maanantai 19. tammikuuta 2015

Mihin käytän aikani?

 Tervehdys! Tänään pohditaan ajankäynttöä kuluttajakasvatuksen verkkokurssin tiimoilta. 

Oppimistehtävä 3

 Ajankäyttö ja arjen hallinta

1) Kirjaa ylös mistä viikonpäivästä kyse, kun teet ajankäyttöpäiväkirjaa (1 p).

Tein tehtäväseurannan maanantaista 19.1.2015. Maanantai ei ole minulle millään tavalla mieluinen päivä, silloin hoidan monesti viikonlopulta jääneitä rästitehtäviä, orientoidun uuteen viikkoon ja illalla olen vielä muutaman tunnin töissä. Maanantaisin saan kuitenkin yleensä kaikkein eniten aikaan asioita. 
2) Pohdi onko tämän päivän toimintasi tyypillistä juuri tälle päivälle (1 p). 

Päivän toiminta oli hyvin tyypillistä, vaikka siihen kuului poikkeuksellisesti myös lyhyet päiväunet. Muihin arkipäiviin verrattuna maanantaisin on melko vähän opintoja yliopistolla. Muuten tein juuri sitä, mitä aina maanantaisin; herättelin itseäni uuteen viikkoon, tein jotakin koulujuttuja, hoidin muutaman liikuntavastaavan jutun, kävin kaupassa, pesin vähän pyykkiä ja olin töissä.
3) Poikkeavatko jotkin viikon päivät merkittävästi ajankäytöllisesti toisista? (1 p) 

Omalla kohdallani kyllä. Alkuviikosta olen toimelias ja edistän mahdollisimman paljon asioita, jotta viikonloppuna voisi jollakin tavalla hengähtää. Minulla ei ole enää perjantaisin kontaktiopetusta yliopistolla, joten valitettavan usein viikonloppu alkaa jo siitä. Sen vuoksi maanantai, tiistai, keskiviikko ja torstai ovat päiviä, jolloin olen ahkerimmillani. Noihin päiviin sijoittuvat myös iltatyöt. Perjantaisin on myös usein "matkustuspäivä", eli lähden vierailemaan muualle Suomeen. Liikunnatkin ajoittuvat alkuviikkoon, vaikka teenkin usein jotakin vapaamuotoista myös viikonloppuisin. Viikonloppuisin laitan kotona enemmän ruokaa, eli vietän suuremman osan päivästä keittiössä ja vähemmän koneen ääressä. Sunnuntaista suuren osan haukkaa myös yleensä matkustelu.
4) Vertaa ajankäyttöäsi suomalaisista tehtyyn ajankäyttötutkimukseen (1 p). 

Kokonaistyöaikani vastaa melko hyvin naisten keskimääräistä kokonaistyöaikaa. Esimerkkipäivänä tein melko paljon vähemmän kotitöitä, mitä keskimäärin. Minulla on kuitenkin pieni yhden hengen talous, joten esimerkiksi lastenhoitoon tai muuhun ei tarvitse käyttää aikaa. Yöuneni pituus vastaa hyvin tutkimuksen tuloksia (tosin esimerkkipäivään kuului vielä päivunet, joten päivään tuli melko paljon unta). Ruokailuun ja henkilökohtasiin tarpeisiin kului todella merkittävästi vähemmän aikaa, mitä tutkimuksessa. Mietin jopa, olenko arvioinut ajankäyttöäni jotenkin pieleen. Ruoanvalmistukseen ei esimerkkipäivänä kulunut aikaa, sillä ruoka oli lämmittämistä vaille valmiina jääkaapissa ja välipalat sai nopeasti (kuorimalla mandariinin yms). En myöskään käyttänyt ehostukseen aikaa hiustenharjausta enempää, enkä saunonut. Töiden jälkeen otin pikaisen suihkun, jonka aikana sitten huuhtelin myös kasvoni. Opiskeluun käytin luonnollisesti enemmän aikaa, kuin tutkimuksessa keskimäärin, koska olen opiskelija. Mielestäni vapaa-ajalla toteutettu opiskelu lukeutuu silti työaikaan, sillä esimerkiksi verkkokursseissa on paljon itsenäistä työtä. Vapaa-ajan muihin toimintoihin kului paljon vähemmän aikaa mitä tutkimuksen henkilöillä keskimäärin, enkä ollut päivänäni aikana millään tavalla sosiaalinen!
5) Oletko tyytyväinen siihen, miten aika jakautuu erilaisten toimintojen kesken (1 p)? 

Olen tyttö, joten käytän jonkun verran enemmän aikaa "itseeni". Kuitenkin mielestäni todella kohtuullisen vähän. Asun lähellä kaikkea, joten täällä Savonlinnassa kuljen nopeasti paikasta toiseen ihan kävellenkin. Onneksi löydän aikaa myös liikuntaan ja urheiluun (vaikka se on myös työni), sillä sen avulla jaksan arkiviikot. Olen melko hyvä käyttämään aikani tehokkaasta, silloin kun päätän jonkun asian tehdä (siivous, pyykinpesu, tiskaus, koulutehtävä). Kotityöt jaan kämppiksen kanssa, eli vaikka meillä on omat taloudet jaamme osan kotitöistä. Kuljen talvisin melko paljon jalkaisin, joten pääsen suoraan ovesta etenemään eikä minun tarvitse esimerkiksi lämmittää autoa.  Esimerkkipäivään sisältyi ripaus luksusta, kun otin myös päiväunet. Niiden sijaan teen usein koulutehtäviä. Koulussa tauoilla käyn lähettämässä sähköposteja ja hoidan opintojen oheisia asioita. 



Toiminta
Käytetty aika (tunnit)
Opiskelu koulussa + koulumatka
4 h 30 min (koulu 4 h, matkat 1/2 h)
Kotityö (kohdallani ruoanlämmitys, aamupalan valmistus, tiskaus, pyykinpeseminen, pyykin ripustaminen kuivumaan, pyykin noutaminen, iltapalan valmistaminen, kaupassa käynti)
2 h
Opiskelu kotona ja vapaa-ajalla
Jäin koulun jälkeen yliopistoon opiskelemaan 1 h ja kotona tein koulutyötä 2 h = 3 h
Ruokailu ja henkilökohtaiset tarpeet (kohdallani peseytyminen, hiusten harjaaminen ja kasvovoiteen levittäminen, pukeminen, päiväunet, wc käynnit, vaatteiden vaihto)
Ruokailu 1 h, peseytyminen 20 min, pukeutuminen 10 min, päiväunet 45 min, wc käynnit 15 min, ehostus 5 min= 2 h 35 min
Nukkuminen
Yöllä unta 8 h 5 min
Liikunta
Zumpan ohjaaminen on samalla myös työ. Työmatka 15 min + 15 min, zumpa 1 h, venyttely 30 min = 2 h
Sosiaalinen kanssakäyminen
Kämppiksen kanssa juttelu 15 min
Lukeminen
1 h
Tietokoneella sosiaalisessa mediassa juttelu
1 h
Liikuntavastaavan toimi (esimerkkipäivänä sähköpostien lähettäminen ja palkintopokaalin nouto)
40 min

Yht. 24 h