perjantai 17. tammikuuta 2014

Lapsen hyvä arki

Tänään puhdistuksen luennolla meillä oli työkokeita, jotka olivat kaikkineen aika tylsiä ja työläitä. Muistan jo ala-asteella vihanneeni kaikkea sellaista kokeilua, mittaamista ja tulosten kirjaamista. Tämä kielii varmaan siitä, etttei minusta koskaan olisi tutkijaksi. Minua ahdisti työvälineiden haaliminen ja pulpeteilta nousemisesta aiheutuva melu ja sotku ja rajallinen aikataulu. Kokeet olivat usein ennalta-arvattavia tai niiden eteen piti näpertää. Kaikenlainen näpertäminen ei ole koskaan ollut mun juttu.

Tämän päivän kokeessa asetettiin kvartsivinyylilaudoille erilaisia likaraitoja ja putsattiin niitä kosteilla pöytäpyyhkeillä kahden erilaisen liuoksen voimin. Ei siitä mitään, mutta työstä pitäisi laatia ihan oikea raportti. Iso huokaisu.

Tulin kuitenkin kirjoittelemaan ihan toisesta asiasta, nimittäin Taina Kyrölampi-Kylmäsen teoksesta Lapsen hyvä arki. Luvassa muistiinpanoja siitä!

Lähtökohdat
  • Tutkimus päiväkodissa Pohjoissuomalaisella paikkakunnalla keväällä 2003
  • Tutkijana erilainen rooli: ei auktoriteetti, vaan erilaiseksi havaittu aikuinen
  • Aktiivinen lasten seuraan hakeutuminen
  • Tärkeä tutkimustulos: Lapsi opettaa aikuisille, kuinka kaikki merkityksellinen tapahtuu arjessa
Lapsen ja aikuisen käsitys arjesta
  • Lapsiperheen arki: rutiini, toisto, syklisyys, jatkuva liike, tunteiden siiräminen, aikataulutus
  • Arjesta halutaan päästä pois?
  • Arki voi jäädä päälle lomallakin
  • Arjen rutiinien puute voi johtaa pahoinvointiin
  • Sairas lapsi tarvitsee äitä kotiin = arjen turva. Työelämä on kuitenkin joskus joustamaton.
  • Arjen jännitteet: työ, kotityö, perheen yksilöllisten tarpeiden yhteensovittaminen, parisihde, aikapula
  • Erilaiset roolit: työ- ja perherooli
  • Rutiineista voimaa ja turvallisuutta
Lapsen oikeus kertoa arjesta
  • 1900-luku lasten vuosisata
  • Käytännössä lapsen mielipide kysytään harvoin
  • Tutkimukset aikuislähtöisiä
  • Lapset kertovat asioita aikuiselle, johon luottavat
  • Lasta voi ymmärtää leikin kautta: lapsen maailma
Lapsen oikeudet
  • Tasa-ervoiset velvollisuudet ja oikeudet lapsen henkilökohtaisista lähtökohdista riippumatta
  • Vanhemman asenteet, arvot ja toimintapa vaikuttavat lapseen
  • Lapsen etu päätöksissä
  • Lapsella on oikeus tuntea vanhempansa ja olla heidän hoidettavanaan
  • Lapsen ikä on otettava huomioon
  • Lapsellaki on oikeus saada tietoa tiedostusvälineiden kautta (myös suojelu vanhingolliselta tiedolta)
Lapsen arkeen vaikuttavat tekijät
  • Perhe (tarpeet): Lapsen oikeus on vanhemman velvollisuus
  • Päivähoitopaikka
  • Koti
  • Avioero, uudisperhe
  • Ajankäyttö (työ, harrastukset, kotiaskareet)
  • Aamu- ja iltapäiväkerho (ei koulukyytiä, epätasa-arvo?)
  • Jukinen keskustel: työajat tukemaan perhe-elämää
  • Hararstukset
  • Isovanhempien läsnäolo tai läsnäolon puute
  • Lähiverkoston olemassaolo tai puute (perhekahvila)
  • 1800- luvun arot: Pienempi perhekoko, kaupugissa asuminen, naisten aseman parantuminen
Perheen ja työelämän ristipaine
  • Työlaisäädäntö ja päivähoitojärjestelmä
  • Työaikojen ennakoimattomuus, "kotitoimisto", osa-aikatyö
  • Miehen ja naisen rooli
  • Lyhennetty työaika mahdollinen
  • Yritystasolla tarvitaan uusia aikasopimusten mekanismeja
  • Huoli työn jatkuvuudesta asettaa paineen
  • Globalisaatio