sunnuntai 19. tammikuuta 2014

Akut täynnä

Tän viikonlopun jälkeen fiilis on juurikin tuo. Olen täynnä energiaa, lepoa, hyvää treeniä ja hyvää ruokaa. Sen kunniaksi päätin pyörittää pari koneellista pyykkiä ja kirjoittaa lisää muistiinpanoja Lapsen hyvä arki - kirjasta. Tässä ne tulee.
kuva täältä.


Päivähoitomallin historia
  • Hanna Roth ja kansalaislastentarha 1888
  • Suomen päivähoitolaki 1973 (naiset töissä, yksityisen hoidon riittämättömyys)
  • 1996 subjektiivinen päivähoito-oikeus (kaikilla lapsilla oikeus päivähoitoon)
  • Esiopetussuunnitelma 2000
  • Stakesin varhaiskasvatussuunnitelma 2003 (Vasu)
  • Lapsen yksilöllinen kasvupolku
  • Päiväkotiin meneminen vaatii lapselta energiaa ja sopeutumista: lapsella tulisi olla oikeus sanoa, jos hän ei viihdy päiväkodissa. Aikuisen velvollisuus on kuunnella.
  • Päiväkodin tutustumisaika
  • Aikuisen tunne päiväkodista siirtyy lapseen
  • Kasvatuskumppanuus = lapsen kanssa tekemisissä olevien ihmisten välistä keskustelua lapsen asioistalapsen parhaaksi
  • Lapsen perusturvallisuus rakentuu arkisissa tilanteissa = puhtaan vaipan tuoma mielihyvä ilmenee tuntein ja mielialoin, kuten hymyilemällä
  • Vasussa korostuu pedagoginen tehtävä = "normaali" lapsi?
Lapsen viihtyminen päivähoidossa
  • Perheen fyysinen läsnäoloaika (perhe fyysisesti yhdessä) ja muisteluaika (perheen jäsenet muistelevat toinen toisiaan)
  • Veli-Matti Värri ja "maanalainen dialogisuus" = lapsen ja vanhemman suhde (kaipaus)
  • "Perhosilmiö" = aikuinen lennähtää, viivähtää hetken lapsen luona ja menee kohta toisen lapsen luokse
  • Lapsen viihtyvyyteen vaikuttavat etenkin suhteet toisiin lapsiin (syrjäytyminen, kiusaaminen)
Lapsi ja leikki
  • Vapaus, mielikuvitus, ilo
  • Lapset osaavat leikin paremmin kuin aikuiset
  • Leikki kuuluu lapsen maailmaan
  • Eri kulttuureissa vauvojen leikit melko samanalaisia
  • Tyttöjen ja poikien leikit ovat erilaisia (fysiikka, ympäristöön suhtautuminen, huomion kiinnittyminen eri asioihin)
  • Leikkikuvausten kautta voi seurata lapsen kehitystä
  • Leikki kuin rakkaus = siinä ei ole ainoastaan minun tunteeni ja toisen ihmisen tunteet, vaan "sielujen sympatiaa", olemus ja tapa olla maailmassa
  • Fröbel ja lapsen leikki
Tärkeät kaverit
  •  Lapsi kuuluu monenlaisiin ryhmiin
  • Lasten oma kulttuuri luodaan kavereiden kanssa
  • Aikuinen ei voi opettaa kaveriporukan sääntöjä tai opettaa leikkimään jotain leikkiä oikein
  • Sukupuoli = lapsi samaistuu omaan sukupuoleen, ja alkaa sitten etsiä eroja, vertailemaan.
  • Piaget ja Vygotsky: vertaissuhteet
  • Sosiaaliset taidot ja empatiakyky
  • Leikkineuvottelut lasten kesken (säännöt, leikin kulku, roolit)
  • Lasten neuvottelu sisältää kompromisseja, sopimista ja suostuttelua
  • Vastavuoroinen ystävyyssuhdeon edullisin
  • Siirtymävaiheessa tulisi huomioida olemassa olevat ystävyyssuhteet (auttaa sopeutumaan esimerkiksi kouluun)