![]() |
Mun herkkuaamiainen, banskulettuja (marjat ja rahka puuttuu) |
1. Varhaisvuosien merkitys
VARHAISVUODET JA AIVOJEN KEHITTYMINEN
Aivojen kehitys alkaa jo raskausaikana. Se alkaa
alkeellisemmista rakenteista ja siten myös alkeellisemmista toiminnan
mahdollisuuksista. Kehitys etenee vähitellen yhä pidemmälle kehittyneitä
rakenteita.
Sekä aivotutkimuksen että kehityspsykologian näkökulmasta
nimenomaan varhaisvuosien kehityksellä, oppimisella ja kokemuksilla on valtavan
suuri merkitys aivojen ja mielen rakentumiselle: se mitä pieni lapsi jo
raskausaikana sekä ensimmäisinä elinvuosinaan kokee, rakentaa ja muokkaa hänen
aivojaan erityisellä tavalla.
Aivojen kehityksessä alkaa kiihkeimmän kehityksen vaihe n. 3
kk ennen syntymää ja se jatkuu n. 3 vuoden ikään asti. Kehitys jatkuu
hitaampana, mutta edelleen vahvana läpi koko lapsuuden. Toki tämänkin jälkeen
tapahtuu kehittymistä. Aivotutkimus on osoittanut, että ihmisen kyky oppia ja
arvioida ympäröivää maailmaa yhä paremmin säilyy koko elämän ajan.
Lapsen aivojen kehitykseen vaikuttavat muun muassa
biologinen kypsyminen, perinnölliset ja yksilölliset ominaisuudet, tunne- ja
vuorovaikutuskokemukset, virikkeet ja harjoittelu sekä perushoivan laatu (uni,
ravinto ym.)
Positiiviset ja
negatiiviset kokemusketjut
Aivoihin syntyy tietynlaisia soluyhteyksiä sen mukaan mitä
lapsi kokee. Aivojen kehitys on siis käytöstä riippuvaista. Kun sama kokemus
toistuu, se vahvistaa tiettyjä soluyhteyksiä ja niiden rakenteita. Merkittävää
onkin läheiseltä hoitajalta saatu pitkäaikainen hoiva ja arjen toistuvat
kokemukset: ovatko ne pääsääntöisesti myönteisiä, ennustettavia ja luottamusta
herättäviä vai kielteisiä.
Varhaisissa kokemuksissa toistuu ikään kuin ketju.
Esimerkiksi kun lapsella on nälkä, hän itkee, jolloin hänet otetaan syliin, ja
annetaan kenties ruokaa. Näin ollen lapsen mieleen muotoutuu myönteinen rata
siitä, että itkun kautta hän saa apua ja hänen tarpeensa todennäköisesti
tyydytetään. Se saa lapsen myöhemminkin ajattelemaan, että tarpeeni ovat
tärkeitä eikä minua jätetä yksin. Tätä kautta lapsi rakentaa myös luottamusta
aikuisiin.
Kielteiset kokemukset voivat synnyttää toisenlaisia ketjuja
ja kytkentöjä, esim. tiettyyn hajuun tai ääneen voi liittyä pelon tunne.
Vaikeat, toistuvat laiminlyönnit, hylkäämiset tai suoranainen pahoinpitely
varhaisvuosina voivat vaurioittaa jopa pysyvästi aivojen kehitystä ja
toimintaa.
Perintötekijät
Siihen miten lapsi kokee erilaiset tapahtumat ja kuinka
kokemukset rakentavat soluyhteyksiä hänen aivoissaan, vaikuttavat myös lapsen
yksilölliset perintötekijät. Lapsen aivojen kehitys on perintötekijöiden ja
ympäristön vaikutusten yhteispeliä – kuten lapsen kaikki muukin kasvu ja
kehitys.
Se, kuinka lapsen perintötekijöiden mukana tulevat
ominaisuudet, kyvyt, mahdollisuudet ja uhatkin lopulta tulevat käyttöön ja
ilmenevät, on pitkälti riippuvaista siitä ympäristöstä, missä lapsi elää. Vauvan
leimaaminen esimerkiksi ”superlahjakkaaksi” ei kuitenkaan kannata, sillä
aivojen tulee antaa kehittyä luonnollista tahtia, omalla painollaan. Vauvat
oppivat parhaiten uusia asioita, kun he ovat tyytyväisiä ja onnellisia.
Rakkauden kautta vauvalle annetaan sitä parasta ”aivotreeniä”.
Luovuus ja
mielikuvitus
Lapselle tulee antaa virikkeitä etenkin koulu- ja
leikki-iässä. Kouluaherruksen vastapainoksi lapsi tarvitsee aikaa vapaalle
olemiselle, oman luovuuden ja mielikuvituksen käytölle. Mukavia tapoja ruokkia
lapsen aivoja ovat sadut, lorut, yhteiset keskustelut ja pohdinnat, käsillä
tekeminen sekä liikkuminen.
Kun lapsi saa juosta, hyppiä, kiipeillä, keinua, heitellä
kiviä, tasapainoilla puun rungolla tai kiipeilytelineellä, kulkea ja
havainnoida vaihtelevassa metsämaastossa, poimia kukkia, suunnitella ja
rakentaa risumajoja, hermosolut saavat muodostaa uusia monimutkaisempia
kytkentöjä uusista aistimuksista ja liikekokemuksista stressittömässä ja
muutenkin kasvua tukevassa tilassa.
Aivojen kehityksen eri
vaiheet
Vauvan aivot kehittyvät suurelta osin vasta syntymän
jälkeen. Aivoissa on jo syntymän hetkellä samat rakenteet kuin aikuisena, esim.
oikea ja vasen aivopuolisko, mutta aivojen toiminta, hermosolujen ja aivojen
eri osien väliset yhteydet, kypsyvät vasta vähitellen.
0–1-vuotias
Vauva tarvitsee kehittyäkseen vuorovaikutussuhteen toiseen
ihmiseen. Vauvalla on valmiuksia ja tarve vuorovaikutukseen syntymästä alkaen.
Pysyvä ja läheinen suhde äitiin, isään tai molempiin on ensiarvoista. Lapsen
kehityksen kannalta on tärkeää, että hänelle kehittyy vauvavaiheessa ja varhaisvuosina
hyvä perusturvallisuus.
- Vuorovaikutus vanhemman kanssa
- Aistit kehittyvät
- Vurovaikutustaidot kehittyvät
- Temperamentti muotoutuu
- Lapsi kiinnostuu muista lapsista ja ihmisistä
- Itku on vauvan viesti
- Karkea motoriikka kehittyy
- Kehitysheijasteet
1–2-vuotias
Toisella ikävuodella lapsi pystyy vaikuttamaan entistä
enemmän asioihin ja tapahtumiin. Lapsi oppii kävelemään ja ilmaisemaan itseään
ja hän tutustuu itseensä, läheisiinsä ja ympäristöönsä innokkaasti. Lapsi oppii
koko ajan uusia asioita – omassa tahdissa. Vanhempien tehtävänä on asettaa rajoja
ja kestää lapsen kiukkua.
- Rajojen merkitys
- Lapsi takertuu vielä vanhempiin
- Leikkien kautta opetellaan pelisääntöjä
- Laspi oppii sosiaalisia taitoja
- Lapsi oppii ymmärtämään puhetta ja puhumaan
2–3-vuotias
Kolmannella ikävuodella lapsesta tulee yleensä rauhallisempi
ja mukautuvampi kuin ennen. Hän tarkkailee, touhuaa ja oppii uusia taitoja.
Lapsi tarvitsee kuitenkin vielä aikuisen jatkuvaa huolenpitoa ja suojelua.
Vanhempien tehtävänä on rohkaista lasta uusien asioiden pariin ja tukea häntä
pettymysten ja epäonnistumisten keskellä. Vanhempien tulee myös asettaa rajoja
ja kestää lapsen kiukkua.
- Lapsi harjoittelee tahtomista
- Lapsi pelkää eroa
- Tunne elämä kehittyy (arjen ilo)
- Lapsi oppii huolehtimaan toisista
- Lapsi haluaa tuottaa iloa
- Mielikuvitus värittää leikkejä
- Kyselykausi
- Tyttöjen ja poikien väliset erot
- Muisti kehittyy
- Sorminäppäryys
![]() |
eilisiä naposteluja: köksän tunnilta jääneitä kalapullia, nachoja ja dippivihanneksia |
2. Identiteetti ja sen muodostuminen murrosiässä
Identiteetillä tarkoitetaan yksilön yksilön psyykkisiä,
fyysisiä ja sosiaalisia ominaisuuksia ja hänen suhdettaan ympäristöön. Kuka
olen, mihin kuulun? Identiteettiä ovat luomassa erilaiset sosiaaliset
sidosryhmät, kuten sukupuoli, ammatti ja kansallisuus. Tavoitteena on luoda
ehjä ja jatkuva käsitys itsestä sekä tiedostaa paikkansa ja tavoitteensa
elämässä.
Identiteetillä on eri puolia. Se voidaan jakaa
1) Henkilökohtaiseen
identiteettiin, jolla tarkoitetaan yksilön käsitystä siitä, millainen hän
on.
2) Sosiaaliseen identiteettiin, johon liittyy sisäistetty
ryhmäsidonnaisuus, esim. olen porukan vitsiniekka.
3) Kulttuuri-identiteettiin, joka erittäin keskeinen osa
yksilön identiteettiä. Se tarkoittaa yksilön kuulumista esim. johonkin rotuun,
kansallisuuteen tai uskonnolliseen yhteisöön.
4) Sukupuoli-identiteettiin eli yksilö on sisäistänyt
sukupuolensa ja sukupuoliroolinsa.
Murrosikä ja nuoruus ovat identiteetin muodostamisen aikaa.
Prosessi jakautuu kahteen vaiheeseen: identiteettikriisiin ja sitoutumiseen
arvoihin ja tavoitteisiin. Murrosiällä tarkoitetaan nuoren identiteetin
etsintää, jonka ominaispiirteitä ovat kriittinen ajattelu, tulevaisuuden
suunnittelu ja uudenlaisen suhteen muodostaminen vanhempiin ja ikätovereihin.
Murrosiässä yksilö kokee myös rajuja fyysisiä muutoksia, kun
pojat kasvavat miehiksi ja tytöt naisiksi. Seksuaalisuus sekä pelottaa että
kiihottaa, ja vieraana asiana seksuaalinen kehitys voi horjuttaa identiteetin kehitystä
erittäin paljon. Nuori voi kokea myös ulkonäköpaineita riippuen siitä, saako
hän positiivista vai negatiivista palautetta esim. painostaan, pukeutumisestaan
tai piirteistään. Myös vallitsevat kulttuurimallit, sallivuus, asenteet ja
tavat vaikuttavat nuoren identiteetin kehitykseen erittäin paljon. Ympäristö
voi joko tukea yksilön kehitystä oman identiteetin löytämisessä, esim.
sallimalla homoseksuaalisuuden tai sitä vastoin rajoittaa ja luoda paineita nuorelle
suvaitsemattomuudellaan.
Psykososiaalisen teorian mukaan nuoruuden
itsenäistymisvaiheessa riippuu identiteetin kehityksestä mihin suuntaan
mahdollinen uhma ratkeaa: vanhempiin, kouluun, järjestelmään, ideologiaan tai
arvoihin. Nuori hakee murrosiässä omaa identiteettiään ja tyypillistä on
kaikkivoipainen ja mustavalkoinen ajattelu asioista. Välillä tulee voimakkaita
kuohuntavaiheita, jotka purkautuvat ulkopuolisiinkin. Nuorisokulttuurin
merkitys on alussa suuri ja siten identiteetti voi olla lainattu. Musiikki-,
urheilu- ja muotimaailman idolit ovat tärkeitä identiteettiään etsivälle
nuorelle. Niiden avulla nuori luo identiteettiään ja ottaa eroa vanhempien ja
perheen maailmasta.
3. Kognitiiviset
ominaisuudet aikuisilla ja vanhuksilla
Kognitiivisella vanhenemisella tarkoitetaan ihmisen
kognitiivisten perustoimintojen, kuten ajattelemisen, muistamisen, oppimisen ja
havaitsemisen heikkenemistä iän myötä.
Normaaliin vanhenemiseen ei välttämättä liity psyykkistä
heikkenemistä, mutta toiminnot voivat silti muuttua jonkin verran. Ikääntyvän
suoritustaso yleensä säilyy, mutta aikaa ja erilaisia toimintatapoja tarvitaan
enemmän. Ikääntyessä vanhusten nokkeluus, keskittymiskyky, nopea päättely,
laaja-alainen tarkkaavaisuus, monen tehtävän rinnakkainen suorittaminen sekä
nopea tiedonkäsittely vaativissa tilanteissa heikkenevät. Ihmisen psyykkisten
ja fyysisten toimintojen välillä on tiivis vuorovaikutus. Mikäli ihminen on
fyysisesti sairas, kärsii usein myös hänen psyykkinen toimintakykynsä.
Vanhenemiseen vaikuttavat koko hänen elämänaikaiset
olosuhteensa kuten perimä, ympäristö, työn laatu, ravinto, elämäntavat,
käytetyt lääkeaineet, ilman ja työympäristön saastuneisuus sekä psykologiset
tekijät.
Älykkyys
Älykkyyteen luetaan ajattelukyky, kyky ongelmien
ratkaisemiseen, kyky tulla toimeen uusissa tilanteissa ja uudessa ympäristössä.
Ihmisen älylliset toiminnot kehittyvät koko elämän ajan. Tutkimusten mukaan
useimmissa älykkyystekijöissä tapahtuu iän mukana heikkenemistä kuten
päättelykyvyssä, tilan mieltämisessä sekä kielellisissä ja numeerisissa
kyvyissä
Älyllinen rakenne muuttuu ihmisen vanhetessa sillä tavalla,
että kokemukseen perustuvat toiminnot saavat suuremman merkityksen.
Muisti
Oppiminen ja muisti liittyvät tiiviisti yhteen. On erilaisia
muisteja, kuten näkö- ja kuulomuisti, sekä välitön-, lyhytaikainen- ja
pitkäaikainen muisti. Osa näistä muisteista joko heikkenevät tai pysyvät
samanlaisena vanhuuteen asti. Iän karttuessa asiamuisti, sanavarasto, hyvin
opittujen tietojen muisti sekä lyhyt muisti säilyvät muuttumattomina pitkään.
Lähimuisti, uuden oppiminen sekä mieleen palauttaminen heikkenevät iän myötä. Muistiaineksen
säilymistä edesauttaa sen aktiivinen käyttö elämän varrella. Muisteleminen voi
olla tärkeää myös iäkkään ihmisen psyykkiselle hyvinvoinnille ja
mielenterveydelle. Käymällä läpi mennyttä hän rakentaa itselleen kokonaiskuvan
elämästään ja itsestään ihmisenä. Muistitoimintoihin vaikuttavat myös terveys,
mieliala ja elämäntavat; psyykkinen ja sosiaalinen aktiivisuus sekä myönteinen
mieliala ja oikea ravitsemus tukevat muistitoimintojen säilymistä.
Oppiminen
Iäkäs ihminen oppii eri tavoin kuin nuori. Iäkäs ihminen
tarvitsee enemmän aikaa ja työtä oppiakseen uutta. Ikääntyvä ihminen jäsentää
kokemuksia ja elämää muistojen kehityksessä. Vanhus oppii sitä paremmin
asioita, jotka on mahdollista yhdistää omaan elämänhistoriaan. Oppiminen
vanhana sujuu parhaiten, jos on nuorempana tottunut opiskelemaan ja
käsittelemään uutta tietoa. Iäkäs oppii paremmin kokonaisuuksia kuin irrallisia
asioita. Vanhusten oppimiskyky vaihtelee suuresti yksilöllisesti.
Tarkkaavaisuuden, keskittymiskyvyn, reaktiokyvyn heikkeneminen, sairaus,
väsymys, stressi, aikarajoitukset sekä nopeassa tahdissa tuleva tieto
vaikeuttavat oppimista. Vanhemman ihmisen on helpompi opiskella kielellistä
aineistoa kuten kirjallisuutta, historiaa ja vieraita kieliä kuin esimerkiksi
kemian ja fysiikan kaltaisia aineita, jotka vaativat aivan toisenlaisten
kykyjen käyttämistä.
Tarkkaavaisuus
Iän vaikutukset tarkkaavaisuuteen vaihtelevat
aistialueittain. Näköaistin alueella vaikutus on vähäistä, kun taas kuuloaistin
alueella tarkkaavaisuuden kohteen vaihtaminen hankaloituu iän myötä.
Tarkkavaisuuden kohteen vaihtamisen hidastuminen on yhteydessä tehtävien
luonteeseen. Mitä hankalampi ja vieraampi tehtävä on, sitä selvemmin
hidastuminen on havaittavissa. Myös tarkkaavaisuuden ylläpitäminen ja valikoiva
tarkkaavaisuus vaikeutuvat jossain määrin.
Havaitseminen
Iän myötä heikentyy näkökyky sekä havaintomotoriikka, jolla
tarkoitetaan toimintaa, jossa yksilö kokoaa ja käsittelee tietoa pystyäkseen
valitsemaan tilanteeseen sopivan motorisen vasteen, esimerkiksi kädellä
tarttumisen. Hidastuminen ilmenee selvimmin reaktionopeutta vaativissa
tehtävissä ja on yhteydessä myös koulutuksen pituuteen, ammatilliseen taustaan
ja sosiaalistaloudelliseen asemaan.
Lähteet täältä, ja täältä sekä täältä.