maanantai 12. tammikuuta 2015

Minä kasvattajana

Tulin tänne pohtimaan tehtävää siitä, millainen kasvattaja minusta on kehittymässä.


Minä kasvattajana

Listasin alle ominaisuuksia ja arvoja, jotka haluaisin koulutuksen ja saamani kokemuksen kautta omaksua mahdollisimman hyvin. Niiden kautta minusta tulisi sellainen kasvattaja, joka tekee työtä lasten ja nuorten parissa omalla persoonallaan, kehittyy ja kehittää, tekee yhteistyötä, oppii tunnistamaan omia voimavarojaan ja jaksaa niiden avulla työssään sekä on kiinnostunut ympäröivästä maailmasta ja ajasta.

Omana itsenä toiminen. Opettajan ammatti on ihmissuhdeammatti, joten ajoittain voi olla vaikeaa erotella työminää ja kotiminää. Erilaisten roolien laittaminen päälle ja taas pois päältä voi myös olla rankkaa. Kasvatusvastuun kohdalla herää myös kysymys, voiko kukaan oikeasti kasvattaa olematta täysin oma itsensä? Toki erilaisia rajoja voi asettaa ja tietoa ympäröivästä maailmasta välittää mekaanisesti erilaisten materiaalien ja käytänteiden kautta, mutta mitä tällainen kasvatus todellisuudessa antaa lapselle? Mielestäni kasvattaja kasvattaa etenkin sen oman henkilökohtaisen elämänkokemuksensa pohjalta, joka on jokaisella kasvattajalla ainutlaatuinen. Kasvattaja jakaa vilpittömästi kasvatettavalle tietoa ja ohjeita, joista kokee olevan kasvatettavalle jotakin hyötyä. Hyödyn lisäksi tämä tieto on eräänlaista raakamateriaa, josta kasvatettava itse jalostaa omiin arvoihin soveltuvan toimintamallin. Jokaista ohjetta oppilas varmaankin ensin puntaroi; Miksi noudattaisin ohjetta? Onko siitä minulle jotakin haittaa, jos jätän noudattamatta ohjetta, vai kenties jotakin hyötyä? Kaverit saattavat ihailla, jos poistun koulun alueelta, mutta kotiväki pahastuu, kun kuulee minun rikkoneen koulun sääntöjä. Kumpi painaa vaakakupissani enemmän? Kasvattaja antaa kasvatettavalle näitä pohtimisen aiheita sitä henkilökohtaista kasvuprosessia varten, jonka jokainen lapsi käy läpi. Ilman ohjailua ulkopuolelta prosessi ei käy normaalisti tai se saa kenties liian vähän materiaa toimiakseen. Jos tämän prosessin tuloksena oppija kokee, että kasvattajan neuvo tai ohje tuotti hyvän lopputuloksen, nauttii kasvattaja siitä hetkestä lähtien enemmän arvostusta. Tämä arvostus taas aiheuttaa sen, että kasvattajan ohjeet ja tieto painavat oppijan vaakakupissa usein enemmän. Tähän arvostusta nauttivaan tilaan kasvattaja pääsee mielestäni sitä nopeammin, mitä enemmän kasvattaja tekee työnsä omana itsensä ja oman elämänkokemuksensa äänellä. Siksi hyvä kasvatus toteutuu sitä nopeammin, mitä enemmän kasvattaja luottaa omaan itseensä ja omiin ainutkertaisiin kasvattajantaitoihinsa.
 
Uteliaisuus. Arvosta opettajuudessa siis loputonta tiedonjanoa. Silmät täytyy pitää avoinna maailmaan, mutta ennen kaikkea myös ihan lähiympäristöön. Mitä läheiset ihmiset ja heidän toimintansa ja palautteensa kertovat minusta? Milloin teen liikaa töitä ja milloin tarvitsen hengähdystauon? Opettaja kokee jonkun aineen täydellisen hallitsemisen sijaan olevansa kiinnostunut jostakin aineesta, jota pohditaan yhdessä oppilaiden kanssa. Kun minusta tulee terveystiedon opettaja, en mene oppilaiden eteen paasaamaan terveydellisistä seikoista vaan menen heittämään ilmoille erilaisia ajatuksia ja väitteitä; oppilaat saavat työstää niitä sekä itsenäisesti että minun avullani eteenpäin.

Yhteistyö. Opettaja tekee työtä pääasiassa yksin, mutta minusta ei tule yksinäistä opettajaa. Ympärilläni on opettajakollegoita, joilta toivon tarvittaessa saavani apua. Toisilta saa heidän ammattitaitonsa ja osaamisensa lisäksi työvuosien tuomaa elämänkokemusta, joka on aina ainutlaatuista. Tieto on jo olemassa ja se on jo kaikkien saatavilla, mutta yksilölliset kokemukset ovat niitä, joita ainoastaan kukin opettaja yksilönä voi muille jakaa.

Ajanhermolla pysyminen. Millaisena koulu näyttäytyy 10 vuoden päästä? Mitä kaikkea globalisaatio tuo suomalaiseen kouluun? Millaisessa ympäristössä itse kenties työskentelen tulevaisuudessa? Ja mitä haittaa minulle on siitä, että en kenties saa omasta koulutuksestani eväitä tulevaisuuden kouluun, sillä opettajakoulutus ei ole vielä uudistunut. Murros koskettaa kenties ensin koulua, ja vasta sitten meitä opiskelijoita. Mitä annettavaa minulla on lapsille, kun he ovat tässä pyörteessä osaavia, kriittisiä ja itsenäisiä?

Nöyryys. Vaikka maailman parasta opettajaa ei oikeastaan voi määritellä, ei vallanhimoinen nöyryyttäjä silti sovellu alalle. Tietty ammatillinen ote täytyy tekemisessä aina säilyttää. Opettajan pitää rakentaa oma pedagogiikkansa ajanjakson ja oppilasaineksen mukaan; pelkkien ismien ja mallien omaksuminen ja ulkoa opettelu ei tee kenestäkään hyvää opettajaa. Tärkeintä on löytää oma tapansa olla opettaja, oma tapansa soveltaa ja käyttää oppimaansa ja tietämystänsä oman persoonansa rajoissa. Suomessa "opettajakorsetti" on itsesidottu, sillä täällä ei ylipäätään pakoteta ketään tietynlaiseen muottiin. Paras opettaja löytyy parhaimmassa tapauksessa pelistä, sillä juuri sinä toimit niin, kuin itse parhaaksi näet.

Elinikäinen oppiminen. Oppiminen on tiedon ja informaation jakamista. Oikeasti tieto on kuitenkin sitä, että nämä irralliset palaset tietoa muodostuu oikeiksi kokonaisuuksiksi. Meidän tulee nähdä, miten asiat liittyvät toisiinsa, miten suuret kokonaisuudet muodostuvat, ennen kuin voimme puhua oppimisesta. Opimme jatkuvasti kaikkialla, paikasta ja ajasta riippumatta. Saamme jatkuvasti informaatiota ja teemme havaintoa ympäristön ja ympärillämme olevien ihmisten toimesta. Tärkein ja paras oppimisympäristö tänä päivänä ei siis välttämättä ole koulu; sen merkitys on ilmeisesti pienenemässä jatkuvasti. Kirjoitat googleen "miten leivon kuppikakun?" ja sinulla on 2 minuutissa monta reseptiä saatavilla. Oppimista ja informaatiota saa jatkuvasti sosiaalisen median, harrastusten ja ystävien kautta. Tiedon opettamisella koulussa ei ole enää samalla tavalla merkitystä, sillä saman tiedon saa hankittua muualtakin ja paljon helpommin. Tiedon hankkiminen ja tiedon tuottaminen on "demokratisoitunut". Kuka tahansa voi hankkia tietoa ja kuka tahansa voi tuottaa tietoa. Tiedon opettamisella ei ole merkitystä, vaan merkitystä on sillä, mihin asiat liittyvät ja mitä merkitystä niillä on juuri minulle? Irrallisella tiedolla ei ole enää niin väliä, kokonaisuus ratkaisee. 

Koulu, koti ja yhteiskunta

Murrosvaihe missä suomalainen koulu nyt on, on seurausta maailmalla tapahtuvasta myllerryksestä. Kun tietoa on saatavissa helposti ja paljon, koulun perinteinen tehtävä on arvioitava uudelleen. Näin ollen myös opettajien tehtävä ja työnkuva on arvioitava uudelleen. Jos kysyt asiasta tutkijoilta, yksimielinen vastaus on jotakuinkin tämän kaltainen; opettajan tehtävä on olla niin sanottu sillan rakentaja oppilaiden ja oppimisympäristöjen välillä. Opettaja on oppimisen mahdollistaja, joka luo oppimisympäristöjä. Opettaja on fasilitaattori, eli hänen tehtävänsä on rakentaa mahdollisuuksia oppimiseen. Tämä voi konkreettisesti tarkoittaa esimerkiksi reissua museoon tai Heurekaan, jonnekin, missä lapsi tai nuori pääsee tutustumaan, havainnoimaan ja ihmettelemään. Nykyinen tapa käydä koulua ja opiskella, siis viettää koulupäivää, ei sovi yhä suuremmalla osalle lapsia ja nuoria. Yhä suurempi osa lapsista ja nuorista joutuu mielekkään oppimisen ulkopuolelle. Tämä on suuri haaste koulumaailmalle, ja koen että myös me opettajaopiskelijat olemme siitä vastuussa.  

Tämän lisäksi opettajalla on toinenkin, vielä suurempi rooli. Tämä ei välttämättä ole kovin mieluinen, eivätkä kaikki sitä oikeastaan haluaisi ollenkaan. Tämä on kuitenkin välttämätön, ilmaisee OPS:in perusosio. Opettaja on aikuinen kasvattaja, eikä opettajuudella ei ole iän kanssa mitään tekemistä. Aikuisuudessa on kyse ihan muista asioista kuin numeroista.

Yhteiskunnassa on valtavan paljon ihmisiä, jotka voivat huonosti. Tämä heijastuu eittämättä myös kouluun; tänä päivänä kouluissa on kenties ennätysmäärä huonosti voivia ihmisiä, niin luokassa kuin opettajien huoneessakin. OPS 2016 kirjoittaa; koko kouluyhteisön pitää olla vastuussa sen jäsenten hyvinvoinnista. Siellä sanotaan kutakuinkin näin; koulun pitää ennen kaikkea olla hyvinvointia lisäävä kasvatusyhteistö. Näin ollen yhteiskunnan sopii odottaa, että koulussa oppilaiden ja henkilökunnan on hyvä olla. Kun voidaan hyvin, niin opitaan. Kun opitaan, niin voidaan hyvin. Kun saa itselleen jotain uutta, voi paremmin, ja toisinpäin. 

Entä miten lapsen koti on mukana kaikessa tässä? Olemme kenties menossa siihen suutaan, että lapsen koti tehdäänkin tulevaisuudessa kouluun. Koulussa puututaan yhä enemmän lapsen tapakasvatukseen, ja lapsi saa kenties koulusta kodinomaista rakkautta ja hellyyttä. Kodin vastuu lapsen kasvatuksesta on vähenemään päin, ja tämä kumpuaa suoraan vallitsevasta ajatusmaailmasta. Lapselle ja perheelle on kenties kotona entistä vähemmän aikaa, ja ajasta halutaan tehdä lapselle mahdollisimman mieluinen ja kodista ”paras paikka maailmassa”. Näin ollen siellä saa ikään kuin tehdä mitä tahansa, syödä mitä tahansa ja käyttäytyä miten tahansa. Koulussa sitten opitaan, ajattelee nykypäivän vanhempi. Koululla ei kuitenkaan lähtökohtaisesti ole yhdenkään lapsen huoltaja, vaan lapsen hyvinvointi ja kokonaisvaltainen kasvatus on tiivistä kodin ja koulun yhteistyötä. Koti voi myös antaa tiukkaa palautetta siitä, jos lapsen henkilökohtaisiin asioihin puututaan liikaa. Koti vaatii opettajilta hurjan paljon, ja haluaa päästä vaikuttamaan ja valitsemaan lapsellensa koulun lisäksi myös opettajan. Opettajan pitää olla iältään nuori mutta hänellä täytyy silti olla monen vuoden työkokemus, hänen tulee olla empaattinen ja äidillinen mutta silti tomera ja jämpti