keskiviikko 12. marraskuuta 2014

Kvalia, kvalia

Tutkimuksen luotettavuus

Neljä näkökulmaa (Eskola & Suoranta 2008, 212-214):
  1. Tutkijan realismi (tutkimustekstin pätevyys, tutkitun kohteen kuvaus)
  2. Tutkijan relativismi (tutkimusteksti toimii arvioinnin mittana ja kontekstina)
  3. Tutkijoiden yhteistoiminta (luotettavuus, toimijoiden yhteisen neuvottelun tulos)
  4. Lukijan kritiikki (tutkimus lukijan näkökulmasta)
Realistinen näkemys: Luotettavuus on ikkuna todellisuuteen (Eskola & Suoranta 2008, 212-224)

Tutkimustekstin kyky kuvata tutkittua kohdetta. Tutkimusaineiston keräys ja sen jälkeiset toimenpiteet on tärkeä kuvata.
  • Sisäinen validiteetti = teoreettisten ja käsitteellisten määrittelyjen sopusointu. Ilmaisee tukijan tieteellisen otteen ja tieteenalan käsitteiden hallinnan.
  •  Ulkoinen validiteetti = tehtyjen tulkintojen ja johtopäätösten sekä aineiston välisen suhteen päytevyys. 
  • Tutkimushavaintojen ulkoinen validiteetti = kyky kuvata tutkimuskohdetta sellaisena kuin se on 
Relatiivinen näkemys: Luotettvuus ilmenee tekstin vakuuttavuutena (Eskola & Suoranta 2008, 212-224)
  • Arvioinnin perstana on tutkimusraportin teksti, joka osoittaa tutkimuksen luotettavuuden
  • Teksti muodostaa oman todellisuutensa: se luo omia merkityksiä ja osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun
  • Teksti toimii arvioinnin mittana (konteksti, jossa sanat saavat merkityksen)

 Yhteistoiminnan näkökulma: Luotettavuus on yhteisen neuvottelun tulos (Eskola & Suoranta 2008, 212-224)
  • veliditeettille ei aseteta mitään ehdottomia ja objektiivisia kehyksiä
  • tutkimuksen erilaiset tiedonintressit otettava huomioon toimintatutkimusta arvioitaessa, erityisesti emansipatorinen (vapauttava)
  • luotettavuutta tulisi koetella tukittavien yhteisöön ja toimintaan päin
  • toiminnan kehittäminen on tutkimuksen luotettavuuden kriteeri
Tutkimuksen lukijan näkökulma: Luotettavuus näjjdään lukijan kritiikin kautta (Eskola & Suoranta 2008, 212-224)
  • Realistinen näkemys: tutkimuksen kohde heijastuu tutkijalle sellaisenaan
  • Metodinen näkemys: tutkimusmenetelmien oikeaoppinen käyttö
  • Kontruktiivinen näkemys: paradigmojen ja metateorioiden käyttö
  • Instrumentalismi: tutkimuksen käytännöllisen arvon painottaminen
Triangulaatio
  • Menetelmätriangulaatio: tarkastellaan erilaisilla aineistonhankintamenetelmillä saatujen tulosten yhdenmukaisuutta (esim. observointi ja haastattelu)
  • Aineistotriangulaatio: Tarkastellaan erilaisten aineistojen yhdenmukaisuutta yhden tutkimusstrategian käytössä (esim. observointi- ja haastatteluaineistoja tapaustutkimuksessa)
  • Tutkijatiangulaatio: Samaa ilmiötä tutkii useita tutkijoita
  • Teoriatriangulaatio: Tutkimusaineistoa tulkitaan erilaisilla teorioilla 
Tutkintojen validiteetti
  • Aineisto: tutkimushenkilöt puhuvat samasta asiasta kuin tutkija olettaa
  • Relevanssi: aineisto on relevantti tutkimuksen teorioiden kannalta
Johtopäätösten validiteetti
  • Johtopäätökset vastaavat sitä, mitä tutkittavatkin tarkoittivat
  • Kategoriat ovat relevantteja tutkimuksen lähtökohtien kannalta
Tutkimuksen luotettavuus
  • Tutkimuksen aitouden kriteeri täyttyy, mikäli aineiston hankinnassa vallitsee tutkijoiden ja tutkottavien välinen luottamus ja yhteisymmärrys. 
  • Tutkimuksen relevanssi toteutuu, mikäli tutkija pitää teoreettiset lähtökohtansa johdonmukaisesti mielessään.
Ristiriidattomuus: tutkimuksen määritelmäteoria, tutkimuksen tiedonhankintateoria, tutkimuksen luotettvuusteoria (nämä kaikki yhteydessä toisiinsa)

Eettisiä ja laillisia sääntöjä lähdeaineiston käytöstä
  • Tutkijan on itse käytävä lävitse lähdeaineisto
  • Tutkijan on kunnioitettava arkistojen ja kirjastojen sääntöjä. 
  • Arkistoaineistoa ei saa vahingoittaa
  • Tutkija ei saa julkaista sellaista, mikä tuottaa vahinkoa tai haittaa tutkittavalle taholle.
  • Tutkijan on noudatettava lakeja ja säädöksiä, jotka koskevat tekijänoikeuksia, sananvapautta ja tiedon salassapitoa eri maissa
Tutkimusetiikka
  • Tutkimusaiheen valinta
  • Tutkimusluvat (opinnäytetyö)
  • Annettuja salassapitoluoauksia tulee kunnioittaa
  • Tutkimuskohteena olevien henkilöiden kohtelu (vapaaehtoisuus, rehellisyys, riskit, nimettömyys, yksityisyyden ja henkilökohtaisuuden suoja, vanhingottomuus)
  •  Toisten tekstiä ei saa käyttää ilman lähdeviittausta eli ei saa plagioida.
  •  Tuloksia ei saa vääristellä
  • Raportti ei saa olla harjaanjohtava
  • Muiden tutkijoiden osuutta ei saa vähätellä
  • Tutkimusmäärärahojen tulee käyttää tarkoitettuun kohteeseen
Filosofian klassisten osa-alueiden heijastuminen tutkimukseen
  • Tutkimuksen ontologiset lähtökohdat --> todellisuuden luonne (käsitteiden määrittely)
  • Tutkimuksen epistemologiset lähtökohdat --> teidon luonne (tiedonhankintamenetelmät)
  • Tutkimuksen aksiologiset lähtökohdat --> eettisyyden arvot 
Tutkimuksen aksiologiset lähtökohdat (opettajan eettinen eksperttiys)
  • SILMÄ = eettinen sensitiivisyys (suru, jos oppilailla menee huonosti)
  • AIVOT = eettinen harkinta (missä vaiheessa prosessia puhutaan mitkäkin asiat)
  • SYDÄN = eettinen motivaatio (intuitio, kutsumus, tasa-arvo!)
  • KÄSI = eettinen toiminta (toiminta on sopusoinnussa muiden kanssa)
Tutkimuksen rakenne

Otsikko (tutkimuksen otsikko)
  1. Johdanto --> tutkimuksen tarkoitus ja tavoitteet (2 lausetta! Takoitus on ja tavoite on)  & tutkimuksen lähtökohdat (ei tentissä)
  2. Teoriatausta --> aikaisempia tutkimuksia & käsitteiden määrittelyä
  3. Tutkimusongelmat 
  4.  Tutkimuksen suorittaminen (etnografinen tapaustutkimus [tutkimusmenetelmät] , haastattelu [aineiston hankintamenetelmä], sisällönanalyysi [aineiston analyysimenetelmöt]) Tutkimuksen luotettavuus & kohdejoukko
  5. Tulokset
  6. Pohdinta (tulosten tarkastelu)
Lähteet
Liitteet
Haastattelukysymysten luettelo

TENTTI

Aluksi kertokaa kahdella rivillä mitkä voisivat olla kvalitatiivisen tutkimuksenne tarkoitus ja tavoitteet.

ENSIMMÄINEN KOHTA: Kertokaa yksityiskohtaisesti luennon perusteella millainen tutkimus on: etnografinen tapaustutkimus jonka aineistohankintamenetelmä on haastattelu (tarkoitus ja tavoitteet)

TOINEN KOHTA: Tutkimuksen analyysimenetelmä on laadullinen sisällönanalyysi (haastattelumenetelmää analysoidessanne kertokaa lyhyesti, mitkä voisivat olla kvalitatiivisen tutkimuksenne tutkimusongelmat)

SOVELTAVA KOHTA: Teemat & haastattelukysymyksiä

LOPUKSI: kertokaa yksityiskohtaisesti luennon perusteella miten kvalitatiivisen tutkimuksen luotettavuutta voidaan arvioida? Miten sen luotettavuutta voidaan lisätä (aitous, triangulaatio)?