Oppimistehtävä 6
Kotitalousopetuksen budjetti
Budjetoinnin tehtävää varten
haastattelin Itä-Uudella maalla sijaitsevan keskisuuren yläasteen
kotitaloudenopettajia. Haastatteluni pohjalta selvisi, että kyseisen koulun
vuosibudjetti on noin 15 500 €. Budjetti vaihtelee muutamalla tuhannella
eurolla vuosittain. Lisäksi opettajien on mahdollista anoa rahaa uusiin välineisiin
tai esimerkiksi pesukoneen huoltokustannuksiin. Tämän summan tulee kyseisessä
koulussa riittää kolmelle opettajalle, joilla on kaikilla täydet kotitalouden
opetustunnit viikossa. 7 luokkalaisia on 12 ryhmää, 8 valinnaisia on 7 ryhmää
ja 9 valinnaisia on 6 ryhmää. Erityisopetuksen ryhmiä on 4. Oppilaita on
keskimäärin 14 jokaisessa ryhmässä. Suurin osa ruokatarvikkeista
haastattelemassani koulussa tilataan tukusta, joka toimittaa tarpeet koululle
joka maanantai. Lisäksi opettajat voivat hankkia joitakin yksittäisiä ja
erikoisempia ruoka-aineita S-marketista, jossa on opettajia varten perustettu
tili. Puhdistusaineet tulevat pääsääntöisesti tukusta, mutta niitä tilataan
jonkun verran yhteistyössä myös siivouspuolen kanssa. Budjetti on opettajien
mielestä varsin kohtuullinen ja lisäyksistä on aina voitu neuvotella, joten
opettajat ovat ihan tyytyväisiä käytettävissä oleviin resursseihin. Opettajat
eivät koe budjetoinnin vievän paljoa aikaa ja toteutettavien
ruoanvalmistustöiden määrä on vakiintunut sopivalle tasolle.
Opettajat olivat pyrkineet siihen,
että jokaisella oppitunnilla olisi oppilaille jotakin syötävää. Välillä voidaan
sulattaa pakkasesta esimerkiksi aiemmin valmistettuja pullia tai muffineja.
Makeaa leivontaa yritetään pitää kohtuullisena ja valmistaa ennen kaikkea
ruokaa, joka antaa oppilaille hyviä vinkkejä perusarjessa tapahtuvaa
ruoanvalmistusta varten. Myös ylimääräistä ja turhaa leivontaa sen edullisuuden
vuoksi yritetään koulussa välttää. Ruoan määrän sijaan koulussa panostetaan
laadukkaisiin raaka-aineisiin ja niistä ruoanvalmistukseen. Vaikka kotitaloudenopetuksessa
tärkeää on ennen kaikkea ruoanvalmistus, opettajat korostivat myös maistelun ja
ruoasta nauttimisen merkitystä. Jotta oppilaat motivoituisivat kokeilemaan
reseptejä ja ruokia myös kotona, on tärkeää että heidän mielestään ruoka
maistuu hyvälle ja on kaiken sen vaivan arvoista.
Kotitalouden opetukseen
käytettävissä olevat resurssit vaihtelevat koulujen välillä todella paljon,
joka asettaa koulut väkisinkin eriarvoiseen asemaan. Joissakin kouluissa
budjettia ei ole määritelty lainkaan, joissakin kouluissa budjetti yhtä oppituntia
kohden jää todella pieneksi. Kumpikin vaihtoehto on mielestäni huono sen vuoksi,
että liiallinen vapaus valita voi johtaa hajanaiseen ja suunnittelemattomaan
kokonaisuuteen (joka ei välttämättä tue oppilaiden tulevaisuuden kannalta säästäväistä
ja ekologista ajattelua) ja liian pieni budjetti taas lisätä muun muassa
edullista ja niin sanotusti ”turhaa” leivontaa tai todella pieniä annoskokoja
oppilasta kohden. Joissakin kouluissa esimerkiksi jauheliha punnitaan hyvin
tarkkaan, jotta siitä riittäisi jokaiselle oppilaalle edes maistiaisia. Riistan
tai kanan sijaan sianlihaa on saatavilla sen edullisuuden vuoksi.