maanantai 20. tammikuuta 2014

Aamutehoja

Käytän näitä aamutehoja hyväkseni ja kirjoitan kirjasta Lapsen hyvä arki kolmannet ja myös viimeiset muistiinpanot.

Lapsen asema ryhmässä
  • Lapsi sopeutuu uusiin ryhmiin, solmii uusia kontakteja, organisoi ja suojelee leikkiä, "juurtuu"
  • Lapsen sopeutuminen:
  1. Mikä on lapsen sosiaalinen asema ryhmässä?
  2. Onko lapsella ystäviä?
  •  lapset luovat suosiojärjestelmän ryhmiin
  • Suositut lapset käyttäytyvät vähiten aggressiivisesti, torjutut eniten <8suurempi riski ongelmiin myöhemmällä iällä)
  • Arviot toisista lapsista ovat melko pysyviä lasten keskuudessa
  • Paljon leikkivät lapset kinastelevat eniten
  • Jos lapsi jää varjoon, tarvitaan aikuisen apua
  • Leikki vs. tappelu: eleet ja ilmeet, toisten huomion herättäminen, leikin jälkeen pysytään yhdessä (kiusan jälkeen erotaan), rajuissa leikeissä roolit vaihtuvat (kiusassa vakiot)
Vahemmuuden merkitys
  • Baumrind ja vanhemmuuden tyylit: Salliva vanhempi, autoritaarinen vanhempi (aikuiskeskeinen), lapsikeskeinen vanhempi, auktoritatiivinen vanhempi
  • Suomessa kohti puhe- ja nauvottelukulttuuria
  • Äiti: huolenpito, läsnäolo ja tapakasvatus, tunnemaailman kehittyminen
  • Isä: turva, malli, ajattelu, taitojen ja taitojen kehittyminen
  • Vanhemman väsymys lisää ristiriitoja
  • Äidit joutuvat enemmän kiista- ja ongelmatilanteisiin lasten kanssa
  • Lapset ymmärtävät väsymyksen johtuvan työstä, ei lapsista
  • Yhteinen ateria? Ulkoilua 2 h päivässä?
  • Lapselle on tärkeää, että riita sovitaan
  • Lapset eivät kaipa "puuhamaa" vanhempaa (elämyksestä toiseen)
  • Kahden tasavertaisen ihmisen välillä ei voi olla kasvtussuhdetta
  • Lapsen on saatavt näyttää myös negatiiviset tunteet
  • Mediasisällöt ovat kietoutuneet lapsen arkeen
  • Koira antaa lapselle turvaa läsnäolollaan
Arjen rutiinit auttavat surussa
  • Arjen jatkuminen auttaa selviytymään erosta (vie lapselta yhtä kauan kuin aikuisilta)
  • Rutiiini = "mahtavan tottumuksen voima"
  • Erillisyyden kasvu = oman itsen ja toisen rajat vahvistuvat
  • Tiivis tukiverkosto (mummi, sisärukset, kaverit, pehmolelut) auttavat selviämään erosta
  • Vanhemman kuolema on vaikein menety: perheenjäsenten roolit muuttuvat, lapsi on kokematon tunnistamaan surua ja ahdistusta (kuoleman lopullisuus)
Leikki-ikäinen lapsi
  • Vastuullinen vanhempi
  • Sosiaalityöntekijöiden huolenpidon mittarit (riittävästi ruokaa, unta)
  • Yhteiskunnan segmentoituminen on johtanut siihen, että lapsetkin erottavat "työajan" vapaa-ajasta (kotona oleminen)
  •  Harrastukset eivät ole välttämättömiä alle kouluikäisellä
  • Vahemmilla on erilainen suhde eri lapsiin
  • Lapsi yrittää muokata arjen rytmiä itselleen sopivaksi (kiukuttelu)
  • Lapsen tulee saada olla myös rauhassa
  • Afrikkalainen viisaus: kasvattamiseen tarvitaan koko kylä
Lapsen ihanteellinen arki
  1. leippoisa yhdessäolo
  2. lapsen kuunteleminen
  3. yhteinen lämmin ateria
  4. leikki
  5. uni
  6. kohtuullinen, valvottu median käyttö
  7. vahempien osa-aikatyö
  8. sosiaalinen verkosto
  9. päivähoidosta lomaa ainakin 1 kk vuoden aikana
  10. helliä sanoja puolisoiden kesken