Ihan ensiksi täytyy sanoa, että kokeileva keittiö epäonnistui tänään pahemman kerran. Ja se harmittaa siksi, että opiskelijabudjetista tämä kokeilu nappasi 10€, ja koko komeus lensi roskapyttyyn. Yritin vääntää kikherneistä piparitaikinamössöä koska ilmeisesti en ole päässyt eroon joulusta, ja taisin innostua piparimausteen kanssa.. mössö oli pahaa!
![]() |
Joku ilta joululoman aikaan |
Mitä sosiaalipsykologia tutkii?
- Ihmisten välistä vuorovaikutusta ja ryhmätoimintaa. Millaisia kansalaisia yhteiskunta tarvitsee, miten toimimme koulussa jotta saamme sieltä ulos toivotun mukaisia lapsia?
- Mikä on se tieto, jota yhteiskunta muokkaa, ja jota meile välitetään?
- Kulttuuriprosessit, joiden kautta tieto liikkuu yhteiskunnassa.
- Ajatukset, tunteet ja käyttäytyminen. Miten ne muuttuvat toisen ihmisen (tai jopa kuvitteellisen ihmisen) vaikutuksesta?
- Yksilön sisäinen taso
- Ykslöiden ja tilanteiden välinen taso
- Ryhmien välisten suhteiden tai asemien taso
- Kulttuurien välinen, ideologinen taso
- Sielutiede
- Psyyke
- tietoisuus
- tiedostaminen
- tiedostamaton
- psyykkiset prosessit
- käyttäytyminen
Lauri Rauhalan (1987, 1989) luonnehtima
kokonaisvaltainen, holistinen ihmiskäsitys pyrkii muodostamaan ihmisestä
kokonaisuuden. Käsitys ottaa huomioon sekä yksilön kaikkine olemuspuolineen
että sen yhteisön ja sosiaalisen kentän, jossa ihminen toimii. Holistisen
käsityksen mukaan hyvää elämää ei voi saavuttaa, jos olemassaolon kaikkia
elementtejä ei huomioida; ihminen on aina kohdattava kokonaisvaltaisesti.
Rauhala esittää näkemyksensä kolmijakoisena, jolloin ihmisen olemassaolon
perusmuodot ovat:
1) tajunnallisuus (psyykkis‑henkinen olemassaolo,
joka
tarkoittaa sitä että ihminen normaalitilassa kokee aina jotain, hän
tietää,
tuntee, uneksii jne)
2) kehollisuus (olemassaolo orgaanisena tapahtumana,
joka
tarkoittaa ihmiskehon kemiallisia, biologisia ja anatomis‑fysiologisia
prosessej)
3) situationaalisuus (olemassaolo suhteina todellisuuteen ja tilanteeseen,
joka sisältää
ihmisen suhteen esineisiin, maailmaan, kulttuuriin, muihin
ihmisiin jne)
Rauhala näkee, että tajunnallinen tapahtuminen on aina oman historiansa varassa
etenevää ja tätä historiaansa jatkuvasti kartuttavaa merkityssuhteiden
organisoitumista. Muutokset asenteissa, käyttäytymisessä ja toiminnassa
tapahtuvat hitaasti. Tajunnasta ei Rauhalan mukaan voida ottaa pois eikä sinne
panna mitään esinemäisessä mielessä, vaan kaiken täytyy tapahtua ymmärtämisen
kautta. Tajuntaan muodostuvat merkityssuhteet ovat luonteeltaan erilaisia;
esimerkiksi tietoa, tunnetta, uskoa, intuitiota, unta, harhaa. Tärkeää on, että
mikään merkityssuhteen laji ei pääse tajunnassa rehevöitymään toisen
kustannuksella, esimerkiksi tieto ei saa korvata tunnetta.
Tajunnallisuuden lisäksi elämme ja
olemme olemassa myös kehollisina.
On tärkeää ymmärtää, että keholliset tapahtumat eivät ole symbolisia. Kehon
toimintojen tarkoitus ja mielekkyys saadaan esille vain orgaanisten tapahtumien
konkreettisia suhteita tutkimalla. Mielekkyydestä ei voida puhua ennen kuin
osoitetaan, miten elintoiminnolliset prosessit hyvin tai huonosti toimiessaan
ovat sopusoinnussa tai ristiriidassa olemassaoloa ylläpitävien tapahtumisperiaatteiden
kanssa.
Kolmanneksi perusmuodoksi Rauhala
määrittelee situationaalisuuden,
jolla hän tarkoittaa ihmisen kietoutuneisuutta todellisuuteen oman
elämäntilanteensa kautta ja sen mukaisesti. Rauhala näkee, että kietoutuessaan
elämäntilanteensa rakennetekijöihin ihminen samalla tulee sellaiseksi kuin
niiden luonne edellyttää. Osaa tilanteensa komponenteista (osatekijöistä)
ihminen ei itse voi valita; esimerkiksi vanhempiansa, ihonväriään, rotuaan sekä
sitä yhteiskuntaa ja kulttuuripiiriä, johon hän syntyy. Toisaalta ihminen voi
valita aviopuolisonsa, ystävänsä, harrastuksensa, ja usein myös työnsä,
ammattinsa, asuntonsa jne. Elämäntilanne voidaan myös jakaa konkreettisiin vs.
ideaalisiin osatekijöihin. Edellisiä ovat saasteet, ilmastolliset olot, ulkoiset
ympäristömme puitteet, reaaliset inhimillisen kanssakäymisen muodot jne.
Ideaalisia ovat mm. arvot, normit, henkisen ilmapiirin muodot, aatteelliset
virtaukset sekä asiat sellaisina kuin ne koetaan.
Rauhalan mukaan olosuhteiden eri
osatekijöiden ja ihmisen tajunnallisen ja kehollisen kokemisen välillä on
välttämättömyyssuhde, jota hän nimittää esiymmärrykseksi.
Tajunta joutuu esimerkiksi kokemaan sitä asiantilaa eli faktisuutta, joka on
valikoitunut ihmisen elämäntilanteeseen. Situationaalisuuteen sisältyvä
"esiymmärrys" pääsee vaikuttamaan tajunnassamme ja kehossamme eri
tavoin. Osa elämäntilanteen osatekijöistä vaikuttaa myös yksilöön pääosin
tajunnan välityksellä (esim. normit, arvot), osa taas pääosin kehon
välityksellä (esim. lepo, ravinteet, myrkyt). Rauhalan mukaan situaation
tärkeys näkyy erityisen selvästi yksilön identiteetin muodostuksessa. Olemme
aina jonkun yhteiskunnan jäseniä, ylläpitäessämme yhteiskuntaa taloudellisten
velvoitteiden mukaisesti olemme veronmaksajia, suhteessa työhömme olemme
työntekijöitä, suhteessa vanhempiimme olemme lapsia ja suhteessa lapsiimme
olemme vanhempia. Jos tällaiset suhteet, joissa olemme todellistuneet aina
jossakin tietyssä ominaisuudessa, kiellettäisiin ei meidän persoonallisesta
identiteetistämmekään voitaisi enää puhua.
Lähde täältä.