maanantai 31. maaliskuuta 2014

Pitopalvelua

Tekisi mieli vain hautautua tyynyjen sekaan ja nukkua vaikka viikko. Ja nyt on vasta maanantai.

Hoidimme juuri hulivili pitopalvelun 60 henkilölle ystävämme pienessä keittiössä, jossa oli yksi uuni. Paistettavia piirakoita oli 7 pellillistä. Aloitimme 9 aamulla kauppareissulla ja viimeiset tiskit saatiin kuivumaan seitemältä illalla. Tuntipalkoille ei päästy, mutta ainakin kaikki saivat ruokaa ja olimme laskeneet kaiken hilkulleen oikein (jäljelle jäi muutama pala piirakkaa ja 1 teepussi, huh)

Laitoin aivot narikkaan ja juoksin äsken eilisen pitkiksen palauttelevan lenkin. Nyt oli hyvä iskeä peppu penkkiin ja tulla tekemään muutama testi. Tässä on oppimistyylitestin tulos:

Visuaalinen hahmottaminen:15%, Kinesteettinen:38%, Luetun ja kirjoitetun:0%, Auditiivinen: 46%
Pitävät mahdollisuudesta voida soveltaa kurssilla esitettyä materiaalia uusissa tilanteissa ongelmanratkaisuun. Opettajan tulisi pysyä poissa tieltä ja antaa heidän häärätä ja keksiä asioita itse.

Oppimistyylissäsi on myös abstract, active piirteitä. Hyötyvät eniten opetuksessa, jossa he voivat ohjatusti ja aktiivisesti työskennellä hyvin määriteltyjen tehtävien parissa. Oppiminen tapahtuu erehdyksen ja oppimisen kautta. Opettaja toimii valmentaja. 

En ymmärrä aivan kaikkea tässä tuloksessa. Minä olen ennen kaikkea yksin puuhasteleva, ja en todellakaan tykkää mistään käytännön kikkailusta. Haluan, että opettaja opettaa asian ensin taululla, ja sitten minulle annetaan kasa tehtäviä. Pääsen hyvään flow'hun ihan yksinäni nenä kiinni kirjassa, enkä halua mitään ylimääräisiä härpäkkeitä tai kokeiluja pöydille. Vain minä, kirja ja kynä. Ei muita, ei opettaa (paitsi jos en saa juttua ratkottua) eikä puhetta. Muiden pölinä ja hälinä ei haittaa.

Luetun ja kirjoitetun 0% on aika hämäävää. Kyllä minä tykkään lukea kirjoja ja tekstiä ja opinkin siitä hyvin. En opi käytännössä kokeilemalla. Visuaalisen hahmottamisen 15% taas ymmärrän oikein hyvin. En oikein tykkää kaavioista, kuvista tai muusta sen sellaisesta. Luulin kuitenkin, että nimenomaan teksti korvaisi minulla kuvan ja muun sellaisen. Mutta ilmeisesti tarvitsenkin vain opettajan!

Seuraava oppimistyylien arviointitesti perustuu D.A. Kolbin kokemuksellisen oppimisen teoriaan, jota usein pidetään aikuisiän saavuttaneen henkilön oppimisen perusmallina. Peter Honey ja Alan Mumford laativat sen pohjalta vuonna 1992 oppimistyylien arviointilomakkeen, josta testin kysymykset on suomennettu vapaasti mukaillen.

Osallistuja  18 (38%)

Osallistuja elää nykyhetkessä, "tässä-ja-nyt". Tyylilleen uskollisena hän haluaa kokeilla kaikkea mahdollista. Hän on taipuvainen toimimaan ensin ja ajattelemaan vasta jälkeenpäin. Hän nauttii tajunnanvirtatekniikoista ja aivoriihistä, on luonteeltaan seurallinen ja pitkästyy herkästi asioiden hitaaseen etenemiseen.

Tarkkailija  5 (11%)

Tarkkailija jättäytyy mielellään taka-alalle pohdiskelemaan asioita hankkimansa tiedon ja kokemusten pohjalta. Hän on hyvin harkitsevainen ja varovaisuuteen taipuvainen. Hän kuuntelee muita ja tekee heistä havaintoja, pitää itse omista toimistaan matalaa profiilia ja on suvaitsevainen muita kohtaan. 

Päättelijä    12 (26%)

Päättelijä yhdistää mielellään teoriat ja käytännön kokemukset ja tekee näiden perusteella omat päätelmänsä. Hänen toimintansa on loogista ja kokonaisvaltaista. Usein hänellä on taipumusta täydellisyyden tavoitteluun ja pitkälliseen harkintaan mahdollisimman suuren varmuuden saavuttamiseksi ennen käytännön toimiin ryhtymistä.

Toteuttaja  12 (26%)

Toteuttaja haluaa kokeilla uusia ideoita ja teorioita selvittääkseen, toimivatko ne käytännössä. Hän ryhtyy herkästi tuumasta toimeen ja on kärsimätön asioiden tyhjänpäiväiseen märehtimiseen. Hän on käytännöllinen ongelmien ratkoja, jonka mielestä aina on olemassa jokin uusi, parempi ja toimivampi tapa asioiden ratkaisemiseksi.

Testin tehtyäni sain oppimistavakseni tällaisen jakauman. Testin pitää mielestäni melko hyvin paikkaansa: tykkään osallistua keskusteluun, olen usein aktiivinen ja jos tiedän vastauksen, sanon sen. Tykkään myös analysoida muiden vastauksia ja toimintatapoja, haastaa muita ja saatampa joskus myös moralisoida. En varmaankaan ole mikään kaikista mukavin keskustelukumppani, ja inhoan olla väärässä. Tuttujen ihmisten kesken minun saattaa olla jopa mahdotonta myöntää olevani väärässä, vaikka huomaisin asian itsekkin. Toteuttajan melko suurta prosentuaalista osuutta ihmettelen, sillä en useinkaan (laiskuuttani) jaksaisi viedä asioita käytäntöön. Rakastan ideoimista ja romantisoin kaikenlaiset hullunkurisetkin jutut. Haluan jatkuvasti kehitellä kaikkea, kunhan joku muu toteuttaa ideani. 

Haluan varmasti kokeilla kaikkea mahdollista, ja olen myös kovin äkkipikainen. En jaksa pohtia ja analysoida selkeitä asioita turhan päiväisesti, ja pitkästyn helposti. Ryhmätöiden kohdalla haluisin usein vain rustata vastaukset enempää pohtimatta, ja olen huono kuuntelemaan muita. Pidän myös liikaa kiinni omista mielipiteistäni; minun on vaikea ymmärtää, että omat ideani ovat ajoittain tosi tyhmiä. 

Tarkkailijaksi jään varmasti vain harvoin, ainoastaan, jos en oikeasti tiedä asiasta mitään. Silloin saatan olla hiljaa ja pohdiskella muiden ideoiden pohjalta. Tarkkailen kyllä jatkuvasti ihmisiä, miten he toimivat, osallistuvat tai reagoivat.Havaintojen pohjalta teen päätelmät siitä, miten näiden ihmisten kanssa toimin. Olen sikäli melko varovainen, että en halua pahoittaa kenenkään mieltä enkä antaa liian hyökkäävää vaikutelmaa. Spontaanissa ja idearikkaassa seurassa en kuitenkaan pelkää olla rohkea ja "päällepäsmäri", sillä tunnistan muutkin vahvoiksi persooniksi. Minulla saattaisi siis olla tilannetajua, ja ehkä hieman tunneälyä. Osaan olla huomaavainen arkoja tyyppejä kohtaan, ja tykkäisin mielelläni tehdä asiat niin, että kaikilla on mukavaa.

Toteuttajan kohdalla asia on varmaan vähän niin ja näin. En jaksa tyhjänpäiväistä jauhamista, ja tykkään tehokkuudesta. Ihannoin tehokkuutta oikeastaan vähän kaikessa; treeneissä, koulutöissä, kokouksissa ja asumisessa (kompakti pikku yksiöni). Ammattikorkekoulu ei ollut paikkani ennen kaikkea sen takia, että päivät olivat pitkiä ja asiaa vähän. Teimme paljon ryhmätöitä, joita pohdittiin ja väännettiin monta tuntia. Päässäni pyöri jatkuvasti ajatuksia siitä, kuinka saisin tämänkin päivän hommat kasattua kotona puolessa tunnissa. Koko koulutuksen saisin siis käytyä varmaan parissa vuodessa, jos saisin tehdä asiat omalla tavallani. Tällainen rahauttomuus on ajoittain suurikin heikkous; minulla jää asioita huomaamatta. En myöskään välttämättä perehdy juttuihin tarvittavan paljon. Jos pintavilkaisulla saa tietää vastauksen kysymykseen, en ole kiinnostunut tutkimaan juttua sen enempää. Ellei aihe ole oikeasti jotenkin aivan mielettömän kiinnostava.

Persoonallisuustesti Big-five (täältä)

Testissä sai pisteitä asteikolla -10 - +10.
Ulospäinsuuntautuneisuus = 6

Jos olet saanut korkeita pisteitä ulospäinsuuntautuneisuus-ulottuvuudella, viihdyt todennäköisesti hyvin ihmisten ympäröimänä. Olet verbaalinen ja puhelias, esteetön ja tarmokas. Uskallat tehdä aloitteen ja ryhtyä toimeen. Vuorovaikutustilanteissa osaat pitää puolesi

Osaan selkeästi pitää puoleni, ja teen kyllä paljon alotteita. Aloittaminen on minulle joskus hieman hankalaa, mutta kun pääsen vauhtiin, olen hyvin tehokas. Viihdyn ihmisten seurassa, mutta hyvin myös yksin. Ehkä sen takia sainkin vain kuutosen, se ei kuitenkaan ole maksimi.

Sovinnaisuus = 5,5

Jos olet saanut korkeita pisteitä sovinnallisuus-ulottuvuudella, olet todennäköisesti lämmin, sydämellinen ja ymmärtäväinen muita ihmisiä kohtaan. Olet innokas yhteistyöhön, luotat ihmisiin ja autat muita silloin kuin sinulla on siihen mahdollisuus. Olet todennäköisesti mukava ja miellyttävä sekä ystäviesi että tuntemattomia ihmisiä kohtaan. 

Tämä tulos oli mielestäni aika osuva. Olen ajoittain hyvinkin ymmärtäväinen, mutta minulla on huonot hetkeni. Silloin minulla ei ole voimia välittää; kenties olen itse jotenkin liian romuna. Tuntemattomia kohtaan olen lähes poikkeuksetta mukava, ja haluan antaa mukavan vaikutelman. Sitten, kun ei enää tarvitse miellyttää (perhe, ystävät..), saatan olla ajoittain aika tyly ja raskas. Siksi tuo 5,5 on varmasti ihan ymmärrettävä tulos.

Tunnollisuus = 1,5

Jos olet saanut korkeita pisteitä tunnollisuus-ulottuvuudella, sinuun voi luottaa, sillä pyrit aina pitämään lupauksesi ja saavuttamaan päämääräsi. Olet työssäsi todennäköisesti järjestelmällinen, systemaattinen ja perusteellinen. Muut näkevät sinut kunnollisena ja järkevänä ystävänä tai työntekijänä. 

Tämä hieman yllätti. Olen ainakin ajatellut olevani suht tunnollinen, mikä pätee ainakin koti- ja koulutöissä. Tässä suhteessa olen kyllä muuttunut hieman hulttiompaan suuntaan. Yritän kyllä aina pitää lupaukseni, vaikka välillä minulla on taipumusta luistaa epämiellyttävistä asioista. Syytän siitä kuitenkin enemmän laiskuutta. Jos minulla on päämäärä, jonka saavuttamista pidän oikeasti tärkeänä, yleensä minulle ei tuota mitään ongelmia saavuttaa tätä päämäärää. En osaa sanoa, olenko ystävieni mielestä kunnollinen ja järkevä, mutta uskoisin näin olevan. Testin mukaan en kuitenkaan ole tunnollisemmasta päästä, missä voi olla perää myös!

Emotionaalinen tasapaino = -5,5

Henkilö, jolla on vähemmän pisteitä emotionaalisen tasapainon ulottuvuudella, on herkempi, tunteellisempi ja alttiimpi kokemaan liikkuvia tunteita. Hän on todennäköisesti temperamenttinen ja loukkaantuu helposti. Hän saattaa joissakin tilanteissa olla pelokas, epävarma, jännittynyt tai kateelllinen. 

Tämä on aivan totta. Olen herkkä, mielialani vaihtelee ja otan asiat syvästi itseeni. Tämä piirre on sellainen, josta en pidä lainkaan. Tämä vaikeuttaa elämääni ihan oleellisesti, ja teki esimerkiksi viime vuodesta todella rankan. Pelokkuutta, jännittyneisyyttä tai epävarmuutta en itsessäni tunnista, mutta kateellinen olen kyllä. Kateus usein ilmenee ajatuksen tasolla, ja sekoittuu sellaiseen ihailuun. Olen usein kateellinen toisen pystyvyydestä ja toisen elämäntilanteesta; ihailen matkustelvia ihmisiä, jotka uskaltavat jättää Suomen ja aloittaa alusta jossakin muualla. Olen näille henkilöille myös kateellinen. Ihailen ja kadehdin ihmisiä, joilla on toimiva parisuhde tai jotka ovat vastikään tavanneet jonkun. Tiedän, millainen tunne se on, ja haluaisin kokea sen myös itse. En juuri koskaan ole ollut kateellinen jostakin materialistisista seikoista, sillä sellaiset asiat eivät tee minua onnelliseksi. Voisiko sanoa, että joillakin ihmisillä on sellaista rakkautta, josta olen kateellinen?

Älyllisyys ja mielikuvituksellisuus = 7

Jos olet saanut korkeita pisteitä älyllisyys-ulottuvuudella, olet todennäköisesti luova, kekseliäs ja innovatiivinen. Olet avoin uusille ajatuksille, ja pidät syvällisistä keskusteluista. Haluat ymmärtää itseäsi ja maailmasi, ja olet ehkä kiinnostunut filosofiasta tai taiteesta. Muut näkevät sinut intellektuaalisena, älykkäänä ja ehkä myös kompleksina ja omaperäisenä persoonana. 

Olen ilmeisesti aika luova, ja tykkään puuhailla kaikkea innovatiivista. Tässäkin pätee kuitenkin toteuttamisen vaikeus, koska olen laiska. Rakastan syvällisiä keskusteluja yli kaiken, ja voisin ajoittain istua vaikka koko päivän hyvässä seurassa vain pohtien ja analysoiden elämän ihmeellisiä piirteitä. Mitö syvemmälle keskustelu menee, sitä enemmän inspiroidun. Minua kiehtoo monenlaiset aiheet, joita en ymmärrä ja joihin ei ole selkeää oikeaa vastausta. Minulla on todella kova tarve ymmärtää muita, mutta etenkin itseäni. Kaikista läheisimpiä ihmisiä analysoin aika rankalla kädellä; joskus osun oikeaan, joskus aivan metsään, ja tästäkin jaksaisin keskustella loputtomiin. Myös omasta itsestäni keskustelu on kiintoisaa, ja sitäkin jaksan ajoittain tehdä paljon. Itseanalysointia teen varmaan koko ajan. En ole mikään taiteilija enkä tiedä, tuonko persoonaani mitenkään erityisesti esiin. Ajoittain haluan olla vain osa massaa enkä pyri erottumaan. En myöskään ole kiinnostunut taisteesta. Kauheaa myöntää, mutta näin se vain on. Maalauksia katsellessani saan usein kaiken tarvittavan informaation muutamassa sekunnissa. Tässäkin on kuitenkin poikkeuksia. 

Enempää en jaksa, ja sinkkuelämääkin jo alkoi. Hyvät yöt!