maanantai 10. maaliskuuta 2014

Maanatain pohdintoja



Taas yksi skipattu massaluento, enkai ole ottamassa tätä tavaksi? No, oman pohdiskelun haluan hoitaa kunnialla, joten tässä siis ajatuksia kehityksestä ja oppimisesta. 

Piaget

Piaget’n mukaan lapsi on aktiivinen oppija, ympäristönsä pieni tutkija, joka tekee kokeita nähdäkseen, miten fysikaalinen ja sosiaalinen maailma toimii. Piaget’n teorian perusajatus on, että ajattelun kehitys on kulttuurista riippumatonta ja vaiheittaista. Nykykäsitys lapsen ajattelun kehittymisestä perustuu pitkälti tähän teoriaan.  Lapsen kognitiivinen kehitys ajatellaan rakentuvan lapsen oman tutkivan toiminnan, ongelmanratkaisun ja aikaisempien kokemusten kautta. Kognitiivisia eli tiedollisia toimintoja ovat muun muassa havaitseminen, ajattelu, kieli ja muistaminen. Lapset käyvät läpi samat kehitysvaiheet samassa järjestyksessä, mutta eri nopeudella.  Piaget’n teoriaa on täydennetty ympäristötekijöiden merkityksellä. Suotuisa ympäristö – esimerkiksi kannustavat vanhemmat ja motivoivat opettajat – voi siivittää lapsen ajattelun kehittymistä.

Nykyään kielellisen vuorovaikutuksen ja sosiaalisen ympäristön merkitystä pidetään tärkeänä. Läheisten aikuisten toiminnalla ja suhtautumisella on merkitystä, ja alan tutkimuksessa korostuvat muun muassa oppijan oma aktiivisuus ja toiminnanohjaus.

Harrastusten, kuten liikunnallisten taitojen harjoittelun ja musiikki-instrumentin soittamisen, on todettu stimuloivan aivojen hermoratayhteyksiä. Suoraa näyttöä niiden yhteydestä älykkyyden kehittymiseen ei ole, mutta sitkeä ja tuloksellinen harjoittelu vahvistaa itsetuntoa ja minäkuvaa sekä sisäistä motivaatiota. Vanhempien sinnikkyys ohjatessaan lapsiaan harrastusten pariin voi siis olla hyvinkin palkitsevaa.

Lapsia tulee siis


  • Haastaa pohtimaan (älyllinen päättely tapahtuu kielen varassa)

  • Lapsen sisäinen halu oppia tulee houkutella esiin (osoittamalla uteliaisuutta lapsen kiinnostuksen kohteita kohtaan, tukemalla ponnisteluja sekä arvostamalla oppimista ja omaehtoista taitojen opettelua)

Vygostsky 

Tuntuu, että olen kirjoittanut tästä ennenkin. Historia siis toistaa itseään!

Kielen, symbolisten työvälineiden ja ajattelun välinen suhde

V:n eräänä suurimpina saavutuksina pidetään ideaa siitä, että ajattelu ja lapsen kehitys (tai myös aikuisen oppiminen) on suhteessa lapsen (tai aikuisen) oppimiin symboleihin, käsitteisiin ja kieleen. Kielen, erilaisten käsitteiden ja symbolien oppimista voidaan pitää eräänlaisten "ajattelun työvälineiden" hankkimisena, välineiden joiden kautta pystymme jäsentämään ulkopuolista maailmaa. Kielellä V:n ajattelussa tarkoitetaan kuitenkin puhuttua ja kirjoitettua kieltä laajemmin kaikkia kielenkaltaisia käsite- ja symbolijärjestelmiä joita yksilö voi käyttää ajattelunsa jäsentämisessä, ei siis vain esimerkiksi sanoja.

 Sisäistymisen periaate

V:n mukaan lapsen oppiminen tapahtuu sosiaalisessa ja kulttuurisessa toiminnassa tietyntyyppisten vaiheiden kautta. Yksilö ikään kuin sisäistää kollektiivisen (sosiaalisen) toiminnan - kulttuurin - ja sen käyttämät työvälineet ja merkit oman yksilöllisen toimintansa ja yksilöllisen tietoisuutensa ja toimintansa osaksi. Yksilö ikään kuin keksii uudelleen sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja kulttuurin vaikutuspiirissä ne toiminnan, ajattelun ja ulkoisen sekä sisäisen toiminnan tavat, jotka kyseinen kulttuuri on aikojen saatossa kehittänyt.

Lähikehityksen vyöhykkeen teoria

Lähikehityksen vyöhykkeen teoria on sosiaalis-konstruktivistinen näkemys ympäristön vaikutuksesta ajattelun ja kielen kehitykseen. V:n mukaan lapsi oppii vuorovaikutuksen kautta esimerkiksi vanhemmiltaan. Lähikehityksen vyöhyke (ZPD) on tila, jossa ihminen voi ympäristön vaikutuksesta oppia jotain sellaista, mihin hän ei yksin kykenisi. Teoriaan kohdistettu kritiikki huomioi, että V korostaa syntyaikansa ja -paikkansa mukaan (1920-luvun Neuvostoliitto) voimakkaasti sosiaalisen ympäristön ja historiallisen ajan vaikutusta ihmisen kehitykseen, jolloin biologiset tekijät jäävät vähäiselle huomiolle.

Chomsky

Kieltä ei ole totuttu pitämään synnynnäisenä taitona. On lähes vakiintunut olettamus, että kieli tulee hankkia oppimalla. Puhekykyä voidaan luonnehtia myös vaistoksi, joka on verrattavissa linnun vaistomaiseen lentokykyyn. 

Pienen kieliryhmän edustajana me suomalaiset koemme itsemme usein muusta maailmasta eristyneiksi. Vaikka tämä eristyneisyys on meille todellinen ongelma, kielitieteilijät ovat nykyään kuitenkin sitä mieltä, että kielet ovat rakenteeltaan itse asiassa hyvin lähellä toisiaan. Kielitiede sanoo myös, että ihmiset eivät ajattele suomeksi, englanniksi tai kiinaksi. Me ajattelemme ajattelun kielellä, jota voisi myös kutsua mielen kieleksi. Tämä kieli on yleismaailmallinen. Ihmismielen rakenne on perusominaisuuksiltaan samanlainen kaikkialla.

Kielitieteen mullistaja, amerikkalainen professori Noam Chomsky arvelee, että kieltämme ohjaavat perussäännöt ovat synnynnäisiä ja kaikille ihmisille yhteisiä. Kun lapset oppivat vanhempiensa kielen, heidän ei tarvitse opetella lukemattomia sääntöjä, koska kielen perusperiaatteet ovat heidän aivoissaan jo syntymälahjana.     
    
Tällainen peritty kielitaito ja kulttuurin synnynnäinen omaksuminen on toki turvallinen ajatus, mutta onko meillä todisteita sellaisesta? Kaikki tuntevat tarinan Mouglista, joka eli susien kasvattamana. Mougli äänteli kuin susi, eikä siis oppinut ihmispuhetta, vaikka hänen äitinsä ja isänsä luultavasti puhuivat kieltä. Mougli ei ollut varhaisvuosina ihmiskontaktissa, joten hän sai vaikutteita ja ”oppia” ainoastaan susilta. Myöhemmin Mouglille voitiin kyllä opettaa joitakin sanoja ja lauseita, mutta automaattisesti poika ei alkanut tuottaa kieltä. 

Tällainen ajattelu kyseenalaistaa Chomskyn teorian. Kielen perusrakenteen yleismaailmallisuus viittaa siihen, että ihmismielet ovat perusolemukseltaan samanlaisia kansallisuudesta, rodusta, kielestä ja sukupuolesta riippumatta. Tämä näkemys asettaa radikaalilla tavalla kyseenalaiseksi aikamme yhteiskuntatieteiden suosiman perusolettamuksen, jonka mukaan eläimet ovat biologiansa talutusnuorassa mutta ihmisten käyttäytymistä määrää kulttuuriympäristö. Perittyjen ja ympäristön luomien ominaisuuksien välisestä suhteesta käyty keskustelu on mielestäni ajoittain puutteellista; haluan ajatella kokonaisuuden monimutkaisempana syy- ja seuraussuhteiden kaaviota, joka lähtee siitä, että ihmisaivot ovat kaiken havainnoinnin, oppimisen ja käyttäytymisen välitön aiheuttaja. Oppiminen ei ole vaihtoehto synnynnäisille ominaisuuksille; ilman synnynnäistä mekanismia oppimisen mahdollistamiseksi emme oppisi mitään. Ihmismielen ääretön monimutkaisuus ei ole oppimisen tulosta, päinvastoin mielen rakenteen rikkaus tekee oppimisen mahdolliseksi.