Tervehdys! Tänään pohditaan ajankäynttöä kuluttajakasvatuksen verkkokurssin tiimoilta.
Oppimistehtävä 3
Ajankäyttö ja arjen hallinta
Ajankäyttö ja arjen hallinta
1) Kirjaa ylös mistä
viikonpäivästä kyse, kun teet ajankäyttöpäiväkirjaa (1 p).
Tein
tehtäväseurannan maanantaista 19.1.2015. Maanantai ei ole minulle
millään tavalla mieluinen päivä, silloin hoidan monesti viikonlopulta
jääneitä rästitehtäviä, orientoidun uuteen viikkoon ja illalla olen
vielä muutaman tunnin töissä. Maanantaisin saan kuitenkin yleensä
kaikkein eniten aikaan asioita.
2) Pohdi onko tämän päivän
toimintasi tyypillistä juuri tälle päivälle (1 p).
Päivän
toiminta oli hyvin tyypillistä, vaikka siihen kuului poikkeuksellisesti
myös lyhyet päiväunet. Muihin arkipäiviin verrattuna maanantaisin on
melko vähän opintoja yliopistolla. Muuten tein juuri sitä, mitä aina
maanantaisin; herättelin itseäni uuteen viikkoon, tein jotakin
koulujuttuja, hoidin muutaman liikuntavastaavan jutun, kävin kaupassa,
pesin vähän pyykkiä ja olin töissä.
3) Poikkeavatko jotkin viikon
päivät merkittävästi ajankäytöllisesti toisista? (1 p)
Omalla
kohdallani kyllä. Alkuviikosta olen toimelias ja edistän mahdollisimman
paljon asioita, jotta viikonloppuna voisi jollakin tavalla hengähtää.
Minulla ei ole enää perjantaisin kontaktiopetusta yliopistolla, joten
valitettavan usein viikonloppu alkaa jo siitä. Sen vuoksi maanantai,
tiistai, keskiviikko ja torstai ovat päiviä, jolloin olen
ahkerimmillani. Noihin päiviin sijoittuvat myös iltatyöt. Perjantaisin
on myös usein "matkustuspäivä", eli lähden vierailemaan muualle Suomeen.
Liikunnatkin ajoittuvat alkuviikkoon, vaikka teenkin usein jotakin
vapaamuotoista myös viikonloppuisin. Viikonloppuisin laitan kotona
enemmän ruokaa, eli vietän suuremman osan päivästä keittiössä ja
vähemmän koneen ääressä. Sunnuntaista suuren osan haukkaa myös yleensä
matkustelu.
4) Vertaa ajankäyttöäsi
suomalaisista tehtyyn ajankäyttötutkimukseen (1 p).
Kokonaistyöaikani
vastaa melko hyvin naisten keskimääräistä kokonaistyöaikaa.
Esimerkkipäivänä tein melko paljon vähemmän kotitöitä, mitä keskimäärin.
Minulla on kuitenkin pieni yhden hengen talous, joten esimerkiksi
lastenhoitoon tai muuhun ei tarvitse käyttää aikaa. Yöuneni pituus
vastaa hyvin tutkimuksen tuloksia (tosin esimerkkipäivään kuului vielä
päivunet, joten päivään tuli melko paljon unta). Ruokailuun ja
henkilökohtasiin tarpeisiin kului todella merkittävästi vähemmän aikaa,
mitä tutkimuksessa. Mietin jopa, olenko arvioinut ajankäyttöäni jotenkin
pieleen. Ruoanvalmistukseen ei esimerkkipäivänä kulunut aikaa, sillä
ruoka oli lämmittämistä vaille valmiina jääkaapissa ja välipalat sai
nopeasti (kuorimalla mandariinin yms). En myöskään käyttänyt ehostukseen
aikaa hiustenharjausta enempää, enkä saunonut. Töiden jälkeen otin
pikaisen suihkun, jonka aikana sitten huuhtelin myös kasvoni. Opiskeluun
käytin luonnollisesti enemmän aikaa, kuin tutkimuksessa keskimäärin,
koska olen opiskelija. Mielestäni vapaa-ajalla toteutettu opiskelu
lukeutuu silti työaikaan, sillä esimerkiksi verkkokursseissa on paljon
itsenäistä työtä. Vapaa-ajan muihin toimintoihin kului paljon vähemmän
aikaa mitä tutkimuksen henkilöillä keskimäärin, enkä ollut päivänäni
aikana millään tavalla sosiaalinen!
5) Oletko tyytyväinen siihen,
miten aika jakautuu erilaisten toimintojen kesken (1 p)?
Olen
tyttö, joten käytän jonkun verran enemmän aikaa "itseeni". Kuitenkin
mielestäni todella kohtuullisen vähän. Asun lähellä kaikkea, joten
täällä Savonlinnassa kuljen nopeasti paikasta toiseen ihan kävellenkin.
Onneksi löydän aikaa myös liikuntaan ja urheiluun (vaikka se on myös
työni), sillä sen avulla jaksan arkiviikot. Olen melko hyvä käyttämään
aikani tehokkaasta, silloin kun päätän jonkun asian tehdä (siivous,
pyykinpesu, tiskaus, koulutehtävä). Kotityöt jaan kämppiksen kanssa, eli
vaikka meillä on omat taloudet jaamme osan kotitöistä. Kuljen talvisin
melko paljon jalkaisin, joten pääsen suoraan ovesta etenemään eikä minun
tarvitse esimerkiksi lämmittää autoa. Esimerkkipäivään sisältyi ripaus
luksusta, kun otin myös päiväunet. Niiden sijaan teen usein
koulutehtäviä. Koulussa tauoilla käyn lähettämässä sähköposteja ja
hoidan opintojen oheisia asioita.
Toiminta
|
Käytetty aika (tunnit)
|
Opiskelu koulussa + koulumatka
|
4 h 30 min (koulu 4 h, matkat 1/2 h)
|
Kotityö (kohdallani ruoanlämmitys, aamupalan valmistus, tiskaus,
pyykinpeseminen, pyykin ripustaminen kuivumaan, pyykin noutaminen, iltapalan
valmistaminen, kaupassa käynti)
|
2 h
|
Opiskelu kotona ja vapaa-ajalla
|
Jäin koulun jälkeen yliopistoon opiskelemaan 1 h ja kotona tein
koulutyötä 2 h = 3 h
|
Ruokailu ja henkilökohtaiset tarpeet (kohdallani peseytyminen,
hiusten harjaaminen ja kasvovoiteen levittäminen, pukeminen, päiväunet, wc
käynnit, vaatteiden vaihto)
|
Ruokailu 1 h, peseytyminen 20 min, pukeutuminen 10 min, päiväunet 45
min, wc käynnit 15 min, ehostus 5 min= 2 h 35 min
|
Nukkuminen
|
Yöllä unta 8 h 5 min
|
Liikunta
|
Zumpan ohjaaminen on samalla myös työ. Työmatka 15 min + 15 min,
zumpa 1 h, venyttely 30 min = 2 h
|
Sosiaalinen kanssakäyminen
|
Kämppiksen kanssa juttelu 15 min
|
Lukeminen
|
1 h
|
Tietokoneella sosiaalisessa mediassa juttelu
|
1 h
|
Liikuntavastaavan toimi (esimerkkipäivänä sähköpostien lähettäminen
ja palkintopokaalin nouto)
|
40 min
|
Yht. 24 h
|