Tän viikonlopun jälkeen fiilis on juurikin tuo. Olen täynnä energiaa, lepoa, hyvää treeniä ja hyvää ruokaa. Sen kunniaksi päätin pyörittää pari koneellista pyykkiä ja kirjoittaa lisää muistiinpanoja Lapsen hyvä arki - kirjasta. Tässä ne tulee.
kuva täältä. |
Päivähoitomallin historia
- Hanna Roth ja kansalaislastentarha 1888
- Suomen päivähoitolaki 1973 (naiset töissä, yksityisen hoidon riittämättömyys)
- 1996 subjektiivinen päivähoito-oikeus (kaikilla lapsilla oikeus päivähoitoon)
- Esiopetussuunnitelma 2000
- Stakesin varhaiskasvatussuunnitelma 2003 (Vasu)
- Lapsen yksilöllinen kasvupolku
- Päiväkotiin meneminen vaatii lapselta energiaa ja sopeutumista: lapsella tulisi olla oikeus sanoa, jos hän ei viihdy päiväkodissa. Aikuisen velvollisuus on kuunnella.
- Päiväkodin tutustumisaika
- Aikuisen tunne päiväkodista siirtyy lapseen
- Kasvatuskumppanuus = lapsen kanssa tekemisissä olevien ihmisten välistä keskustelua lapsen asioistalapsen parhaaksi
- Lapsen perusturvallisuus rakentuu arkisissa tilanteissa = puhtaan vaipan tuoma mielihyvä ilmenee tuntein ja mielialoin, kuten hymyilemällä
- Vasussa korostuu pedagoginen tehtävä = "normaali" lapsi?
Lapsen viihtyminen päivähoidossa
- Perheen fyysinen läsnäoloaika (perhe fyysisesti yhdessä) ja muisteluaika (perheen jäsenet muistelevat toinen toisiaan)
- Veli-Matti Värri ja "maanalainen dialogisuus" = lapsen ja vanhemman suhde (kaipaus)
- "Perhosilmiö" = aikuinen lennähtää, viivähtää hetken lapsen luona ja menee kohta toisen lapsen luokse
- Lapsen viihtyvyyteen vaikuttavat etenkin suhteet toisiin lapsiin (syrjäytyminen, kiusaaminen)
Lapsi ja leikki
- Vapaus, mielikuvitus, ilo
- Lapset osaavat leikin paremmin kuin aikuiset
- Leikki kuuluu lapsen maailmaan
- Eri kulttuureissa vauvojen leikit melko samanalaisia
- Tyttöjen ja poikien leikit ovat erilaisia (fysiikka, ympäristöön suhtautuminen, huomion kiinnittyminen eri asioihin)
- Leikkikuvausten kautta voi seurata lapsen kehitystä
- Leikki kuin rakkaus = siinä ei ole ainoastaan minun tunteeni ja toisen ihmisen tunteet, vaan "sielujen sympatiaa", olemus ja tapa olla maailmassa
- Fröbel ja lapsen leikki
Tärkeät kaverit
- Lapsi kuuluu monenlaisiin ryhmiin
- Lasten oma kulttuuri luodaan kavereiden kanssa
- Aikuinen ei voi opettaa kaveriporukan sääntöjä tai opettaa leikkimään jotain leikkiä oikein
- Sukupuoli = lapsi samaistuu omaan sukupuoleen, ja alkaa sitten etsiä eroja, vertailemaan.
- Piaget ja Vygotsky: vertaissuhteet
- Sosiaaliset taidot ja empatiakyky
- Leikkineuvottelut lasten kesken (säännöt, leikin kulku, roolit)
- Lasten neuvottelu sisältää kompromisseja, sopimista ja suostuttelua
- Vastavuoroinen ystävyyssuhdeon edullisin
- Siirtymävaiheessa tulisi huomioida olemassa olevat ystävyyssuhteet (auttaa sopeutumaan esimerkiksi kouluun)