin keskittänyt kaikki voimavaransa juuri kasvattajuuteen ja etenkin varhaiskasvatukseen.

Fröbel muun muassa:

1.       Perusti lastentarhainstituution (lähtökohdan koko 3-6 vuotiaiden varhaiskasvatukselle)
2.       Kehitti varhaiskasvatuksen pedagogiikan (jopa välineistön, esimerkiksi leluja ja oppimateriaaleja)
3.       Perusti lastentarhaopettajien koulutuksen
4.       Luennoi siellä kysyntää oli tai apua tarvittiin, ja toimitti kasvatuskeskeistä lehteä

Fröbelin kasvatusfilosofia ja käytännön ohjeet ja esimerkit halutaan usein pitää erillään, sillä filosofia sinällään on hyvin vaikea ja epäselvä ymmärtää. Käytännön ohjeet ovat selkeämpiä, niissä kororstuu esimerkiksi lapsen suojelu ja kiireetön kasvu sekä perheen, kodin ja äidin voimakas merkitys. Koti on siis ensisijainen paikka lapselle kasvaa, mutta päiväkoti tulee sitten hyvänä kakkosena. Rousseaun tapaan Fröbelkään ei allekirjoittanut lasten määräilevää kasvattamista, vaan lapsen tuli saada tehdä ja toimia melko vapaasti.

Jos halutaan leikkiä vertauskuvilla, Fröbel kuvasti lapsen usein kasviksi: opettaja on puutarhuri, joka hoivaa ja rakastaa kasveja tyydyttäen niiden kaikki perustarpeet ja mahdollistaa niille täydellisen kasvuympäristön. Koko ”lastentarha” käsitteen voidaan ajatella tulevan tästä vertauskuvasta. Fröbel oli hyvin tietoinen luonnosta ja kasveista, olihan hän toiselta ammatiltaan metsänhoitaja.

”Lapsi ei ole astia, joka pitäisi täyttää vaan tuli, joka pitäisi sytyttää”. Tämän voisi tulkita jotenkin niin, että kasvatuksen tehtävänä ei ole tuoda lapseen mitään, vaan auttaa häntä löytämään oman vahvuutensa ja voimavaransa. Opettaja tulee siis nähdä fasilitaattorina, eli ympäristötekijöiden säätelijänä. Holistinen tapa kasvattaa on ominainen, eli kasvatuksen tulee olla kokonaisvaltaista kaikkia jäseniä ja aisteja hyödyntävää toimintaa, jossa voidaan kaikkein keskeisimpänä nähdä leikki. Kasvatus kumuloituu, eli edellinen kehitysvaihe on aina seuraavan pohja. Tämä näkyy meillä nykypäivänäkin luokka-asteissa ja opetussuunnitelmassa, joka laaditaan lapsen kehitysvaiheiden pohjalta. Lapsi siirtyy luokka-asteelta toiselle, kun hänellä on riittävät tiedot ja taidot edelliseltä asteelta. Riittävä määrä asteita (peruskoulu) suoritettuaan lapsella on valmiudet siirtyä tekemään omia valintoja erilaisten instituutioidenkin välillä (lukio tai ammattikoulu). Tällainen kumuloituminen toteutuu myös esimerkiksi musiikkiopistoissa, joissa edetään aina omien suoritusten ja karttuneiden taitojen mukaan ylemmille asteille.

Jos lapsi sitten ei menesty koulussa tarvittavissa määrin, onko syy vanhemmissa? Fröbelin ajattelun pohjaten näin voidaan ajatella olevan. Lasta ei ainakaan missään vaiheessa saa leimata huonoksi, sillä lapsi ei ole voinut yksin päättää kasvatuksestaan vaan kyse on aina siitä, miten kasvatus on onnistunut. Onko lapselle kyetty luomaan oikeanlainen oppiympäristö ja mahdollisuus esimerkiksi leikkiin, onko häntä tarvittavasti rakastettu ja hoidettu? Käytännössä lapselle ei tule koskaan sanoa ”Sinä olet ilkeä” vaan ”Se mitä teet, on ilkeää”. 

Leikki houkuttelee lapsen luontaiset kyvyt esille. Kun leikki on kaiken perusta, Fröbelin voidaan sanoa olevan tyytyväinen. Hän ei ollut älyllistä oppimista vastaan (esimerkiksi kielet), mutta häntä kiinnosti erityisesti se, miten tämä älyllinen oppiminen tapahtuu ja miten sitä kaikista parhaiten voidaan tukea. Kasvatuksessa tulee hyödyntää sitä, mitä lapsi jo osaa. Lapsi on siis luontaisesti aktiivinen, hänellä on jo tietyn verran elämänkokemusta, hän ei missään nimessä ole aikuinen vaan erilainen toimija ja ajattelija. Fröbelin ajattelusta voidaan poimia myös tällainen piirre: ”Jos leikit lapsena, olet myös aktiivinen ja sosiaalinen aikuinen”. Kaikki perusta luodaan siis varhaisvuosina, eikä ole ollenkaan se ja sama, missä olosuhteissa lapsi kasvaa tai miten häntä kasvatetaan.

Omassa lapsuudessani Fröbel oli läsnä esimerkiksi Fröbelin palikoiden ansiosta. Kuuntelin kyseistä yhtyettä yhdessä isoveljeni kanssa läpi varhaislapsuuden, ja muistan olleeni ihan oikea fani. Fröbelin palikat koostuu kokonaan luokanopettajista, jotka siis halusivat edistää tätä toiminnallisen oppimisen ideologiaa. Mielestäni he onnistuivat siinä kerrassaan mainiosti, tuoden leikin ja musiikin hauskalla tavalla yhteen. Täältä voi kuunnella ylen haastettalun.

Toinen luennolla esitelty henkilö oli Zachris Topelius (1818-1898). Hänet voidaan tunnistaa ja tunnustaa näistä piirteistä:

1.       Yleisen tietopainotteisuuden kriitikko (mukaan lukien tietopainotteinen kasvatus)
2.       Tieto, tunne ja tahto yhdessä muodostavat ymmärryksen. Oppimista ei tapahdu ilman ymmärrystä, eli esimerkiksi tylsistä kirjoista ei kukaan voi oppia mitään. Ne eivät herätä kylliksi mielikuvia. Mahtoikohan Topelius koskaan lukea yhtäkään yliopiston kirjaa?
3.       Topelius esitti modernin näkemyksen lapsuudesta, jossa keskeistä on lapsen kokonaisvaltainen ajattelutapa. Lapsi siis havaitsee, toimii ja oppii kokonaisvaltaisesti, joten hänen tulee saada toteuttaa oppimista mahdollisimman monipuolisesti.
4.       Mielikuvitus  ja –kuvat tekevät tiedon eläväksi, ennen sitä se on vain kirjaimia.
5.       Satujen ja kertomusten asema kasvatuksessa on keskeinen, sillä ne synnyttävät mielikuvia ja tuottavat näin ollen ymmärrystä. Ne ovat lapsiläheisiä, leikinomaisia.
6.       Topeliuksen teokset viestivät rivienvälistä: lasten tulisi peuhata ulkona, eikä kököttää sisällä, siihen aikaan kuului tehdä.
7.       Lapsen tunne ja tahto liian usein unohdetaan: yhteiskunta ja koulu painottavat liikaa kognitioon (tietoon). Tällöin unohtuu se, miten ”ihmistä kasvatetaan”, sillä ihmistä ei opi tietopainotteisesti.
8.       Lukijan on saatava tunneside opittavaan asiaan, ennen kuin hän voi sen ymmärtää. Jos hän taas ei ymmärrä, hän ei voi oppia.

Mietityttää näin jälkikäteen etenkin se, miksi lapsikeskeisien ajattelijoiden tuli kerta toisensa jälkeen puskea aatteitaan läpi. Miksei jo Rousseauta otettu tarvittavasti tosissaan, jotta muutos lapsikeskeiseen kasvatukseen olisi tehty? Tähän liittyy ilmeisesti se, kuinka jyrkästi asiat tuodaan esiin, ja se ettei maailma ole vielä valmis muutokseen. Johonkin tiettyyn tapaan toimia on totuttu, ja vaatii ilmeisesti monen filosofin ja ajattelijan verran työtä ja vuosia jotta jotain oikeasti voidaan vakiinnuttaa käytäntöön. Tällainen lapsikeskeisyys näkyykin tarvittavalla tavalla vasta meidän nykyisissä kasvatusihanteissa. Muutos on siis todella hidas, joka toisaalta voi myös johtua siitä, ettei 1800 luvulla ideologia tavoittanut riittävästi ihmisiä. Ei ollut mediaa, nettiä tai edes kirjallisuutta, jota jokainen kansalainen olisi voinut hyödyntää (käännöstyö, riittämätön lukutaito). Ehkä päättäjät halusivat myös ”suojella” tavallista kansaa liian provosoivilta aatteilta, etteivät nämä keksisi alkaa vaatia jotain, mihin ei oltu valmiita. Olen jostain kuullut, että Rousseaunkin teoksia poltettiin yleisillä rovioilla. 

Tässä muutama ajatus historiasta. Tänään kokkailimme sen parsakaalisosekeiton, ja olenpas edelleen ihan ähkyssä, vaikka siitä on jo monta tuntia, zumpa ja tämän tekstin väsääminenkin välissä. Meillä on tänään liikuntapäivä, joten kohtapuolin valmistaudun keilaamaan. Hiphei, hyvät tiistait!